Operatorul principal de telefonie fixa din Romania continua sa domine peste 90% din piata, insa a inceput sa recunoasca deja: viitorul comunicatiilor este pe Internet. Nu doar ca promoveaza din plin oferta sa de servicii de Internet, dar Romtelecom stie, asa cum spunea directorul James Hubley, ca si telefonia fixa se va muta pe tehnologie VoIP in viitor.
Folosirea serviciilor de telefonie online creste odata cu penetrarea serviciilor de Internet de mare viteza, precum si cu ofertele din ce in ce mai bune la convorbirile internationale, tot mai cautate de cei cu rude care muncesc sau traiesc peste hotare.
Numarul de utilizatori la servicii de acces de mare viteza la Internet (broadband) a crescut anul trecut cu 96%, potrivit Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, iar penetrarea se situeaza acum la circa 3,46%, una dintre cele mai bune din Europa de Sud-Est. La sfarsitul anului trecut erau inregistrate aproximativ 750.000 de conexiuni la Internetul de mare viteza, din care 380.000 conexiuni de acces dedicat, 84% din acestea fiind pentru persoane particulare.
Cea mai populara tehnologie ramane cablul, cu 250.000 de clienti de Internet la finalul anului trecut. Romnia anului 2009 va avea aproximativ 4 milioane de conexiuni broadband, a declarat recent ministrul telecomunicatiilor, Zsolt Nagy.
Radiografia pietei
La finalul lui 2005, pe piata autohtona sunt in functiune 74 de operatori de telefonie fixa alternativi, din cateva mii de firme autorizate sa ofere astfel de servicii. Cota acestora pe segmentul apelurilor internationale se ridica, la finalul anului trecut, la 43,41%, conform ANRC. Anul trecut s-au vorbit in Romania circa 8,23 miliarde de minute in retelele de telefonie fixa, iar Romtelecom continua sa aiba cote de 98-99% la apelurile locale si interurbane.
Principalii operatori alternativi sunt deocamdata companiile cu retele de cablu. Grupul RCS&RDS a anuntat recent 400.000 de clienti pentru serviciile de telefonie fixa. UPC Astral nu a comunicat exact un numar de clienti pe acest segment, insa are cei mai multi clienti pe partea de cablu, probabil si un numar cel putin similar de utilizatori de telefonie.
Exista furnizori care aduc in piata avantajele unor tehnologii noi sau oferte ale unor companii multinationale, obtinand astfel avantaje prin pret. Multi operatori vand pur si simplu cartele care permit apeluri mai ieftine catre destinatii internationale, iar anul acesta Eufonika a lansat o oferta aproape identica, doar ca plata se face prin abonament. In ambele cazuri este nevoie de un aparat Romtelecom pentru a functiona, iar in majoritatea situatiilor este necesara centrala digitala.
Solutie 100% romaneasca pentru VoIP
Specialistii Rack-Soft, dezvoltator autohton de software si aplicatii pentru servere de mare putere si centre de date, au realizat prima aplicatie soft 100% romaneasca si poate una dintre primele la nivel mondial care permite organizarea serviciilor de telefonie online pentru operatorii cu multi utilizatori. Practic, in loc sa se investeasca bani grei in echipamente hardware de organizare a conturilor de telefonie si gestionare a apelurilor si a facturilor, totul se poate realiza cu ajutorul unui server si o aplicatie software.
Deocamdata, produsul este in versiune de testare (beta), dar poate fi testat la adresa: www.4psa.com/products/voipnow/beta.php. Botezata 4PSA VoipNow, aplicatia soft a fost proiectata n dorinta de a simplifica furnizarea serviciilor VoIP att pentru clientii corporate, ct si pentru utilizatorii rezidentiali. Are o interfata web intuitiva (usor de accesat si configurat), att pentru compania furnizoare, ct si pentru clientii sai.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: