In pofida sanctiunilor dure impuse de mai multi ani Iranului din cauza programului nuclear, vanzarile de produse Apple pe aceasta piata sunt in crestere puternica, numai in capitala Teheran fiind active circa 100 de magazine care comercializeaza deschis produse ale gigantului IT american.
Noile iPad-uri, iPhone-uri, iPod-uri, laptopuri si PC-uri au in foarte multe cazuri preturi doar usor mai mari decat cele din Statele Unite si mai mici decat in Europa, potrivit Mediafax.

"Afacerile au avut o crestere exploziva in ultimii trei ani", a declarat Majid Tavassoli, proprietarul magazinului RadanMac din Teheran. Firma, care asigura si service, distribuie produse Apple inca din 1995, iar printre clienti s-au numarat banca centrala a Iranului, posturi ale televiziunii de stat si publicatii locale.

Dezvoltarea afacerilor cu produse Apple in Iran subliniaza limitele sanctiunilor economice impuse de SUA si alte tari. Sanctiunile ar trebui sa descurajeze programul nuclear al Iranului, despre care oficialii de la Teheran afirma ca este pasnic, in timp ce tarile occidentale suspecteaza ca are obiective militare. Companiilor americane le este interzis sa vanda bunuri sau servicii in Iran fara o autorizatie speciala.

In timp ce sanctiunile s-au concentrat asupra industriei petroliere si bancare din Iran, precum si asupra companiilor si persoanelor asociate cu programul nuclear, produsele de consum si echipamentele IT din SUA se afla intr-o cu totul alta situatie. Chiar daca sunt interzise, descurcaretii comercianti iranieni continua sa le importe folosind canale comerciale alternative din Orientul Mijlociu si chiar din regiuni mai indepartate.

In timp ce la un moment dat iPhone-urile si iPad-urile erau rare si foarte cautate in Iran, in prezent reprezinta ceva normal pentru cei care si le permit.

Unul dintre competitorii mai mici ai RadanMac se numeste chiar Apple Iran, iar site-ul firmei este o copie aproape fidela a celui al grupului american, cu mentiunea "Acest site nu este in niciun fel afialiat Apple Inc".

Grupul american a incercat sa inchida site-ul, potrivit unei surse apropiate situatiei.

"Suntem foarte mandri de site. Sunt cunoscut ca «tipul de la Apple» in randul prietenilor si familiei", a afirmat purtatorul de cuvant al Apple Iran, Ali Afghah. Afghah este un admirator al marcii americane, a scris un studiu in farsi despre istoria Apple, iar primul computer Apple l-a cumparat in 2002.

"Era altfel atunci. Produsele aveau preturi de circa doua ori mai mari", a spus el.

In pofida sanctiunilor, afacerile merg bine, intrucat iranienii iubesc tehnologia, a spus seful RadanMac. Totusi, importul produselor Apple este dificil si riscant. Ca majoritatea comerciantilor de produse Apple din Iran, RadanMac ar prefera sa se aprovizioneze de la distribuitorii grupului din Hong Kong, Singapore si Malaezia. Sanctiunile tot mai stricte asupra sectorului financiar fac insa problematice livrarile directe, mai ales in cazul cantitatilor mari.

Pot fi folosite rute alternative, cu puncte de tranzit in Dubai sau Turcia, insa cresc si costurile. Vamile iraniene taxeaza, de asemenea: 4% pentru dispozitivele portabile si 60% pentru componente mai mari.

Chiar si asa, preturile raman competitive cu cele ale dealerilor Apple din afara Iranului. Un MacBook Pro cu cea mai simpla configuratie costa in iulie circa 1.250 de dolari in Teheran, fata de 1.200 pentru modelul usor imbunatatit la New York. Pretul este mult mai mic decat in multe din capitalele europene, potrivit CNBC. Cursul volatil al monedei iraniene fata de dolar inseamna, insa, ca preturile se pot schimba in fiecare zi.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri