Dupa mai bine de trei ani de controverse si dispute, Asociatia Nationala a Internet Service Providerilor (ANISP) din Romania a sesizat la Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) nereguli in realizarea proiectului Netcity – reteaua metropolitana de fibra optica pentru telecomunicatii a municipiului Bucuresti. ANISP este pregatita sa dea in judecata ANCOM dar si pe UTI Systems, compania care realizeaza lucrarile.
ANISP semnaleaza public riscurile aparitiei de disfunctionalitati in piata serviciilor de comunicatii electronice, cauzate de pozitia de monopol in care se afla Netcity Telecom si de lipsa unui control prin care sa fie verificate serviciile auxiliare si tarifele suplimentare. Compania incalca chiar valorile de baza, enumerate inca de la infiintarea sa: punerea la dispozitie a infrastructurii in mod egal, transparent si nediscriminatoriu a tuturor operatorilor telecom ce0activeaza sau doresc sa ofere servicii specifice in Bucuresti, considera Mihai Batrineanu, presedintele ANISP.

De unde a pornit totul?


Proiectul NetCity a demarat in 2008 si este realizat in parteneriat public privat. Primaria Capitalei a concesionat firmei UTI Systems, pentru 49 de ani, infrastructura subterana in vederea realizarii unei retele suport pentru sistemele de telecomunicatii electronice. Acestea trebuie sa inlocuiasca actuala structura prin cablu care este suspendata pe stalpii ENEL, Luxten si RATB. Potrivit contractului de concesiune, semnat de fostul primar general al Capitalei, Adriean Videanu, firma concesionara, UTI Systems, urmeza sa plateasca Primariei Capitalei o redeventa de 12 la suta din veniturile obtinute din inchirierea retelei urmand ca dupa 49 de ani infrastructura sa intre in proprietatea municipalitatii. Pentru realizarea retelei metropolitane de fibra optica firma UTI Systems s-a angajat sa investeasca 202 milioane de euro in 36 de luni de la semnarea contractului.

Ce se intampla in prezent?


Pentru a fi pe profit si pentru ca contractul cu Primaria sa fie unul avantajos pentru partile implicate direct, UTI s-a angajat, prin contract, sa incaseze o taxa de inchiriere de 85 euro/km de cablu impamantat operatorilor telecom.

In fapt, subliniaza Batrineanu, taxele ajung sa depaseasca in unele cazuri 185 de euro/km.

“Este ceva inadmisibil, doar in Romania se poate intampla, tara unde atunci cand ceva merge foarte bine, trebuie sa fie stricat! S-au inventat tot felul de tarife, in mod ilegal, pe care operatorii telecom trebuie sa le plateasca, fiind vorba de monopol!”, exclama, indignat, seful asociatiei ce are 38 de membri.

“S-a inventat asa-zisa «taxa de bransament», prin care furnizorii de Internet trebuie sa plateasca intre 10 si 20 euro. Apoi exista «serviciul de supraveghere» sau «taxa pe interventii», toate acestea nefiind stipulate in contractul dintre UTI si Primaria Bucurestiului”, sustine Batrineanu.

Astfel, se ajunge ca un operator de Intenet sa plateasca si sute de euro pe km, lucru care “pune pe marginea prapastiei” din punct de vedere financiar pe majoritatea jucatorilor mici din piata, companii independente. Trei dintre ei au dat faliment in ultimul an, urmare a proiectului NetCity, acestia fiind obligati sa vanda operatorilor majori (UPC, RCS&RDS si Romtelecom) portofoliul de mii de clienti. Practic, ei ajunsesera sa trebuiasca sa plateasca catre NetCity 70-80.000 de euro, lunar.

Mai mult, exista cazuri cunoscute de ANISP cand UTI, profitand de pozitia de monopol, a impus un anumit pret operatorilor de cablu, sub amenintarea ca altfel ii scot de pe piata/nu le ofera servicii.

“Primaria este ignoranta, nu face nimic. Domnul Oprescu (primar general – n.r.) nu pricepe ce se intampla, ne intoarce spatele. ANCOM ne-a trimis la Consiliul Concurentei, desi aceasta este autoritatea care trebuie sa reglementeze aceasta industrie. Ne-a ajuns! De acum, mergem in Justitie dar si la Uniunea Europeana, precum si la Consiliul Concurentei”, exclama, precipitat, seful ANISP.

O alta neregula semnalata de ANISP este faptul ca, la aceste tarife abuzive, UTI prin proiectul NetCity blocheaza intrarea oricarui nou jucator pe piata furnizorilor de Internet. Mai mult, in urma cu doua luni, UTI a intrat pe aceasta piata – profitand de pozitia de monopol pe care o are. “Acest lucru este cel putin dubios, daca nu ilegal”.

Ce a facut ANISP

Asociatia furnizorilor de servicii de Internet subliniaza ca au cerut litigiu la ANCOM, Autoritatea fiind obligata prin Legea 154 sa vina cu o solutie legala in termen de trei saptamani. Daca aceasta nu va fi pe placul ANISP, acestia au programat in luna aprilie intalnire cu Nellie Kroes, vice presedinte al Comisiei Europene, intrucat “se pare ca Oprescu uita ca si bucurestenii sunt cetateni europeni!”, spune Batrineanu.

“Pe langa taxarea abuziva a NetCity/UTI, asistam si la tarife preferentiale ce favorizeaza anumiti operatori. Astfel, UPC-ului si RCS&RDS-ului li se cer 7 euro/bransament in timp ce jucatorii mici trebuie sa plateasca intre 10 euro si 20 de euro. Atunci cand am cerut respectivele contracte, ni s-a spus ca sunt sub clauza de confidentialitate. ANCOM a refuzat sa ni le prezinte!”.

Litigiul catre ANCOM a fost semnat de 10 operatori de cablu printre care MediaSat, GTS Telecom, Ines sau Prime Telecom. Toate aceste companii sufera de pe urma abuzurilor tipice monopolului.

ANISP a semnalat neregulie si catre Ministrul Comunicatiilor, Dan Nica, “acesta fiind insa se pare ocupat cu alte probleme, mai…mari”, spune Batrineanu.

Calculul ANISP - 30 euro sunt suficienti


Conform calculelor ANISP, realizarea unui kilometru de tuburi subpamantene prin care sa se treaca fibra operatorilor costa UTI maxim 30.000 de euro/km. Practic, pentru 1.000 de km, suprafata care ar acoperi toate zonele principale din Bucuresti, UTI ar trebui sa plateasca 30 milioane de euro.

“Tariful corect pentru kilometru pe care ar trebui sa il perceapa de la operatori ar fi, in aceasta situatie, de 30 de euro! Si noi platim 185 de euro, este inadmisibil! La 30 de euro/km, UTI si-ar recupera investita in mai putin de zece ani si apoi ar mai avea profit inca 20 de ani, pana cand se termina contractul cu Primaria”, subliniaza Mihai Batrineanu.

“Practic, ne asteptam ca in baza legii 154, ANCOM sa ajunga la o concluzie similara cu a noastra si sa se faca ordine in haosul acesta. Oricum, noi in doua saptamani vom sesiza si Consiliul Concurentei, nu mai stam dupa ei”.

Ce efecte ar putea avea monopolul Netcity/UTI asupra clientilor finali


Asa cum este normal in economie, jucatorii mici/medii care nu-si vor putea permite preturile ridicate “si abuzive” practicate de UTI, vor iesi de pe piata. Jucatorii mari, in fata unor taxe in plus, vor fi nevoite sa ridice preturile. Mai mult, disparitia concurentei va crea nuclee de monopol in anumite regiuni, care, la fel, vor permite operatorilor sa creasca preturile.

“Nu vreau sa imi dau cu parerea cu cat ar putea creste preturile. Va las pe dumneavoastra sa faceti calculele, in baza datelor enuntate anterior”, spune, dand din cap “a paguba”, Batrineanu si amintind, iarasi, de ignoranta Primariei si indiferenta ANCOM.

Pozitia integrala a ANCOM: Analizam cu seriozitate, ca intotdeauna, solicitarile


Arbitrul in Comunicatii a oferit o pozitie oficiala privind scandalul iscat de proiectul NetCity. wall-street.ro il publica, integral, mai jos.

„Inca dinaintea aparitiei Legii privind regimul infrastructurii retelelor de comunicatii electronice, ANCOM a urmarit cu maxima atentie evolutiile legate de implementarea proiectelor de acest gen, avand in vedere impactul semnificativ pe care acestea il pot avea asupra dezvoltarii retelelor si serviciilor de comunicatii electronice la nivel national si s-a pronuntat public cu fermitate asupra implicatiilor acestor proiecte (Ramnicu Valcea, Cluj Napoca, Bucuresti).

Referindu-ne la proiectul Netcity, in cadrul procesului de consultare publica a proiectului de hotarare pentru aprobarea Normelor de aplicare ale Hotararii Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 252/2008 privind amplasarea in subteran a echipamentelor si retelelor de comunicatii electronice pe teritoriul municipiului Bucuresti, ANCOM a transmis in data de 25 februarie 2009 catre Primaria Municipiului Bucuresti un set de observatii si comentarii cu privire la unele masuri de implementare a proiectului „NETCITY” la nivelul municipiului Bucuresti. Textul acestui document poate fi consultat pe pagina de internet a Autoritatii.

Conform recent adoptatei legi a infrastructurii, ANCOM ii revine atributia de a acorda avizul conform proiectelor de instalare de infrastructura realizate cu participarea/sprijinul autoritatilor administratiei publice, cum este si Netcity. ANCOM a primit in data de 29 noiembrie 2012 din partea Primariei Generale a Municipiului Bucuresti o cerere de emitere a avizului conform pentru conditiile tehnice 0i economice in care se realizeaza accesul la infrastructura Netcity al furnizorilor de retele de comunicatii electronice. La solicitarea ANCOM, in data de 15 ianuarie 2013, PMB a completat cererea initiala cu o serie de documente esentiale.

De asemenea, in data de 18 februarie 2013, ANCOM a primit o solicitare din partea ANISP prin care Asociatia a solicitat interventia Autoritatii in sensul reglementarii anumitor aspecte ale relatiilor contractuale dintre Netcity Telecom si ceilalti furnizori de retele de comunicatii electronice.

In acest moment, Autoritatea analizeaza cu responsabilitate, ca intotdeauna, solicitarile, documentele depuse de parti si prevederile legale aplicabile, urmand a identifica solutiile legale adecvate in cel mai scurt timp posibil.

ANCOM a primit atributii legale in ceea ce priveste acordarea avizului conform pentru proiecte precum Netcity abia la finalul anului 2012. Oricand insa, de la semnarea contractelor cu Netcity, ANISP ar fi putut sesiza Consiliul Concurentei daca a considerat comportamentul Netcity ca fiind abuziv pentru ca singura autoritate care poate interveni pentru a sanctiona posibile abuzuri de pozitie dominanta de piata este Consiliul Concurentei.

Acoperirea NetCity


In prezent, proiectul NetCity a acoperit peste 800 de km (conform oficialilor UTI), sau 500-600 de km (conform ANISP). Practic, cablurile aeriene au fost desfiintate pe aceasta lungime, asfaltul fiind spart pentru a introduce in tuburi speciale cabluri de fibra, sub pamant.

La grupul UTI, actionar majoritar, cu 60 la suta, este omul de afaceri Tiberiu Urdareanu. Grupul UTI detine companiile UTI Systems, Firex Engineering, UTI Instal Construct, UTI Retai Solutions, UTI Facility Management, Cobra Security , Sorral International, UTI International, Certsign, UTI Rassco Traffic, UTI Communications Systems . In 2010 firma a avut o cifra de afaceri de 146 milioane de euro. Tiberiu Urdareanu si-a creat un adevarat imperiu in jurul grupului UTI, specializat in realizarea de sisteme de securitate. Primul contract important l-a semnat cu Bancorex, dupa care au urmat contracte cu Mininisterul Finantelor, Serviciul de Paza si Protectie, STS, Ministerul A administratiei si Internelor.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri