Majoritatea operatorilor telecom din Romania au inceput sa vanda din ce in ce mai multe accesorii non-telecom in magazinele in care altcandva se puteau gasi doar produse ce tineau strict de business-urile de baza ale operatorilor – de la GPS-uri la genti si rucsaci, stick-uri de memorie sau HDD-uri externe. Ce rol au aceste produse in strategia operatorilor?
Orange Romania, cel mai mare operator telecom de pe piata locala, subliniaza ca toate produsele pe care le vand au legatura, intr-un fel sau altul, cu comunicatiile mobile. “Datorita faptului ca am insistat in ultimul timp pe datele mobile, vindem laptopuri si tablete si, prin urmare, am inceput sa achizitionam si accesorii pentru acestea: hard-disk extern, mouse, dvd writer, stick USB de memorie, genti, rucsaci si asa mai departe. Toate acestea au legatura cu comunicatiile mobile. De exemplu, noile dispozitive GPS au SIM incorporat insemnand ca in scurt timp vom asista la o convergenta intre smartphone-uri, dispozitivele GPS si playerele multimedia”, au declarat oficiali ai operatorului pentru wall-street.ro.

Fara a face un clasament clar al vanzarilor de produse non-telecom, oficialii operatorului subliniaza ca gentile, rucsacii, hard-disk-urile externe, mouse-uri si memoriile externe “aduc venituri considerabile”.

Oficialii Orange spun ca, pe langa a aduce valoare adaugata clientilor – ei netrebuind sa achizitioneze husa de laptop sau incarcator din alt magazin, daca cumpara laptop-ul dintr-una din locatiile operatorului – accesoriile contribuie in mod substantial si la cresterea veniturilor companiei. “Vizam si produsele super premium, dar dupa o selectie atenta, tinand cont in primul rand de ceea ce isi doresc clientii”.

Intrebati daca doresc sa introduca in magazine si alte produse non-telecom, oficialii Orange au declarat ca, pentru moment, “vrem sa exploram cat mai bine oportunitatile care exista pe segmentul periferice IT, multimedia, GPS, dar studiem si segmentul de console de jocuri. Pe masura ce industria telecom evolueaza, se deschid noi oportunitati si pentru business-ul de accesorii. Noi urmarim cu atentie tendintele din piata pentru a le sincroniza cat mai bine cu dorintele clientilor”.

In general, preturile afisate in magazinele Orange nu difera cu mult fata de cele ale retailerilor traditionali. Ca si acestia din urma, si operatorii telecom din Romania ofera produse “la promotie” sau subventionate. In aceste conditii, atuurile operatorilor raman aceleasi – sa ofere o gama de produse cat mai potrivita nevoilor clientilor, axandu-se pe o experienta cat mai placuta in magazine si un comportament profesional al angajatilor.

Magazinele Germanos, detinute de parintele Romtelecom si Cosmote, gazduiesc camere foto, MP3, MP4 playere si sisteme de navigatie. Oficialii companiei au oferit pentru wall-street.ro un top al celor mai bine vandute produse, fara sa ofere insa informatii suplimentare.

“Toate cele trei categorii de produse – camere foto, cat si playere audio si sistemele de navigatie, inregistreaza vanzari la fel de bune deoarece au aceeasi sezonalitate. Din categoria camere foto, cele mai bine vandute produse sunt pachetul de vacanta compus din camera foto Nikon CoolPix L21 CoolKit si sistemul de navigatie Smailo HD 4.3” Romania, urmate de camera foto Nikon CoolPix L23, respectiv camera foto Nikon CoolPix S2500. In categoria sisteme de navigatie, cele mai mari vanzari sunt inregistrate de Smailo HD 5” Europa, urmate de Smailo HD 4.3” Romania, respectiv Mio Spirit 685 si Mio Spirit 480.

Alexandru Munteanu, sales operations senior manager la Germanos Telecom Romania subliniaza ca fiecare noua categorie de produse a fost introdusa la vanzare in urma unor studii de marketing aprofundate. „Simpla prezentare a unui astfel de produs in fiecare dintre cele 250 de magazine Germanos, fara a ne asigura ca genereaza un anumit volum de vanzari, ar fi neproductiva.

Desi principala linie de business a Germanos este reprezentata de vanzarea de telefoane mobile, „vanzarile de camere foto, playere audio si sisteme de navigatie aduc venituri sanatoase, suplimentare, iar introducerea acestor categorii nu a avut ca scop oferirea lor ca bonusuri la achizitionarea de produse telecom”.

Compania lanseaza chiar si pachete de produse, precum cel de vacanta care este in a doua editie – „acestea sunt atractive pentru clienti”, spune Munteanu.

Ca si Orange Romania, si Germanos cauta oportunitati de a adauga in magazine produse „ce au potential de vanzari”.

Romtelecom
a sesizat poate cel mai clar oportunitatea dezvoltarii pe aceasta nisa adiacenta celei telecom si a lansat in aprilie ClickShop.ro, un magazin online ce pana in mai reusise sa atraga circa 5.000 de vizitatori pe zi. Cele mai bine vandute produse in acest magazin sunt electronicele si IT&C-ul.

"Cele mai vandute produse din mall-ul Clickshop sunt din categoriile Electronice, IT&C si Bucatarie & Gospodarie, iar in categoriile mentionate ponderea cea mai mare o ocupa televizoarele, camerele foto si monitoarele", spune Ovidiu Ghiman, director executiv strategie si comercial rezidential.

Spre deosebire de alti jucatori din piata, Romtelecom se foloseste de magazinul online pentru a sprijini vanzarea de produse telecom. "Chiar in acest moment se desfasoara o campanie prin care la orice receiver HD cumparat, clientii primesc un voucher de discount de 100 de lei pentru orice televizor achizitionat din magazinul online Clickshop.ro", exemplifica Ghiman.

Oficialii Romtelecom promit ca pana la finalul anului numarul de produse disponibile in magazin vor fi 10.000, in conditiile in care in mai erau circa 2.500.

Produsele comercializate in prezent in magazinele operatorului Vodafone sunt axate strict pe domeniul telecom. Singurele exceptii sunt bauturile racoritoare si revistele de specialitate.

Cum comentati asupra strategiei operatorilor de a introduce din ce in ce mai multe produse non-telecom in magazinele proprii? Considerati ca va fi, in timp, un business din ce in ce mai mare si important pentru ei? Comentati mai jos.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri