Cresterea pietei de telecomunicatii a venit in ultimii ani din consumul de servicii de date si la fel se va intampla si pe viitor, a declarat pentru wall-street.ro, Inaki Berroeta, actualul presedinte si CEO al Vodafone Romania, al doilea operator in domeniu la nivel local, si cel care din martie va fi seful Vodafone Australia.

De altfel, compania a crescut in ultimul trimestru al anului trecut cu circa 22,2% pe zona de servicii de date/ internet mobil, comparativ cu aceeasi perioada din 2012.

„Pentru acest an ma astept la o crestere foarte mare pe smartphone-uri. De asemenea, vor fi mai multe dispozitive compatibile 4G la preturi mai mici. Deocamdata, telefoanele 4G sunt destul de scumpe pentru Romania si vrem sa ne asiguram ca avem telefoane Vodafone compatibile 4G la preturi accesibile. Piata sa va dezvolta foarte mult in jurul serviciilor 4G, va fi mai mult continut, mai mult consum pe tablete. Cand am ajuns aici, in urma cu trei ani, am zis ca avansul pietei va veni din zona de consum de date, iar, acum, spun acelasi lucru. Si cresterea companiei noastre vine in principal din aceasta zona”, a explicat managerul.

Astfel, operatorii au castigat circa 854 milioane de lei (191, 6 mil. euro) din servicii de acces la internet mobil in 2012, mai mult cu 45,3% fata de 2011, conform celor mai recente date oferite de ANCOM, institutia care reglementeaza piata locala de telecomunicatii.

Pe de alta parte, pentru urmatorii doi ani Vodafone si-a planificat investitii suplimentare de circa 55 de milioane de euro, o mare parte din bani urmand sa fie alocati pentru dezvoltarea retelei 4G.

Serviciile de internet mobil 4G ofera viteze de download si de 100 Mbps, de 3-4 ori mai mari decat in cazul 3G.

De mai bine de un an, Vodafone a lansat servicii 4G in zece orase mari ale Romaniei (Arad, Bacau, Brasov, Bucuresti, Cluj, Constanta, Craiova, Iasi, Galati si Timisoara), pe viitor operatorul urmand sa extinda reteaua in toate orasele mari ale tarii.

Seful Vodafone: Peste 100.000 dintre dispozitivele comercializate de noi sunt 4G

Berroeta nu a oferit date despre cati clienti de servicii 4G are, dar a spus ca peste 100.000 de dispozitivele comercializate pana acum de companie sunt 4G.

Managerul care va prelua de la 1 martie conducerea Vodafone Australia, un operator care de la lansarea de anul trecut a acestor servicii a ajuns la peste un milion de dispozitive compatibile 4G, spune ca dezvoltarea LTE (long term evolution, sinonim pentru 4G) va fi si cel mai important factor pentru piata locala de telecom in acest an.

„Ceea ce se intampla la Romtelecom si Cosmote (n.red. fuziunea celor doua companii) este o poveste care va avea loc la un moment dat, dar nu stiu cand. Cred insa ca principalul lucru care se va intampla anul acesta in Romania este dezvoltarea 4G si o adoptie tot mai mare a datelor mobile, consumatorii vor cere tot mai multe astfel de servicii, ceea ce este bine pentru noi. Vor fi probabil cateva consolidari, rebranduiri, lucruri de genul acesta, dar ele tin de marketing, nu fac diferente mari. Este cumva <<Aceeasi Marie cu alta palarie>> (n.red. in engleza: same dog, different collar). Rebrandinguri se intampla mereu, dar trebuie sa vezi daca se schimba doar numele ori este o schimbare a serviciului”, mai spune Berroeta.

150.000 de clienti pentru abonamentele RED

Vodafone Romania a castigat anul trecut circa 200.000 de clienti, ajungand astfel la 8,31 milioane de clienti. O mare parte dintre au fost adaugati in ultimul trimestru al anului, compania atragand intre octombrie si decembrie circa 132.000 de utilizatori.

Cel mai important factor care a dus la aceasta evolutie a fost lansarea RED, adica a abonamentelor cu minute si mesaje nelimitate in orice retea. Astfel, de la introducerea lor in aprilie anul trecut si pana in prezent, aceste abonamente au atras 150.000 de clienti, atat din zona de consumer cat si cea de business.

Smartphone-urile au insemnat 80% din vanzarile de telefoane de Craciun

“In ciuda influentei deciziilor de reglementare, am avut un an foarte bun. Odata ce am lansat abonamementele RED, am atras tot mai multi clienti, iar sezonul de Craciun a fost cel mai bun din ultimii foarte multi ani. Am atras multi clienti, iar multi dintre ei au cumparat smartphone-uri, cu planuri tarifare pentru ele. Smartphone-urile inca nu reprezinta cea mai mare parte dintre telefoanele detinute de clientii nostri, dar de Craciun au insemnat 80% din vanzari”.

In comunicatul de presa trimis in urma cu doua saptamani, oficialii Vodafone precizau ca vanzarile de smartphone-uri din sezonul de sarbatori au fost cele mai mari din istoria companiei.

Seful Vodafone mai spune ca anul trecut a fost unul bun atat pentru zona de consumer, in special datorita lansarii abonamentelor RED, cat si pentru cea de business.

Mai multi clienti mari si-au reinnoit contractele

„RED a avut o performanta buna si pe segmentul de business, mai ales pe cel al companiilor mici si mijlocii si SOHO (small offfice/home office). Dar a fost bine si pe zona de clienti mari, o parte dintre ei reinnoindu-si contractele”.

Unul dintre clientii cu care Vodafone a reinnoit contractul este Petrom, cea mai mare companie din Romania, un cont care aduce cateva milioane de euro anual operatorului telecom.

Legat de evolutia Vodafone Romania in 2014, Berroeta spune ca semnele sunt bune datorita dezvoltarii serviciilor de internet mobil 4G.

Citeste si:

    „Anul acestra este important pentru noi pentru ca am facut o investitie importanta in reteaua 4G si tot mai multi clienti folosesc aceste servicii, deci sunt perspective foarte bune anul acesta. In ianuarie, bineinteles, nu au mai inregistrat cifrele de la Craciun, dar in februarie am avut o performanta mai buna decat luna trecuta”, explica Inaki Berroeta.

    Managerul nu a spus cat va investi anul acesta Vodafone in dezvoltarea operatiunilor din Romania, insa a previzat ca acestea vor fi semnificativ mai mari decat in anii precedenti datorita sumelor alocate pentru internetul 4G.

    In toamna anului trecut, Till Streichert directorul financiar al companiei, declara ca operatorul are in plan sa faca aloce circa 100 de milioane de euro pentru 2014. La acestea s-ar adauga o parte din investitia de circa 55 de milioane de euro, bani alocati in urma vanzarii Verizon de catre Vodafone Group.

    Citeste si:

      Vrem sa crestem centrul de operatiuni de retea

      Vodafone are peste 3.000 de angajati, in jur de 500 dintre ei lucrand in centrul regional de operatiuni de retea din zona Pipera, din Bucuresti. De altfel, numarul de angajati din centru s-a dublat anul trecut, compania avand in primavara lui 2013 aproximativ 250 de angajati. Personalul Vodafone din acest centru se ocupa de monitorizarea retelelor companiei din sapte tari: Romania, Italia Grecia, Germania, Olanda, Cehia si Albania.

      „Suntem mereu in discutii pentru a adauga tari ori operatiuni noi. Vrem sa crestem in aceasta zona, a serviciilor de operatiuni de retea. Compania vrea sa mareasca numarul de angajati din Romania, nu neaparat datorita operatiunilor locale, ci datorita serviciilor pe care le oferim grupului. Nu avem inca stabilit un numar exact legat de angajarile pe care le vom face in acest an”, a afirmat managerul.

      Intrebat daca astfel de centre ar putea fi deschise si in alte orase din Romania, Inaki Berroeta a afirmat ca este posibil, dar inca se analizeaza acest lucru.

      Preia o companie care in trei ani a pierdut in jur de 2,5 milioane de utilizatori

      De la 1 martie, managerul va prelua conducerea Vodafone Hutchison Australia, divizia australiana a grupului britanic de telecomunicatii. Compania este un joint venture intre Vodafone si grupul Hutchison si are circa cinci milioane de utilizatori.

      „Am aflat in ianuarie (n.red. de aceasta relocare) si am reactionat bine. Am stat trei ani, de obicei stau intre trei si patru ani intr-o companie, este un moment bun sa plec. Australia este o piata foarte interesanta. Nu o cunosc foarte bine inca, dar e diferita, este o piata cu jucatori foarte puternici, dintre care unul este fostul jucator de stat. Piata este diferita de Romania unde ai jucatori cu cote de piata relativ similare. In schimb, acolo este o fosta companie de stat care domina si rolul Vodafone acolo este mai mult de aspirant”.

      Vodafone este al treilea jucator pe piata din Australia, cu in jur de cinci milioane de clienti, in timp ce primii doi operatori sunt Telstra (fosta companie de stat, cu aproximativ 15,8 milioane de utilizatori) si Optus (9,4 milioane de clienti).

      Astfel, Berroeta va prelua o companie intr-o situatie destul de dificila, Vodafone pierzand in ultimii trei ani circa 2,5 milioane de clienti, potrivit presei australiene. Pierderile operatorului pe aceasta piata au fost cauzate in principal de problemele retelei 3G. Pentru a opri aceasta situatie, compania a investit incepand cu 2010 miliarde de dolari in imbunatatirea retelei 3G si lansarea serviciilor 4G. Astfel, desi a lansat serviciile 4G abia anul trecut, Vodafone Australia a ajuns deja la peste un milion de dispozitive 4G.

      Berroeta: Am facut ce mi-am dorit pe zona de business. Doar manastirile nu le-am vazut

      Inaki Berroeta il inlocuieste pe Bill Morrow, un expert in revitalizarea companiilor aflate in dificultate, care a fost adus la Vodafone Australia tocmai pentru a ajuta operatorul sa isi revina. Morrow va prelua din martie sefia NBN Co, compania care construieste reteaua nationala de broadband din Australia, cel mai mare proiect de infrastructura derulat vreodata in tara.

      „Perioada din Romania a fost una mai intensa in cariera mea datorita competitiei, dar si pentru ca aceasta piata are o dinamica diferita. Este o piata cu o predictibilitate mai mica, iar competitorii fac mutari deseori. Este un lucru pe care il vezi nu doar in telecom, ci in multe alte domenii in Romania. Cand am venit, am gasit o companie foarte profesionista, cu oameni dedicati businessului. A fost fantastic sa pot lucra cu ei si las in urma o companie care este sanatoasa si are perspective foarte bune pentru viitor. Singurul lucru pe care nu l-am facut in aceasta perioada a fost sa ma duc sa vad manastirile. In rest, pe partea de business, am facut ce mi-am dorit. Am schimbat politica comerciala, businessul creste si am facut cateva schimbari de management ca sa fiu sigur de performanta companiei pe viitor”, mai spune Inaki Berroeta.

      Cine este Inaki Berroeta:

      Managerul a venit la conducerea Vodafone Romania in decembrie 2010, cand a inlocuit-o Liliana Solomon, actualul director financiar pe Europa al grupului britanic si cea care fusese sefa filialei locale timp de cinci ani.

      De origine spaniola, Inaki Berroeta este licentiat in telecomunicatii si are un MBA de la Henley Management College, Marea Britanie.

      El este unul dintre primii angajati ai companiei care urma sa devina Vodafone, alaturandu-se echipei in anul 1995, cand Vodafone Spania era inca Airtel Movil.

      In 1997, Inaki s-a mutat in California USA, alaturandu-se AirTouch International din pozitia de information technology manager, iar in 1999, a lucrat pentru Global Star USA, ca manager customer care & billing system.

      In anul 2000, el a revenit in Spania, iar pana in 2007 a detinut mai multe pozitii executive la Vodafone Spania: director of software development centre, head of enterprise products and services, si, in cele din urma, head of sales enterprise, business unit for the northern region.

      Din iulie 2007 si pana sa vina in Romania a fost director general al Vodafone Malta.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea IT & C »



      Setari Cookie-uri