“Este ca o rochie neagra pe care orice femeie si-o doreste”. Astfel descrie serviciile si solutiile de cloud computing Andre Kiehne, vicepresedinte pentru servicii in cadrul Fujitsu Technology Solutions, unul dintre cei mai importanti jucatori in IT-ul european.
Iar aluzia la rochia neagra, nelipsita din dulapul majoritatii femeilor, nu pare deloc deplasata daca ne gandim ca in ultimii ani s-a discutat despre cloud computing in aproape toate lansarile si conferintele companiilor din IT&C.

De exemplu, la nivel global piata de cloud computing a fost de aproximativ 68 de miliarde de dolari in 2011 si va ajunge la circa 150 miliarde de dolari in 2014, conform companiei de cercetare de piata Gartner.

Crestere de 40% intre 2011 si 2011 in Romania


Legat de Romania inca nu exista date despre valoarea sau evolutia acestui domeniu, dar cresterea va fi si mai mare avand in vedere ca aceste produse si servicii au patruns destul de putin pe piata. In jur de 40% este cresterea anuala estimata pentru acest segment intre 2011 si 2015 de Eugen Schwab-Chesaru, directorul general pentru Europa de Est al companiei de cercetare Pierre Audoin Consultants (PAC).

“Cloud computingul reprezinta o piata cu un potential fantastic de dezvoltare. Principalul motor de crestere este dat de schimbarea tot mai frecventa a cerintelor consumatorilor”, spunea in toamna anului trecut Daniel Ionescu, director de strategie si marketing la Totalsoft, cand cel mai mare producator romanesc de software de business lansa propriile solutii cloud. Acest domeniu a schimbat chiar strategia de business a companiei. Daca de 18 ani, de cand s-a lansat, a lucrat doar cu jucatori mari, din septembrie, de cand a inceput sa comercializeze solutii cloud, Totalsoft a intrat si pe segmentul de IMM-uri.

Practic, clientii tintiti sunt companiile cu bugete pentru IT mai mici de 20.000 de euro.

O alta companie locala care a intrat in 2011 pe aceasta piata este Teamnet International, unul dintre cei mai mari integratori locali de IT, parte a grupului Asesoft, condus de Sebastian Ghita.

De ce se intrec insa companiile in a lansa astfel de solutii?

„Fenomenul poate fi explicat prin faptul ca exista cerere, in special datorita IMM-urilor”, explica Liviu Dan Dragan, fondatorul si directorul general al Totalsoft.

Prin aceste solutii, aflate pe un server virtual, companiile isi pot diminua costurile de IT si cu 30-40% comparativ cu varianta obisnuita, in care produsele software si infrastructura sunt achizitionate definitiv.

Aceasta metoda permite reducerea costurilor deoarece plata se face pe baza de abonament, in functie de gradul de utilizare a programelor cumparate. Pe de alta parte, aplicatiile, tehnologiile si datele sunt disponibile online si astfel se elimina investitiile pentru achizitia si mentenanta hardware. Practic, prin cloud computing antreprenorii pot utiliza serviciile si produsele IT pe care si le doresc, dar la costuri mult mai mici. Ajung astfel sa utilizeze produse si servicii pe care pana acum doar companiile mari, cu bugete IT de sute de mii si milioane de euro si le puteau permite.

De exemplu, Fujitsu Technology Solutions va lansa la inceputul acestui an un magazin pentru solutii de afaceri, prin care clientii pot cumpara aplicatii bazate pe cloud computing. Iar pe langa programele dezvoltate de Fujitsu, magazinul va oferi si softuri realizate de partenerii companiei.

“Este democratizarea industriei de software”, spune Rolf Schwirz (foto), CEO-ul Fujitsu Technology Solutions.

Practic, se schimba modul de a vinde solutii si servicii IT. Daca in urma cu cativa ani un antreprenor care voia sa isi lanseze o afacere trebuia sa investeasca in tot felul de programe pentru a-si putea conduce businessul, iar apoi sa angajeze un specialist IT care sa aiba grija ca acestea sa functioneze, in prezent lucrurile stau aproape complet diferit. Acum, tot ce are nevoie un intreprinzator este un calculator care sa fie conectat la internet. Iar de pe internet, din “nori”, antreprenorul va putea descarca toate programele de care are nevoie. Si la finalul lunii va plati pentru ce a utilizat.

“Cererea va creste simtitor in anii urmatori”, afirma seful Totalsoft adaugand ca producatorul de software a ajuns in primele doua luni de la lansarea solutiilor de cloud la circa 100 de clienti. Cele mai bine vandute solutii sunt cele de outsourcing salarial.

Sunt insa romanii deschisi catre solutii de cloud computing?

De exemplu, un studiu realizat in 2010 de integratorul Brinel arata ca jumatate dintre specialistii IT romani au utilizat sau voiau sa utilieze produse si servicii cloud. Totodata, 63% dintre cei 173 de respondenti spuneau ca piata IT din Romania este pregatita pentru cloud computing, datorita vitezei mari la internet, a investitiilor facute in tehnologii si a personalului pregatit sa implementeze astfel de solutii.

Pe de alta parte, printre motivele principale pentru care specialistii cred ca Romania nu este pregatita pentru cloud este reticenta companiilor fata de externalizarea serviciilor IT. Iar de cele mai multe ori aceasta reticenta este cauzata de grija companiilor fata de confidentialitatea datelor (21%), fata de securitate (20%) si disponibilitatea serviciilor sau a datelor (16%).

”Sistemele "proprietar" sunt inca preferate, sunt mai familiare, sunt <<tangibile>>, ofera aparent o securitate mai buna si nu necesita schimbari in modul de organizare si lucru al utilizatorilor”, afirma Eugen Schwab Chesaru.

Pe de alta parte, Michal Golebiewski, directorul de marketing al Microsoft Romania, filiala locala a celui mai mare producator global de software, spune ca cel mai mare obstacol in vanzarea solutiilor de tip cloud computing este faptul ca oamenii cred ca acestea sunt ceva revolutionar si nu e o evolutie.

Patru tipuri de cloud

Insa exista diferente. Practic, domeniul solutiilor cloud este impartit in patru tipuri (public, privat, hibrid si comunitar) dintre care cele mai importante segmente sunt cloudul public si cel privat.

Iar serviciile cloud devin tot mai populare in randul companiilor mari, sub forma de cloud computing privat (in-house). In aceasta situatie, solutiile si serviciile sunt personalizate in functie de cerintele clientului, iar informatiile pot fi accesate doar de membrii acelei organizatii.Acest tip de cloud computing este in general utilizat de companiile din domeniul bancar, telecomunicatii, retail si utilitati.

Exista insa si solutii de cloud computing public, situatie in care furnizorul sau compania de hosting este externa, iar solutiile sunt standardizate. Serviciile de cloud public pot fi gratuite sau cu plata. Exemple de cloud public sunt serviciile de mesagerie Yahoo! Mail sau Gmail, reteaua de socializare Facebook sau de partajare de fotografii Flickr.

Cloud computingul public este sub 5 milioane de euro

“Cloudul public este mult mai timid, genereaza un business inca foarte mic, este asteptat sa fie <<aproape gratis>> si, de aceea, presiunea pe pret e enorma, marginea de profit mica, iar perioada de amortizare al unei investitii este foarte lunga pentru furnizor”, explica managerul PAC.

Chesaru estimeaza ca piata romaneasca de cloud computing public este sub cinci milioane de euro, in timp ce pentru zona de cloud privat nu poate fi facuta inca o estimare.

Unul dintre antreprenorii romani care folosesc solutii de cloud computing este Marius Tudosiei, fondatorul Bacaniei Vechi, un magazin in care se vand doar produse naturale.

El foloseste serviciile de cloud computing ale Microsoft pentru e-mail, partajare de documente si task management. Deocamdata nu plateste nimic pentru ca producatorul american de software a fost sponsorul principal al unei competitii de antreprenoriat castigate de Tudosiei. Spune insa ca daca nu ar folosi solutii cloud ar avea costuri destul de mari. Totodata adauga ca diferenta nu consta neaparat in suma platita pentru a avea acces la astfel de servicii.

“Vorbesc despre timp si eficienta. Care, in cazul unor echipe mici, sunt cele mai importante. Intr-o echipa mare, de exemplu, de peste 2.000 de oameni, faptul ca un angajat pierde zece minute pentru cine stie ce operatiune nu pare o tragedie. Intr-o echipa de cinci oameni acest lucru are un impact mult mai mare”, explica fondatorul Bacaniei Vechi.

Dezvoltarea cloudului in Romania, favorizata de viteza mare la internet

Microsoft Romania a lansat solutiile de cloud computing in 2010, iar la finalul lui 2011 avea cateva sute de utilizatori. Planurile sunt insa ca in acest an sa ajunga la cateva mii.

Si Teamnet International, integrator din grupul Asesoft, are planuri ambitioase de crestere in acest domeniu. A lansat serviciile de cloud More in mai anul trecut si dupa jumatate de an avea1.500 de utilizatori. Iar conducerea companiei mizeaza ca in curand sa ajunga la circa 5.000 de utilizatori.

“Vanzarile merg in pasi mici. Este un proces de educatie si de prezentare a solutiei catre clienti care face ca ciclul de vanzare sa fie destul de lung, intre doua si opt saptamani. Dar rata de semnare este destul de buna”, afirma Calin Butunoi, managerul diviziei More din cadrul Teamnet.

Deocamdata acest domeniu este unul aflat abia la inceput in Romania, de sute de ori mai mic decat in Europa de Vest ori SUA, insa unul dintre elementele care ar putea favoriza dezvoltarea cloud computingului in tara noastra este viteza mare la internet.

“Romania este una dintre tarile cu cele mai mari viteze la internet si acest lucru este o oportunitate. Si acesta este un avantaj pentru ca romanii nu vor simti diferente intre a descarca programele de pe internet, comparativ cu a le avea pe toate pe calculator”, explica directorul de marketing al Microsoft Romania.

Sursa foto: Fujitsu Technology Solutions si freedigitalphotos.net


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri