Va scadea sau va creste numarul de magazine traditionale electroIT? Vom asista la fuziuni in online si vom plati, in urmatorii ani, direct cu mobilul? Se vor ieftini produsele daca TVA-ul se va reduce? Afla parerea specialistilor din piata in noul format marca wall-street.ro.
Cotidianul de afaceri va realiza, constant, materiale ALTFEL despre piete de interes din Romania. wall-street.ro vine cu afirmatii pe care specialisti le noteaza in functie de veridicitatea lor.

O afirmatie poate fi notata de la 1 la 10, in functie de gradul de corectitudine al ei. Astfel, daca o afirmatie primeste nota 1 inseamna ca specialisul din piata o considera total falsa/imposibil de realizat, in timp ce nota 10 inseamna ca este complet de acord cu respectiva afirmatie.

Mai mult, specialistii din piata sunt invitati sa argumenteze notele aferente afirmatiilor.

Un al doilea material sub acest format are in prim plan piata de electroIT din Romania, “disecata” de sase specialisti cu vechime in industrie, persoane cu experienta bogata pe piata de retail IT, electronice si electrocasnice.

Respondentii sunt Dan Ostahie (presedinte Altex), Lorand Szarvadi (seful Domo), Radu Apostolescu (director general eMag), Adrian Olteanu (CEO Flanco), Marius Ghenea (Director General FiT Distribution) si Patrascu Mihai (CEO EvoMag.ro).

In tabelul de mai jos puteti vizualiza enunturile propuse de wall-street.ro, media notelor oferite de catre cei cinci respondenti, precum si cine a dat cea mai mica, respectiv cea mai mare nota.

(CLICK PENTRU MARIRE)



Dupa cum se poate observa, cea mai mica nota a primit-o afirmatia conform careia este foarte posibil ca in urmatorii doi ani sa asistam la intrarea pe piata de retail electroIT a unui jucator international major.

Dan Ostahie, seful si fondatorul Altex, crede cel mai putin in aceasta afirmatie, dandu-i nota 2. Si Lorand Szarvadi, seful si fondatorul Domo, a oferit aceeasi nota argumentand ca “Personal vad sanse infime pentru acest scenariu. Piata romaneasca de retail electroIT in acest moment nu este atractiva pentru investitori straini,din cauza stagnarii, profitabilitatii mult prea mici si competitiei acerbe care exista”.

Pe de alta parte, cei mai mari jucatori din piata considera ca intr-un orizont de doi ani televizoarele 3D vor deveni accesibile masei de clienti. “Modelele actuale se vor ieftini dar vizionarea 3D va ramane in continuare limitata din cauza lipsei de continut. Tehnologia va evolua catre utilizarea fara ochelari. Exista deja ecrane aproape perfecte din acest punct de vedere dar nu sunt inca disponibile comercial”, spune Radu Apostolescu actionar minoritar la eMag.

Cea mai mare nota a primit-o afirmatia conform careia intreaga industrie de electroIT va migra accelerat in mediul online. Cu aceasta afirmatie au fost de acord si jucatorii care au reusit sa isi creasca si consolideze businessul traditional, preponderent prin vanzari in magazine traditionale.

“Ponderea online-ului va creste fara dubii in retailul electroIT, dar parerea mea personala este ca nu va depasi niciodata volumul de desfacere off-line (adica ponderea online va ramane sub 50%)”, considera Lorand Szarvadi, de la Domo.

“Informarea in mediul online va creste foarte mult, cu siguranta. Finalizarea vanzarii insa nu va suferi modificari semnificative (produsele se vor ridica mult in continuare din magazine, puncte de livrare, showroom-uri fizice)”, considera, la randul sau, Adrian Olteanu, seful lantului de magazine Flanco.

Alte concluzii importante ale sondajului wall-street.ro printre cei mai importanti jucatori de pe piata de retail electroIT din Romania sunt ca daca Guvernul va decide reducerea de TVA este foarte posibil sa asistam, imediat, si la o reducere a preturilor din piata insa nu cu echivalentul ponderei de reducere a taxei pe valoare adaugata. “Competitia este foarte mare, nu isi va permite nimeni sa ramana cu preturi mai mari sau sa afiseze scuze puerile”, considera Radu Apostolescu.

In ceea ce priveste consolidarile de pe piata, tot seful eMag subliniaza ca “vor exista achizitii de portofoliu in ideea consolidarii pe mai multe verticale. In online nu cumperi trafic stradal ca in offline, de proximitate si nu e interesant din acest punct de vedere sa cumperi site-uri similare”. Marius Ghenea isi arata scepticismul, desi el este unul dintre cei mai activi antreprenori atunci cand este vorba de achizitii de magazine in mediul online. “Teoretic consolidarea este o regula a jocului, insa piata romaneasca (atat electroIT cat si in alte domenii de business) s-a comportat uneori in mod atipic”, spune el.

Daca atunci cand vorbim de consolidari prin achizitii si fuziuni avem inca multe intrebari, majoritatea celor din piata considera ca este foarte probabil sa asistam la cresterea numarului de magazine in mediul online, in special atunci cand vorbim de nise.

Astfel, Mihai Patrascu, fondatorul EvoMag, subliniaza ca “Va creste cu siguranta numarul magazinelor online in general, deci si al pietei de electroIT. Totusi o crestere accelerata vor avea magazinele online de nisa”.

Dumneavoastra considerati ca o reducere a TVA va duce, imediat, la scaderea preturilor? Credeti ca vom asista in viitorul apropiat si mediu la noi achizitii si fuziuni pe piata? wall-street.ro va apreciaza comentariile si va incurajeaza sa va spuneti punctele de vedere.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri