Sistemul Integrat de Evidenta a Turistilor (SIET), contestat de hotelieri pentru ca ar incalca intimitatea turistilor, prin care vor fi inregistrati "in timp real" turistii cazati in hoteluri si pensiuni, va fi gestionat si auditat de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), conform Mediafax.
"SIET este o aplicatie informatica implementata de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, care cuprinde informatii cu privire la structurile de primire turistice cu functiuni de cazare, clasificate, si care inregistreaza in timp real turisti cazati in structurile de primire turistice clasificate. Operatorii economici proprietari sau administratori ai structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare au obligatia sa respecte si sa aplice integral prevederile prezentei ordonante", potrivit unui proiect de ordonanta de Guvern elaborat de MDRT.

Federatia Industriei Hoteliere din Romania (FIHR) a cerut Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT), intr-o scrisoare transmisa in luna ianuarie, sa nu introduca Sistemul Integrat de Evidenta a Turistilor (SIET), pentru ca acesta ar aduce o serie de deservicii industriei.

Hotelurile si pensiunile vor fi obligate sa se inscrie intr-un sistem de evidenta a turistilor prin care se va putea afla in orice moment cine si unde este cazat. MDRT a explicat la inceputul anului ca sistemul va ajuta atat la acumularea de date statistice, cat si la combaterea evaziunii fiscale. In plus, prin corelarea informatiilor furnizate de SIET, persoanele care au savarsit infractiuni si sunt urmarite national sau international vor putea fi reperate mai usor.

Potrivit noului proiect de act normativ, MDRT are acces la date anonime, respectiv numar de innoptari, numar de persoane cazate, pe care le va pune la dispozitie Institutului National de Statistica pentru cercetare statistica, iar Ministerul Administratiei si Internelor are acces si la datele personale.

In nota de fundamentare se mentioneaza ca pe termen mediu si lung sistemul va crea un impact pozitiv, "in sensul ca se va reduce fenomenul de evaziune fiscala prin inregistrarea in timp real a turistilor" care se cazeaza in structuri de primire turistice.

"Evidentierea reala a veniturilor obtinute de operatorii economici va determina cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor obtinute de operatorii economici din domeniul turismului. Acest program electronic va permite obtinerea, in orice moment, a unor informatii cu privire la circulatia turistica la nivel local, regional si central, avand doua componente principale: o baza de date privind structurile de primire turistice si un sistem de inregistrare si raportare a turistilor cazati", se mai arata in nota de fundamentare.

Astfel, prin corelarea informatiilor furnizate de SIET, vor putea fi sanctionate de catre institutiile indrituite si tentativele sau faptele de neinregistrare a turistilor.

In momentul in care proiectul va intra in vigoare, structurile de cazare vor fi obligate sa asigure la sosirea turistilor completarea formularului "Fisa de anuntare a sosirii si plecarii turistilor”.

Completarea fiselor de anuntare a sosirii si plecarii turistilor se face de catre fiecare turist in momentul sosirii, pe baza actelor de identitate, care pentru cetatenii romani sunt buletinul, cartea de identitate, pasaportul, carnetul de marinar sau licenta de zbor, iar pentru cetatenii straini sunt pasaportul, carnetul de identitate, legitimatia provizorie, permisul de mic trafic, carnetul de marinar sau licenta de zbor. Elevii institutiilor militare de invatamant se vor caza cu buletinul, cartea de identitate sau, dupa caz, documentele de identitate militare (carnetul de serviciu sau legitimatia).

Fisele de anuntare a sosirii si plecarii turistilor, completate si semnate de turistii cazati, se preiau, impreuna cu actele de identitate, de catre receptioneri, care sunt obligati sa confrunte datele din fise cu cele din actul de identitate, sa semneze fisele pentru confirmarea completarii corecte a acestora si sa restituie imediat actele de identitate turistilor.

Raspunderea pentru completarea corecta a fiselor de anuntare a sosirii si plecarii turistilor revine receptionerilor, care au obligatia informarii turistilor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si obtinerii consimtamantului turistilor in acest sens.

Fisele de anuntare a sosirii si plecarii turistilor, indiferent de formatul acestora, se intocmesc intr-un exemplar, se grupeaza in ordine alfabetica si raman in cadrul structurii de primire turistica la dispozitia organelor de politie, cu termen de arhivare trei ani, cu respectarea prevederilor legale referitoare la protectia datelor cu caracter personal. Obligatia de a asigura aceste formulare revine proprietarilor sau administratorilor structurilor de primire turistice.

Administratorii structurilor de cazare sunt obligati sa inregistreze turistii cazati in sistemul SIET, dupa verificarea de catre receptioner a datelor inscrise in actul de identitate cu cele completate in fisa de anuntare a sosirii si plecarii. Inregistrarea se face prin introducerea in SIET a datelor inscrise in fisa de anuntare a sosirii si plecarii turistilor.

Personalului unitatilor de cazare ii este interzis sa dea relatii si informatii cu privire la sejurul turistilor, fara acordul acestora, cu exceptia datelor referitoare la legalitatea sederii lor, solicitate de reprezentantii autorizati ai Politiei sau ai autoritatii administratiei publice centrale responsabila in domeniul turismului. Vizitarea turistilor in structurile de primire turistice este admisa cu conditia ca vizitatorul sa anunte receptia.

Receptionerii sunt obligati sa permita vizita numai dupa obtinerea acordului turistului care urmeaza sa fie vizitat. Vizitatorul poate ramane peste noapte in camera turistului vizitat numai dupa anuntarea receptiei, completarea fisei de anuntare a sosirii si plecarii turistilor, inregistrarea in SIET si in documentele de evidenta ale structurii, in vederea achitarii contravalorii cazarii.

Hotelierii sunt obligati ca in termen de 60 de zile lucratoare de la intrarea in vigoare a ordonantei sa inscrie structura de cazare in SIET, conform instructiunilor din manualul postat pe pagina de internet a autoritatii administratiei publice centrale responsabila in domeniul turismului.

De asemenea, sunt obligati sa raporteze zilnic numarul de turisti inregistrati, cu exceptia celor care presteaza activitati de cazare fragmentat si care trebuie sa notifice in SIET suspendarea temporara a activitatii, respectiv a reluarii acesteia. Hotelurile sau pensiunile care activeaza in zone geografice fara acoperire cu internet au obligatia sa raporteze numarul de turisti inregistrati in structura, o singura data pe saptamana, in ultima zi a acesteia (duminica).

Hotelierii s-au plans in ianuarie ca aplicarea sistemului incalca libera si neingradita circulatie a persoanei si conduce la transmiterea, fara acordul celui care foloseste serviciile hotelierilor, a unor informatii confidentiale (nume, prenume, act de identitate, data cand se afla intr-un anumit loc etc.), care ii pot crea inconveniente si neplaceri de orice natura.

"Transmiterea acestor date altor entitati, fie ele definite prin HG, trebuie sa presupuna o explicatie a motivului pentru care se transmit si o garantie asupra confidentialitatii tratamentului lor, chestiune pe care acest proiect de act normativ nu o asigura, iar noi nu ni-l asumam. Transmiterea acestor date, care nu au niciun caracter statistic, ne va conduce la pierderea de venituri si ne va ingreuna activitatea" se arata in scrisoarea trimisa MDRT si semnata in ianuarie de catre Radu Enache, presedintele FIHR.

Potrivit hotelierilor, numarul persoanelor care se vor caza in unitatile turistice va scadea dupa ce acestea vor afla ca datele lor personale vor fi transmise si altor institutii in afara de Politie si Parchet.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri