ä2005 este anul ţn care criminalitatea informatica a adus mai multe venituri decÔt traficul de droguriô. Acest gen de statistica neconventionala demonstreaza cresterea ponderii comertului electronic ţn volumul de schimburi comerciale mondiale. Tendintele se resimt chiar si ţn RomÔnia.
Articolul de astazi a pornit de la o discutie cu dl Madalin Matica, Director of European Operations al DotCommerce, primul äpayment gatewayô (serviciu de procesare a cartilor de credit/debit) deschis ţn RomÔnia, ţn februarie 2004 (www.procesor.ro). O discutie ţn care ne referim mai putin la cifre ori statistici. ╬n schimb, sunt analizate plusurile si minusurile comertului electronic din RomÔnia, la ţnceputul anului 2006, din perspectiva concurentei straine si a tendintelor de orientare a pietei.

Imaginea RomÔniei, ca brand, ţn industria comertului electronic mondial nu este una de invidiat. Ultimele studii realizate de FBI arata ca ocupam locul 9 ţn rÔndul tarilor care au generat ţn 2005 criminalitate informatica. Totusi, e un loc mai bun decÔt ţn anii trecuti, iar romÔnii nu mai sunt chiar asa de temuti. Procentul cu care contribuim la criminalitatea informatica mondiala este de 0,9%. ╬n clasament, Statele Unite ale Americii conduc detasat, cu peste 76% din totalul fraudelor informatice mondiale. ╬naintea RomÔniei se mai afla tari precum Marea Britanie, Grecia sau Franta.

De ce magazinele online straine refuza carduri romanesti

Chiar daca RomÔnia nu mai face parte din marii generatori de frauda, cardurile romÔnesti sunt ţnca interzise la plati ţn multe magazine online vest-europene si americane. O situatie care are la baza analiza pragmatica a potentialului pietei online din RomÔnia. Cifrele oficiale vorbesc despre un numar de 7 milioane de carduri emise ţn tara noastra. Pentru fiecare dintre aceste carduri, ţn fiecare luna se realizeaza, ţn medie, trei tranzactionari. äPentru a se ajunge la aceasta medie, trebuie sa existe un numar imens de carduri cu care se fac maximum doua tranzactii lunare (corespondente avansului si lichidarii salariale), precum si un numar mic de carduri care realizeaza mai mult de trei tranzactiiô, este de parere Madalin Matica.

Potrivit estimarilor DotCommerce, ţn RomÔnia ar exista 400.000 de potentiali cumparatori, cu un salariu mediu lunar de aproape 500 de euro si 100.000 de potentiali cumparatori cu un salariu mediu lunar de 1.500 de euro.

╬n momentul ţn care stabilesc si mentin interdictia aplicata cardurilor romÔnesti, comerciantii din strainatate se raporteaza la aceste cifre. De obicei, se pun ţn balanta numarul mediu de fraude lunare ţnregistrate ca urmare a acceptarii cardurilor romÔnesti si comisionul mediu (in jurul a 1-2% din valoarea tranzactiilor) cÔstigat de magazinul respectiv, ca urmare a comenzilor plasate de cardurile romÔnesti. ╬n cele mai multe situatii, eventualul cÔstig este äţngropatô foarte usor de costul de reparare a fraudei.

In tot raul e si un bine

Pe de alta parte, absenta localizarii ţn RomÔnia a gigantilor e-commerce din strainatate are si o parte buna. Magazinele noastre au sansa unica de a ţnvata ţnaintea tuturor celorlalte afaceri din Europa Centrala si de Est. Pot ţnvata rapid ţn RomÔnia si se pot extinde ţn celelalte tari. Unul dintre exemple este firma Neogen, care s-a extins deja la scara regionala, dovada fiind diviziile Neogen Bulgaria ori Neogen Serbia.

Concediu postnatal

Privit ţn ansamblu, comertul electronic de la noi este ţnca ţn faza postnatala. Majoritatea utilizatorilor prefera sa cumpere online, optÔnd pentru varianta de plata ţn ramburs. Asa se explica ponderea extrem de mica (sub 5%) pe care platile cu card o ocupa ţn volumul tranzactiilor. Cu toate acestea, perspectivele sunt interesante. Magazinele virtuale ţnregistreaza o rata de crestere lunara foarte mare, de 17-20%. Asa ca, daca va gÔnditi sa va dezvoltati propria afacere de comert electronic, acum este un moment ţnca prielnic.

Curtati femeile!

Madalin Matica are cÔteva sfaturi pentru comerciantii care doresc sa se implice ţn e-commerce.

1. Vindeti produsele altora. Un magazin online nou-deschis nu trebuie sa cunoasca de la ţnceput grija unor stocuri, nu trebuie sa-si impuna sa cumpere marfa ţnca din primele momente ale existentei sale. Altfel, creste riscul si se diminueaza cu mult explozia de ţnceputul afacerii.

2. Orientati-va spre produse care lipsesc de pe piata romÔneasca. La noi, piata produselor oferite spre vÔnzare online este destul de omogena. De regula, se ofera computere, telefoane mobile, carti etc. Foarte putine sunt initiativele care ţncearca sa ofere publicului si un alt gen de produse. Unul dintre cele mai potrivite exemple este segmentul de produse dedicate femeilor. Madalin Matica considera acest pont drept una dintre viitoarele idei de succes din comertul electronic romÔnesc: äAr trebui vÔndute ţn principal produse dedicate femeilor. Din pacate, comertul electronic sufera ţn acest moment de misoginism. Femeile, spre deosebire de barbati, sunt segmentul de piata extrem de fidel. Parfumuri, haine, lenjerie intima, toate aceste produse pot fi vÔndute foarte usor. Femeile sunt, ţn general, mult mai bune cumparatoare decÔt barbatii.ô

3. Bucurati-va doar la a treia vÔnzare catre acelasi client. Construiti un sistem competitiv al managementului clientilor.

O alta decizie importanta este alegerea furnizorului de procesare a platilor online. ╬n prezent, piata romÔneasca este ţmpartita de doi mari procesatori: DotCommerce, companie subsidiara a DotCommerce LTD ľ Boston, USA, si ePayment International, companie membra a grupului GeCAD. De asemenea, cel putin patru banci ofera servicii proprii de procesare a platilor pentru comert electronic.

Spre deosebire de ofertele procesatorilor independenti, bancile sunt descurajate de valorile infime ale comisioanelor pe care le cÔstiga ţn urma furnizarii acestor servicii. Un comision de 2 sau 3% din tranzactii ce rareori depasesc milioane de dolari lunar nu este deloc interesant ţn comparatie cu ofertele de creditare, unde comisioanele sar des de pragul celor 10% din volumul imens al pietei creditelor.

Vorbiti cu toata lumea

╬n privinta alegerii unei solutii de plata online pentru propriul magazin, sfaturile devin foarte importante.

1. ╬ncepeti ţntotdeauna prin a avea o discutie cu toti ofertantii, indiferent de marimea acestora. E o modalitate prin care comerciantul ţsi poate face cu adevarat o idee despre ofertele din piata.

2. Identificati toate costurile pe care le impune ţnrolarea ţntr-un astfel de sistem. Sunt situatii ţn care se percep taxe pentru notificarea ţn timp real a comenzilor efectuate de utilizatori. De asemenea, ţn piata se percep uneori taxe de mentenanta, care se platesc lunar, precum si taxe de ţnrolare ţn sistem, ce urmeaza a fi platite la ţnceputul colaborarii. Comerciantul trebuie sa fie atent mai ales la costurile ascunse, percepute de procesator.

3. Observati politica ţn caz de frauda pe care o impune ofertantul. Este garantata protectia comerciantului? Respecta procesatorul standardele de securitate internationale? Care este credibilitatea comerciantului? CÔt la suta detine procesatorul respectiv din piata? Care sunt clientii cu care lucreaza procesatorul respectiv?

O legenda spulberata

Asadar, viitorul suna bine, dar prezentul ne pune bariere: äUneori ne punem piedica singuri. S-au facut afirmatii, anul trecut, potrivit carora e-commerce-ul romÔnesc are performante doar din cauza industriei pornografiei si a jocurilor de noroc. ╬n ultima jumatate a anului 2005, au sosit ţn RomÔnia reprezentanti ai Visa si MasterCard, care sa faca o analiza a acestei situatii. Niciun procesator de la noi nu raportase ca ar intermedia astfel de tranzactii. Raportul oficial a stabilit clar ca ţn RomÔnia nu s-au procesat si nu se proceseaza pornografie si jocuri de norocô, comenteaza Madalin Matica razboiul surd din e-commerce-ul romÔnesc.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â. ├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din sec╚Ťiunea IT & C »



Setari Cookie-uri