Desi serviciile de cloud computing sunt din ce in ce mai promovate si folosite de tot mai multe companii mici si mijlocii, sunt inca foarte multi antreprenori care nu vor sa schimbe solutiile de IT pe care le au, chiar daca cele pe care le utilizeaza in prezent nu ii ajuta sa creasca, a declarat pentru wall-street.ro, Valentina Crisan, fondatoarea Synnefo, companie de consultanta in cloud computing si telecom.
Crisan a lansat la inceputul acestui an compania de consultanta in cloud computing si telecom Synnefo, dupa 11 ani in care a ocupat functii de management atat la nivel local cat si regional in cadrul producatorului de echipamente telecom Ericsson. De asemenea, este vicepresedintele asociatiei romanesti de cloud computing EuroCloud Romania.

Valentina Crisan va fi prezenta joia viitoare, pe 25 octombrie, la conferinta Inovatia in IT&C: Solutii pentru antreprenori si IMM-uri.

„Businessul l-am pornit la inceputul acestui an si trebuie sa recunosc ca ma asteptam sa mearga mai repede anumite proiecte, sa gasesc mai mult entuziasm de la anumiti antreprenori. Am intalnit mult prea mult o atitudine de genul <<Nu vreau sa schimb nimic, merge bine asa cum e azi pe modelul „if it ain’t broke, don’t fix it” >>, chiar daca ce au azi ii tine in loc ca dezvoltare. Dar eu gasesc mult potential in aceasta piata si stiu ca trebuie sa am putina rabdare pentru a forma o baza de cazuri clare de migrare in cloud pe care multi sa o foloseasca drept exemplu. Atunci cred ca lucururile vor merge mai repede”, afirma fondatoarea Synnefo.

Ce sunt solutiile de cloud computing si cat investesc IMM-urile romanesti in ele

Ea estimeaza ca Synnefo va ajunge anul acesta la afaceri de 40-50.000 de euro.

Cloud Computing reprezinta o solutie prin care aplicatiile, tehnologiile si datele sunt disponibile online si astfel se elimina investitiile pentru achizitia si mentenanta hardware. Pe de alta parte, plata se face pe baza de abonament, in functie de gradul de utilizare a programelor cumparate.

Practic, prin cloud computing antreprenorii pot utiliza serviciile si produsele IT pe care si le doresc, dar la costuri mult mai mici. Ajung astfel sa utilizeze produse si servicii pe care pana acum doar companiile mari, cu bugete IT de sute de mii si milioane de euro si le puteau permite.

Crisan lucreaza cu peste 10 clienti din domenii precum software, retail, servicii (legal, contabilitate, health&fitness, turism). Acestia au in general patru-cinci angajati si cifra de afaceri de 80 – 100.000 de euro pe an.

Antreprenoarea afirma ca in general companiile mici de pana in 10 angajati pot investi aproximativ 1.500 euro pe an in calculatoare si software-ul necesar.

Intreprinzatorii trebuie sa se obisnuiasca cu plata lunara, pe termen lung

„Impactul mare cand vine vorba de modelul cloud este ca antreprenorul trebuie sa se obisnuiasca cu trecerea de la <<one time investment>> la cea de plata lunara, pe termen indelungat. Si pentru asta trebuie sa fie un antreprenor cu gandire pe termen lung, sa inteleaga ca accesul la tehnologie si functionalitate de ultima ora ii va fi disponibil de acum incolo pe toata durata de folosire a serviciului cloud si nu ca investeste acum bani pe ceva ce intr-un an va fi expirat”, explica Valentina Crisan.

Perioada in care reuseste sa convinga un client sa isi cumpere solutii cloud depinde mult de pretul acesteia,. Astfel, aceasta ceasta variaza de la cateva zile la cateva luni.

„Sfatul meu catre antreprenori este ca atunci cand isi fac calculul daca o solutie merita investitia sa analizeze in profunzime toate aspectele unei solutii, mai ales cele legate de costuri indirecte si de costurile nerecuperabile (sunk costs). Primele servicii de care se discuta de obicei sunt web hosting, e-mail, urmate de file collaboration si apoi aplicatii specifice domeniului de activitate”, spune Crisan.

Ea adauga ca un IMM are nevoie ca sa functioneze de e-mail, pagina web, spatiu de stocare a datelor, spatiu de colaborare si, in functie de tipul de afacere, ar putea apela la aplicatii de inregistrare a clientilor (CRM), aplicatii de contabilitate, un mediu de dezvoltare de aplicatii.

De ce nu vor romanii solutii cloud

Pe de alta parte, reticenta clientilor in a-si cumpara astfel de solutii de business este legata de obicei de domeniul securitatii, de protectia datelor personale, a locatiei datelor si de schimbarea modelului de business.

„ A plati putin cate putin pentru ce folosesti pentru timp indelungat versus a plati o data, dar a sti ca trei ani de zile nu mai trebuie sa faci nimic. De asemenea, unii clienti isi pun o problema majora legata de ce se va intampla daca firma furnizoare iese din business peste un timp: ce se intampla cu datele mele, cum functionez in continuare, in cat timp pot sa fiu functional din nou. In cloud, destinul companiei client este strans legat de destinul companiei furnizoare, deoarece dependenta creste”, afirma managerul Synnefo.

Domeniul solutiilor cloud este impartit in patru tipuri (public, privat, hibrid si comunitar) dintre care cele mai importante segmente sunt cloudul public si cel privat.

Patru tipuri de cloud. Cat valoreaza piata de cloud romaneasca

Serviciile cloud devin tot mai populare in randul companiilor mari, sub forma de cloud computing privat (in-house). In aceasta situatie, solutiile si serviciile sunt personalizate in functie de cerintele clientului, iar informatiile pot fi accesate doar de membrii acelei organizatii.Acest tip de cloud computing este in general utilizat de companiile din domeniul bancar, telecomunicatii, retail si utilitati.

Exista insa si solutii de cloud computing public, situatie in care furnizorul sau compania de hosting este externa, iar solutiile sunt standardizate. Serviciile de cloud public pot fi gratuite sau cu plata. Exemple de cloud public sunt serviciile de mesagerie Yahoo! Mail sau Gmail, reteaua de socializare Facebook sau de partajare de fotografii Flickr.

Piata romaneasca de cloud computing public era estimata anul trecut la sub cinci milioane de euro, in timp ce pentru zona de cloud privat nu poate fi facuta inca o estimare, conform datelor oferite de Eugen Schwab-Chesaru, directorul general pentru Europa de Est al companiei de cercetare Pierre Audoin Consultants (PAC).

Ce vor antreprenorii romani de la IT

„In general, nu sunt stiute foarte multe informatii despre cloud. De altfel, in multe discutii nici nu apare cuvantul cloud. Desigur, depinde mult de specificul businessului companiei, dar, de obicei, un antreprenor se refera in termeni foarte simpli la ce vrea sa obtina: un mod sigur de acces al documentelor independent de locatie si device, o reinoire a sistemelor de lucru din companie, un mod automat si cat mai simplu de functionare a unui ciclu informational, rapoarte in timp real legate de functionare unui business...termenii folositi de cele mai multe ori nu au de-a face cu zona tehnica. Trebuie sa fii in stare sa traduci ce iti spune acest antreprenor apoi in realitatea interna a companiei si sa poti sa faci un plan de bataie”, explica consultantul in cloud computing si telecom.

Valentina Crisan va fi speaker joia viitoare, pe 25 octombrie, la conferinta Wall-Street.ro: Inovatia in IT&C: Solutii pentru antreprenori si IMM-uri, organizata in parteneriat cu Microsoft Romania si Romtelecom.

Daca vrei sa afli mai multe despre inovatia in IT-ul romanesc, sa discuti cu cei mai importanti specialisti in IT&C, participa la conferinta Inovatia in IT&C: Solutii pentru antreprenori si IMM-uri!

Tot ce trebuie sa faci pentru a participa la conferinta este sa completezi formularul disponibil aici.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri