Piata de bunuri de folosinta indelungata (electronice, electrocasnice si IT) a fost de 960 de milioane de euro, in crestere cu 11,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cresterea fiind determinata in special datorita vanzarilor din sectorul IT, foto si electrocasnice mici, potrivit companiei de cercetare GFK Romania.
In trimestrul al treilea al acestui an, piata de bunuri de folosinta indelungata a fost de circa 347 milioane de euro, mai mare cu 11,4% fata de al iulie-septembrie 2010.

Cea mai buna evolutie a fost inregistrata de domeniul IT (+26,6%), acesta fiind urmat de sectorul de electrocasnice mici si de vanzarile de aparate foto. Pe de alta parte, este pentru prima data din 2008 cand au crescut si vanzarile de echipamente de birou . Electronicele si electrocasnicele mari au inregistrat o crestere minora de 2,7%, respectiv 1,1%.

IT: Cresterea de doua cifre continua

Vanzarile de produse IT au fost de 100 de milioane de euro in trimestrul al treilea, ceea ce arata faptul ca amanarea cererii pentru produsele IT a ajuns la final.

Trendul pozitiv este vizibil in special in cadrul categoriei computerelor portabile, unde consumatorii au fost motivati sa cumpere datorita scaderii preturilor. O alta categorie in care pretul a avut acelasi trend si care a incurajat consumul a fost cea a monitoarelor.

Vanzarile de IT au fost de 289 de milioane de euro in primele noua luni ale anului.

Electrocasnice mici: Cresteri de peste 30% la aparate de prepare a mancarii

Electrocasnicele mici au inregistrat vanzari de 27 milioane de euro in trimestrul al treilea, in crestere cu 15,8% comparativ aceeasi perioada a anului trecut. Dezvoltarea sectorului a fost sustinuta de peste 30% pe segmentul aparatelor pentru prepararea mancarii si a bauturilor calde. Cererea in crestere pentru toate produsele din cadrul categoriei aparatelor pentru prepararea mancarii, inclusiv roboti de bucatarie, arata faptul ca interesul consumatorului roman pentru acestea revine.

Sistemele pe baza de capsule, care anul trecut au revolutionat piata expresoarelor din Romania, au avut de asemenea o contributie importanta la cresterea intregii categorii de aparate pentru prepararea bauturilor calde.

Piata de storcatoare s-a bucurat si ea de o crestere semnificativa, de peste 20%. Aspiratoarele au avut o performanta solida, principalul declansator al cresterii fiind produsele fara sac.

Foto: Vanzarile de aparate cresc, de rame digitale scad

In cel de-al treilea trimestru al lui 2011, piata foto a crescut cu 15,6% pana la 13 milioane euro. Iulie a fost cea mai puternica luna a anului, contribuind semnificativ la performanta de ansamblu a sectorului. Ca si in trimestrele anterioare, preferintele consumatorilor s-au indreptat catre compacte cu zoom de 4x<5x, compacte high-end si camere DSLR la preturi mici.

Pe de alta parte, piata ramelor foto digitale s-a aflat pe un trend negativ, vanzarile scazand cu aproximativ 9%.

Telecom: Smartphone-urile continua sa ia din cota telefoanelor mobile traditionale

Piata de telecom a continuat a crescut cu 13,9% in trimestrul al treilea, la 47 de milioane de euro, avansul fiind determinat mai ales de segmentul smartphone-urilor care preiau din cota telefoanelor mobile obisnuite.

Cu toate acestea, pentru moment, in termeni de volum, telefoanele mobile inca domina piata.

Insa, daca se compara volumele de smartphone-uri din trimestrul actual cu cele din T3 2010, se poate observa ca acestea sunt de aproape trei ori mai mari.

Piata echipamentelor de birou isi revine spectaculos

Dupa lungi perioade de scaderi consecutive, piata de imprimante si multifunctionale isi revine in al treilea trimestru al anului curent, inregistrand vanzari de 7 milioane de euro, in crestere de 13,6%, in valoare, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Produsele care au avut cea mai mare contributie la aceasta revenire au fost multifunctionalele, in special cele laser.

Cresterea s-a manifestat in special in sectorul achizitiilor corporate, insa o revenire s-a vazut si in randul consumatorilor individuali.

Electronice: Segmentele audio si video sunt o provocare pentru acest sector

La inceputul lui 2011, vanzarile de pe pieta de electronice a fost una dintre cele mai bune in cadrul sectoarelor monitorizate, insa ulterior ritmul a incetinit.

In trimestrul al treilea a fost inregistrata o rata de crestere de 2,7%, piata totala de electronice ajungand la 61 milioane de euro.

Vanzarile de televizoare cu ecran plat au avut rate de crestere de doua cifre la inceputul anului, insa in de-al treilea trimestru aceasta a fost de doar o cifra. Chiar si asa, a fost un rezultat sustinut de faptul ca retailerii si producatorii au organizat campanii promotionale precum “TVA-ul inapoi” si au oferit preturi atractive pentru modele de anul trecut in segmentele cele mai populare (in mare parte 26” si 32”).

Pe langa televizoarele plate, doar sistemele de navigatie si consolele video au mai avut o performanta pozitiva in acest trimestru. Provocarea actuala pentru piata de electronice este sa genereze rezultate pozitive in cadrul segmentelor audio si video.

Electrocasnice mari: Vanzari de peste 30% la congelatoare

Piata electrocasnicelor mari a crescut cu 1% in acest trimestru, la 94 de milioane de euro, ceea ce poate parea nu foarte impresionant avand in vedere ca in trimestrul al doilea s-a majorat cu 5%. Totusi, cum majorarea TVA-ului a fost introdusa in T3 anul trecut, comparam pentru prima data in acest an perioade cu acelasi nivel al TVA-ului. Astfel, performanta acestui trimestru descrie o crestere reala.

Iulie- septembrie a fost prima perioada din acest an care a aratat cresteri pozitive atat in volum, cat si in valoare. In ciuda acestui fapt, pretul a scazut pentru majoritatea produselor din aceasta categorie; exceptie facand frigiderele si cuptoarele cu microunde. Cresterea pretului frigiderelor, un segment important in cadrul sectorului electrocasnicelor mari, a dus la scaderea vanzarilor pe aceasta piata comparativ cu T3 2010. Iar acest lucru a influentat evolutia intregului sector.

Categorii precum masinile de spalat, incorporabilele pentru gatit (cuptoare si plite) si congelatoarele au avut o performanta buna atat de-a lungul intregului an.

In ceea ce priveste masinile de spalat, vanzarile au fost sustinute de produse cu tehnologii noi, mai bune, oferite la preturi atractive.

Incorporabilele, un segment de nisa inca, sunt impulsionate de dorinta consumatorilor de a-si inlocui vechea bucatarie cu una cu un design mai bun si noi facilitati. Cu toate ca masinile de spalat vase inregistreaza un volum de vanzari scazut, rata de crestere pentru aceste noi produse este mai mare de la trimestru la trimestru.

Una dintre cele mai interesante evolutii pe piata electrocasnicelor mari vine de pe piata de congelatoare. Aceste produse au crescut cu aproape 30% fata de 2010, o explicatie pentru acest lucru vine din faptul ca efectele crizei au modificat comportamentul consumatorului, oamenii facandu-si acum mai multe provizii.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri