Tinerii absolventi tehnici au pretentii foarte mari cand vine vorba de un prim job, parandu-li-se normal sa ceara 1.000 de euro, net, pentru inceput. Capacitatile lor sunt insa foarte reduse, din cauza unui model de invatamant invechit, spune Horatiu Berdila, seful integratorului IT&C Romsys.
Romsys este unul dintre principalii furnizori de servicii si solutii informatice din Romania, membra a concernului austriac New Frontier Holding. Compania a inregistrat anul trecut afaceri de 42 mil. euro, in crestere cu aproape 80% fata de 2009.

Pentru 2011, Romsys isi propune o crestere a cifrei de afaceri de circa 10%, pana la 46,2 mil. euro. La sase luni, compania a generat venituri de 22,8 mil. euro.

Wall-Street.ro:
Pe ce segmente ati inregistrat cele mai mari cresteri si care ar fi “secretele”?
Horatiu Berdila: Cel mai important segment este cel de financiar bancar. Aceasta industrie a ajuns la maturitate IT si atunci, pe langa solutiile “heavy stuff” cum ar fi core banking, infrastructura, servicii pe infrastructura, am trecut catre o zona noua – departamente cu un grad de interes pentru banci care au pus piciorul pe acceleratie mai lent in zona de retail si s-au dus catre zona de corporate, partea de treasury. Daca in 2005-2008 toata lumea s-a dus catre retail investind puternic, in ultimii trei ani, criza venind “cu dragoste”, evident ca incepi sa tai de retail, intrucat este purtator de costuri. In ultimii trei ani s-a pus accent pe departamentul de corporate din fiecare banca.

W-S.ro: Care au fost cele mai cerute solutii pentru banci, anul acesta?
HB: Ceea ce am plantat noi in 2008 am cules in 2009-2010. Anul acesta mergem pe acelasi trend – solutii de business in primul rand, aplicatii de trezorerie, aplicatii de brokeraj, solutii de management a fortei de vanzari.

W-S.ro:
Numiti-mi principalele dificultati si provocari din industrie, in prezent.
HB: Conform cifrelor si a cresterii estimate de PIB de 2%, in care si noi credem, raportandu-ne la top 300 companii din Romania, atunci este evident ca zona de macro ne afecteaza instantaneu – suntem printre primii care tragem oxigen sau dioxid de carbon pe nas. Lucrurile au inceput sa se miste datorita respectivilor factori economici.

W-S.ro:
Si atunci de ce cresteri mai mici pe 2011?
HB: Nu discutam de cresteri reale ci de o revenire la ceea ce a fost Romsys in anii 2005-2006. In prezent, pe portofoliul actual de clienti, pe zona de new business pe care o asteptam, consideram ca o crestere de 10% este sustenabila.

W-S.ro: Revenind la intrebarea anterioara, la care nu mi-ati raspuns. Care ar fi, totusi, provocarea principala in perioada aceasta?
HB: Challenge-ul principal tine de organizarea interna. Imi doresc foarte mult sa ajung la nivelul la care Romsys-ul va functiona 100% asa cum este organizat acum. Fiecare strat de management sa-si faca job-ul fara a astepta un OK de la mine sau de la seful direct. Adica o schimbare de mentalitate pe care o tot introducem “cu seringa” de cativa ani incoace. O mult mai mare independenta in gandire si autonomie, sa ne rupem de setup-ul de microbusiness al companiilor. Este un lucru pe care multe companii romanesti mari il au ca si setup principal si este distructiv. Tot ce inseamna parte de inovatie, autodidacta, este redus. Firmele nu progreseaza decat daca devin angajatii devin inventivi si au initiativa.

W-S.ro: Aveti proiecte pe zona de mobility?
HB: Este o zona in care investim destul de mult. Ne intereseaza zona de mobility implementat in utilitati, solutii de management la fortei de munca legate cu terminale inteligente si catre zona de financiar bancar. Aducem solutii cu referinte din grup, implementate, altfel fiind foarte dificil indiferent daca esti inovativ, frumos, destept si devreme acasa sa convingi un client din zona 300-500 ca esti capabil sa livrezi. Abia am inceput sa raliem in piata solutiile noastre, deci inca nu am implementat ceva, dar sanse majore sunt anul acesta. Avem o echipa speciala pentru asta.

W-S.ro: Cati angajati aveti in prezent?
HB: Peste 370, cu tot cu colaboratori. Nu estimez o crestere majora a numarului de angajati, avem un turnover normal de 4-5% la acest numar de angajati.

W-S.ro: Cam cu ce marje de profit se merge in industrie?
HB: Aici e o problema pentru toata lumea. Cresterea cifrei de afaceri nu vine neaparat cu cresterea profitabilitatii. Noi fiind integratori, este foarte clar ca un integrator e preferat din trei motive.

W-S.ro: Care ar fi acelea?
HB: Unul ar fi faptul ca, fiind sursa unica de negociere cu mai multe tipuri de solutii, poate oferi o zona de securitate maxima pentru client. In al doilea rand intervine partea de incredere, faptul ca raspundem pentru ceea ce facem - Romsys este una dintre foarte putinele companii din piata care nu a avut niciun proiect “ucis” -. Si, in al treilea rand, apropo de profitabilitate si foarte important, un integrator e preferat pentru ca marja este mica.

Asteptari salariale mari de la tinerii angajati, competente reduse


W-S.ro: Este dificil sa gasiti oameni competenti, direct de pe bancile facultatii?
HB: Da, este greu. Sunt asteptari foarte mari la nivel salarial, cu grad de pregatire mic.

W-S.ro: Deci in continuare vor salarii mari, desi este inca recesiune?
HB: Absolut. Li se pare absolut normal sa inceapa de la 1.000 de euro net. (razand) Adica, e logic, nu? Luam angajati si dintre ASE, Drept, IT aplicat in agricultura, mai multe Universitati. 1.000 de euro se aplica in special absolventilor tehnici.

W-S.ro: Si daca facultatile nu vi-i dau “de-a gata”, cum se zice, cam cat timp dureaza pana cand un angajat devine eficient si profitabil pentru companie?
HB: Cu adevarat productiv, minim un an de zile.

W-S.ro: Cat reprezinta zona de hardware in cifra de afaceri?
HB: Cam 55% reprezinta hardware si restul servicii, software. Exista variatii de 5-6% de la an la an. In 2011 s-ar putea sa fie mai bine, vrem sa ajungem la un 50-50%. Scopul este sa punem accent pe servicii.

W-S.ro: Cum se comporta clientii din punct de vedere al creantelor? Sunt mai buni platitori?
HB: Nu, departamentele lor de purchasing au devenit mult mai acide atunci cand se fac negocieri pentru termenele de plata. Ele sunt impinse cat mai incolo. Din punct de vedere direct, pentru noi este o problema, initial, dar in faza a doua devine un avantaj competitiv intrucat fiind o companie mare cu cash-flow stabil si putere de a subventiona anumite termene contractuale, avem un avantaj in negocieri fata de concurenti ai nostri care nu au puterea de a subventiona. Exista niste calcule financiare care spun ca fiecare 30 de zile pe care le castigi in plus la plata unei facturi duce la cresterea profitabilitatii, atunci cand faci calculele la final de an.

W-S.ro: Unde ati vrea sa vedeti Romsys peste 2-3 ani?
HB: Acolo unde este acum – in Top 3 integratori.

W-S.ro: Deci nu vreti sa fiti pe primul loc, sa inteleg.
HB: (zambind) Toti cei din top 3 doresc la un moment dat sa treaca. Facem cu schimbul, nu stiu.

W-S.ro:
Cine sunt concurentii directi?
HB: S&T, Asseco.

W-S.ro: Ce se va schimba odata cu listarea la bursa a Romsys?
HB: Probabil vom avea un buget mai mare, investitiile insa se vor face pe aceleasi segmente. Cel mai probabil se va realiza in 2013, este un procedeu complicat, trebuie sa fim precauti.

W-S.ro: Daca ati avea 3 mil. de euro, acum, nerambursabili, ce ati face cu ei?
HB: (razand)Persoana fizica sau pentru companie?

W-S.ro:
Pentru companie.
HB: I-as duce in zonele unde la un moment dat am semi-succes si vreau sa ajung foarte bun. De exemplu, partea de out-sourcing, unde nu avem inca succes maxim. E o zona pe care am inceput-o binisor acum trei ani, este un business dificil. Am inceput in zona de medium si acum incercam IT outsourcing la nivel mare. SPeram in trimestrul doi al anului viitor sa avem “primul hit”, sunt discutii multiple pe zona asta.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri