Romeo Ioan este unul dintre acei antreprenori romani care a avut curajul, la inceputul anilor ’90, sa isi deschida o firma. A durat cateva luni de birocratie, multe hartii dar, dupa mai bine de 20 de ani, nu regreta absolut deloc. Afla povestea din spatele business-ului Eurocom, condimentata cu povestiri amar-placute de dupa caderea comunismului.

Ioan a inceput afacerea de soutii reprografice (echipamente si solutii de tiparire/imprimare/scanare) in 1991, la 35 de ani, fiind practic unul dintre putinii romani care a indraznit sa intre pe terenul necunoscut al companiilor private, dupa zeci de ani in care Romania nu a avut aceasta posibilitate. “Nu stiam absolut nimic despre acest lucru, dar simteam ca pot sa fac ceva mai mult!”, spune el, zambind relaxat.

In 1991, alaturi de un coleg din tinerete cu care se cunostea la acea vreme de peste 10 ani, Paul Pacuraru, (fost Ministru al Muncii – n.r.), a decis sa intre in business. In acea vreme, Romeo Ioan era Maestru la Sah si terminase Constructii Navale, la Galati. “A fost o mare provocare, nu stiam ce este acela ordin de plata, nu stiam nimic, nu aveam furnizori, clienti, relatii, nimic – doar dorinta de a face ceva! Simteam ca pot face ceva pe cont propriu si am intrat in zona aceasta de business care a pornit de la o chestiune mica – multiplicam formulare pentru intreprinderi, in Galati”, povesteste el.

Pentru infiintarea unei firme in acea perioada a fost nevoie de proverbiala “alergatura” romaneasca – a durat luni intregi de hartogaraie si birocratie - din pacate, similar cu ce se intampla si acum, la peste 20 de ani distanta.

La inceput, Eurocom a avut sustinerea unei companii frantuzesti care a iesit din actionariat in urma cu doi ani, in 2012. “Galati este infratit cu o localitate de langa orasul Bordeaux si ne-am intalnit cu fostii nostri parteneri cu ocazia unei vizite a lor la Galati. Aveau un business similar in zona solutiilor reprografice si, contra know-how-ului si a unor echipamente second-hand, le-am oferit jumatate din business. Ulterior ne-am dat seama ca mare lucru nu ne-au oferit, dar asta a fost situatia”.

Dupa doi ani, Eurocom devenea partener al Oce Nedherland, companie achizitionata in 2010 de Canon – lucru care a ajutat compania romaneasca prin asocierea cu un nume foarte puternic pe plan international.

Cine sunt clientii Eurocom si cum a evoluat business-ul

Compania 100% romaneasca activeaza pe segmentul de solutii office, production printing, large format printing (pentru proiectare si format mare de plotere) si partea de scanare. “Ne adresam companiilor private si de stat, acesta din urma acoperind sub 20% din total”, spune Romeo Ioan.

“Daca e sa comparam cu varful din 2008, numarul de licitatii publice a scazut in momentul de fata. Cu toate acestea, am atins deja fundul gropii, deci mai jos nu se poate”, spune managerul companiei. Este, totusi, o revenire fragila.

Sectorul privat a fost de asemenea foarte afectat de criza, in special din cauza faptului ca Eurocom se adreseaza in buna parte sectorului constructii/arhitectura, segment lovit in plin de recesiune. “Principala provocare a fost sa acceptam faptul ca structura noastra organizatorica nu mai este la zi cu scaderea cifrei de afaceri. Practic, am fost atinsi, ca mai toate companiile, de recesiune. Criza imobiliara si-a spus cuvantul, noi adresandu-ne cu precadere industriei constructiilor”.

Piata de sute de milioane de euro

Intreaga piata, cuprinzand toate cele patru segmente acoperite de companie, se ridica la sute de milioane de euro. Cel mai banos segment pentru Eurocom este cel al solutiilor de foarte mare volum si mare format, solutii profesionale pentru companii. In zona aceasta, “marginile de profit sunt ceva mai mari, in schimb cifra de afaceri este mai mica”. Aici, o solutie minimala pleca de la 20.000 de euro in sus, iar una mare poate atinge cateva milioane de euro. Principalii concurenti ai Eurocom sunt HP, Xerox, Konica-Minolta.

In timp, Eurocom a atras cateva sute de clienti – Universitatea Spiru Haret (Universitate care are editura – n.r.) dar si Parlamentul Romaniei sunt doi clienti majori pentru companie.

Eurocom are in prezent 40 de angajati, urmand ca pana la finalul anului sa isi creasca numarul pana la 45, in special pe segmentul IT, compania pregatind un software de management al documentelor.

75.000 de euro intr-un serviciu online de plotare. Ce cauta romanii?

In 1996, Eurocom a deschis un copycenter langa Facultatea de Arhitectura din Bucuresti, loc pe care il ocupa si in prezent. Intre timp, acesta s-a transformat si a evoluat, dupa investitii de peste 100.000 de euro – in felul acesta, compania a si evoluat pe segmentul de servicii online, lansand recent PlotareOnline.ro.

Investitia in platforma s-a ridicat la 75.000 de euro, fiind automatizata cat mai mult, astfel incat sa sustina multiple comenzi, rapid.

“Cele mai cerute servicii sunt tablourile canvas – foarte multi romani trimit fotografii, ne spun dimensiunile si a doua zi le livram”, spune Romeo Ioan. Pentru a livra gratuit, valoarea comenzilor trebuie sa fie de minim 100 de lei. Produsele pot fi ridicate de la copycenter-ul de langa Facultatea de Arhitectura. “Practic, am vrut sa ne extindem mai usor la nivel national si sa targetam si persoanele fizice – in cazul PlotareOnline.ro, 80% dintre clienti sunt persoane fizice”.

"Deocamdata nu cedam compania"

Cei doi actionari, dintre care Paul Pacuraru nu este implicat activ, nu s-au gandit pana in prezent la o potentiala cedare de actiuni, “cel putin nu in urmatorii cinci ani”, spune Ioan.

“Nici nu va ramane o companie din tata in fiu, fiica mea fiind prea mica si fiul meu fiind student la Filozofie”, spune Ioan, zambind. El va fi dispus sa cedeze o participatie, dar nu in viitorul apropiat.

Unul dintre planurile de viitor ale companiei este sa intre pe segmentul de printare 3D. “Este, in mod clar, unul de viitor – ce prinde in SUA, va prinde si la noi, cu un oarecare decalaj”, spune Romeo Ioan. “Exista deja diferite aplicatii business pentru printare 3D, chiar si medical”, subliniaza antreprenorul roman.

Afacerile Eurocom s-au ridicat in 2013 la 4,5 milioane de euro, anul acesta urmand sa evolueze pana la 5 milioane de euro. Marja de profit este de circa 5%. In 2008, punctul de varf, afacerile companiei s-au ridicat la 7 milioane de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri