Profitul net total inregistrat de primii zece operatori de telecomunicatii de pe piata locala a fost anul trecut de 60,5 milioane de euro, mai putin de 7,5 ori fata de 2008, anul in care a inceput criza economica, potrivit Ministerului de Finante. Datele sunt insa semnificativ influentate de nepublicarea datelor financiare ale Cosmote pe site-ul ministerului.
Cel mai mare profit, de 221,8 milioane de euro, a fost inregistrat in continuare de Orange Romania, liderul pietei locale de telecom, insa cifra a fost la jumatate fata de 2008.

O scadere si mai mare, de 62,2%, a fost inregistrata in cazul Vodafone Romania, al doilea jucator in domeniu, care anul trecut a avut un profit net de 115,6 milioane de euro, comparativ cu 306,4 milioane de euro in urma cu trei ani.

Pe de alta parte, UPC Romania, al treilea operator de televiziune de pe piata locala, a inregistrat cele mai mari pierderi nete, acestea fiind de 156 milioane de euro, mai mult cu 56% fata de 2008.

Urmatorul clasat in topul pierderilor este Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa si al doilea de televiziune si internet, care anul trecut a avut pierderi nete de 55 de milioane de euro, fata de un profit de un milion de euro in 2009.

De altfel, in 2010, in afara de operatorii de telefonie mobila, care traditional inregistreaza profituri de sute de milioane de euro, si de un castig minor obtinut de GTS Telecom, toti ceilalti operatori mari au raportat pierderi importante.

Datele de la Ministerul de Finante nu contin inca din 2008 informatii despre rezultatele financiare ale Cosmote, in acel an compania raportand o pierdere neta de peste 100 de milioane de euro. In raportul financiar al OTE, actionarul operatorului, compania a avut anul trecut un profit operational (EBITDA) de circa 73,7 milioane de euro. De obicei, diferentele intre datele despre profitul operational publicate in raportul OTE si cele despre profitabilitatea neta de la Ministerul de Finante sunt foarte mari.



Venituri mai mici cu 15,1%

Daca profiturile au fost foarte afectate de criza, in schimb veniturile companiilor au scazut cu 15,1% anul trecut, comparativ cu 2008.

Astfel, primii zece operatori au avut in 2010 o cifra de afaceri de 3,68 miliarde de euro, mai putin cu 658 de milioane de euro, fata de primul an de criza.

Cele mai importante scaderi au fost inregistrate de Orange si Vodafone, care si-au diminuat veniturile cu 290,9 milioane de euro (22,7%), respectiv 364,1 milioane de euro (30,6%).

Pe de alta parte, Telemobil, operatorul retelei Zapp, a pierdut in jur de 36,1 milioane de euro din cifra de afaceri, acest lucru insemnand circa 60% din veniturile companiei. In 2009, Telemobil a fost cumparat de Cosmote, al treilea operator de telefonie mobila de pe piata.

Intre cei care si-au marit cifra de afaceri s-au numarat Cosmote, RCS&RDS si Digital Cable Systems, companii care au atras tot mai multi clienti ca urmare a preturilor mai mici fata de cele ale competitiei.

Mai putin cu 3.600 de angajati

Numarul de angajati al primilor zece operatori a scazut cu 12,1% fata de 2008, mai exact cu 3.665 de persoane.

Diminuarea a fost determinata in special de restructurarile de la Romtelecom, operatorul renuntand la foarte multi angajati in ultimii ani pentru a putea ramane competitiv intr-o piata in care preturile in scadere continua au erodat foarte mult profiturile companiilor de telecom.

Printre operatorii care si-au redus cu cateva sute de angajati personalul se numara RCS&RDS, Telemobil, UPC Romania si Orange Romania.

* Cifra de afaceri a Cosmote este cea din raportul OTE, grupul grec care detine compania. Numarul de angajati al operatorului a fost oferit de catre oficialii companiei.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri