Directorii operatorilor telecom sunt mai mult decat constienti de importanta mobile-ului in economia industriei telecom si, cu toate acestea, vitezele de incarcare si uneori chiar experientele utilizatorilor pe platformele mobile lasa de dorit. Ce ar trebui sa imbunatateasca Orange, Vodafone sau Cosmote, citeste in materialul de mai jos.

Operatorii mobili din Romania ofera o varietate (din ce in ce mai) mare de abonamente mobile, inclusiv viteze 4G, clientii putand de asemenea achizitiona servicii si produse de pe Internet – inclusiv de pe terminale mobile. Te-ai putea astepta ca in aceste conditii, furnizorii de servicii telecom sa fie extrem de atenti la usurinta in folosire a site-urilor, inclusiv cele mobile, si la vitezele de incarcare. Cu toate acestea, unele dintre ele nu exceleaza nici la una, nici la alta.

La nivel international, mai multe studii independente arata ca in 2013 circa 30% din traficul magazinelor online este generat de pe terminale mobile. Pentru 2014 se asteapta o crestere cu circa 10 puncte procentuale a traficului provenit de pe terminale mobile, odata cu cresterea penetrarii smartphone-urilor si a accesului din ce in ce mai facil la Internet mobil. Cu alte cuvinte, daca potentialii clienti nu au o experienta excelenta pe un site (mai ales de comert online, unde se incadreaza si al operatorilor telecom), pot oricand sa se duca la concurenta.

Utilizatorii tind "sa taxeze" toate site-urile care se incarca mai greu si un studiu al Google arata ca acestia ar putea vizita mai rar un site care se incarca chiar si cu doar o milisecunda mai greu decat al unui concurent. Clientii sunt de asemenea frustrati si ar putea renunta la a achizitiona de pe un magazin online daca link-urile sunt dificil de accesat de pe mobile, daca nu are fonturi lizibile sau grafica nu este dimensionata la dimensiunile ecranelor mobile.

wall-street.ro a analizat principalii operatori telecom din tara in ceea ce priveste viteza de incarcare a site-urilor mobile dar si experienta utilizatorilor pe ele, folosindu-ne de PageSpeed Insights. Instrumentul Google analizeaza felul in care pot fi optimizate paginile Web, viteza cu care se incarca (atat varianta mobila cat si desktop) si experienta generala a utilizatorilor. Punctajul primit porneste de la 1 (cel mai slab) si poate ajunge pana la 100 (perfect). ATENTIE - punctajul este valabil pentru data de 27 august 2014 - Google perfectioneaza sistemul de calcul si, fara indoiala, si operatorii telecom incearca generarea unei experiente mai bune, astfel incat rezultatele ar putea fi diferite in alte perioade. Rezultatele pe segmentul mobil dar si desktop, mai jos.

Orange Romania

Site-ul oficial al celui mai mare operator mobil din tara, Orange.ro, a primit scorul de 76/100 in ceea ce priveste viteza de incarcare. Compania trebuie sa evite redirectionarile din pagina de destinatie, sa optimizeze imaginile si sa reduca durata de raspuns a serverului. Alte imbunatatiri posibile includ reducerea spatiului ocupat de codul JavaScript si sa profite de memoria cache a browser-ului.

Experienta utilizatorilor este de 90/100, compania trebuind sa redimensioneze corespunzator elementele care pot fi accesate prin atingere si de asemenea sa dimensioneze continutul la dimensiunea grafica.

In varianta desktop, Orange.ro sta mai prost, primind doar nota 61/100 avand de adus mai multe remedieri cum ar fi activarea comprimarii sau eliminarea resurselor JavaScript si CSS care blocheaza redarea continutului in partea superioara a paginii.

Vodafone Romania

Viteza de incarcare a site-ului mobil Vodafone.ro este mai slaba decat in cazul concurentului direct, primind punctajul de 58/100, conform Google PageSpeed Insights. In schimb, experienta utilizatorilor este aproape de perfectiune, fiind de 99/100.

Varianta desktop a primit calificativul 72/100, indeplinind trei reguli esentiale – acordarea de vizibilitate pentru continut, minimizarea dimensiunilor fisierului CSS si reducerea duratei de raspuns a serverului.

Cosmote Romania

Viteza de incarcare a versiunii mobile Cosmote.ro este putin mai mica decat a Vodafone.ro, cu scorul de 57/100, iar experienta de utilizare este de 95/100, untre a Orange si Vodafone. Compania mai are doar de dimensionat corespunzator elementele care pot fi accesate prin atingere pentru a ajunge la 100/100.

Varianta desktop a site-ului operatorului telecom a primit scorul de 62/100, putin peste cel al Orange si sub Vodafone.

Romtelecom

Varianta mobila a operatorului Romtelecom se incarca cel mai greu dintre toate cele analizate de wall-street.ro, primind o nota de doar 22/100. Site-ul mobil al operatorului are patru mari lucruri de remediat si mai multe remedieri recomandate pentru a imbunatati viteza de incarcare a site-ului pe terminale mobile.

Experienta utilizatorului pe terminale mobile este, de asemenea, cea mai slaba, primind doar 59/100, mult sub compania sora Cosmote.

Pe desktop lucrurile nu stau bine, operatorul telecom primind doar 29 de puncte din maximul de 100 posibile, indeplinind doar 2 recomandari si trebuind sa indeplineasca inca opt pentru a primi nota maxima.

RCS-RDS

Operatorul telecom autohton primeste, pentru viteza incarcarii site-ului pe terminale mobile, 45 de puncte din 100 posibile, situandu-se peste Romtelecom dar sub operatorii mobili. Experienta utilizatorilor este, de asemenea, mai mare decat a Romtelecom-ului, primind 63/100 puncte. In varianta desktop operatorul autohton a primit 55/100 puncte.

UPC Romania

Similar cu operatorii Romtelecom si RCS-RDS, nici UPC Romania nu exceleaza in ceea ce priveste viteza de incarcare a site-ului mobil – doar 36/100. In ceea ce priveste experienta utilizatorilor pe platforme mobile, aceasta este de 63/100, identic cu RCS-RDS.ro. Pe desktop, experienta oferita de UPC este sub medie, primind doar 46/100 puncte in cadrul PageSpeed Insights.

Operator telecom Viteza site mobile Experienta mobile Viteza desktop
Orange 76/100 90/100 61/100
Vodafone 58/100 99/100 72/100
Cosmote 57/100 95/100 62/100
Romtelecom 22/100 59/100 29/100
RCS-RDS 45/100 63/100 55/100
UPC 36/100 63/100 46/100

Concluzii

Operatorii mobili au luat in calcul mai mult segmentul de mobile decat cei care pun mai mult accent pe servicii de Internet broadband/TV/telefonie fixa, si acest lucru se vede foarte clar atat in viteza de incarcare a site-urilor mobile cat si in experienta de utilizare superioara. Orange, Vodafone si Cosmote sunt "umar la umar" in acest sens, insa toti trei operatorii mai au loc de imbunatatiri.

Cum ti se par variantele mobile ale site-urilor operatorilor telecom? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock:viteza

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri