Microsoft: Piata NU a crescut semnificativ in ultimii doi ani

Microsoft: Piata NU a crescut semnificativ in ultimii doi ani

Din perspectiva disponibilitatii solutiilor, piata de software din Romania urmeaza tendintele globale, desi, din estimarile lui Michale Golebiewski, director de marketing si operatiuni la Microsoft Romania, piata nu a crescut semnificativ in ultimii 2 ani.

Exista diferente mari intre piata din Romania fata de cele din Europa de Vest sau SUA. Astfel, In timp ce in Europa de Vest sau SUA clientii sunt foarte familiarizati si solutiile online, big data si social enterprise, in Romania inca avem nevoie de awareness pentru noile tendinte, alaturi de investitii constante in dezvoltarea ecosistemului de parteneri cu competentele necesare pentru a veni in intampinarea nevoilor clientilor. Cu siguranta adoptia unor solutii a fost mai rapida in pietele mai dezvoltate.

Diferentele sunt mai vizibile in segmentul companiilor mici, pentru care investitiile in IT nu reprezinta o prioritate si inca nu vad cum noile tehnologii ii pot ajuta sa creasca productivitatea angajatilor si competitivitatea pe piata, considera oficialul reprezentantei locale a celui mai mare producator de software din lume.

“Ca aspect pozitiv as evidentia evolutia pietei locale de producatori software. In multe cazuri au solutii proprii oferite global, acesta fiind unul dintre beneficiile serviciilor online – posibilitatea de a oferi multe dintre ele de oriunde. “Daca ar fi sa mentionez ce nu a mers foarte bine as spune ca piata IT inca mai are de recuperat dupa criza. In acest sens, consider ca fondurile europene pot juca un rol important in aceasta directie”, spune Michale Golebiewski.

Microsoft considera ca piata de (solutii) software din Romania va fi la finalul anului “negative flat”, insemnand o schimbare de -0,5% - 0% de la an la an. “Sunt convins ca anul viitor va fi pe plus, desi nu vad perspective pentru o crestere mai mare de +0.5%”.
“In ultimele luni vedem din ce in ce mai multi clienti interesati de solutii de sales productivity, sales automation, Business Intelligence, alaturi de solutii de productivitate si mobilitate (tablete cu Windows 8, impreuna cu aplicatii line of business dedicate, ce aduc valoare prin eficientizarea proceselor companiei)”, spune oficialul Microsoft.

“Pe baza feedback-ului clientilor nostri de top, este clar ca proiectele prioritare pentru lunile urmatoare se bazeaza pe Business Intelligence, Cloud si Mobilitate”, mai spune Michale Golebiewski.

SAP Romania: Prudenta, specificitate si tatonare

SAP Romania: Prudenta, specificitate si tatonare

Valentin Tomsa, director general la SAP Romania, explica de ce a ales acesti trei termeni pentru a caracteriza piata solutiilor software din Romania. “Prudenta, deoarece companiile n-au alocat sume importante in implementarea sau dezvoltarea solutiilor software. Specificitate, deoarece cele care au decis sa investeasca au urmarit rezolvarea unor probleme punctuale de business. Iar tatonare, deoarece in ciuda discursurilor din piata referitor la aparitia noilor tehnologii, companiile locale au inceput sa testeze timid solutiile noi, de tipul cloud sau in-memory”, considera directorul general al companiei cu peste 100 de angajati in tara.

Piata locala de software este, din pacate, in urma celor din SUA si Europa de Vest, din punct de vedere al deschiderii fata de noile tehnologii, considera el, dezmintind astfel crezul conform caruia romanii sunt „avizi” de noi tehnologii. Acest lucru poate fi valabil in ceea ce priveste persoanele fizice, dar se pare ca la nivel de companii, aceasta apetenta lasa de dorit pe alocuri.

Companiile vestice sunt mult mai dispuse sa adopte astfel de tehnologii, datorita mediul concurential mult mai accentuat, dar si datorita educatiei. „Astfel, daca ar fi sa incerc o comparatie intre piete, as spune ca 7 sau chiar 8 companii din 10 din Statele Unite si Europa de Vest se orienteaza catre noile tehnologii, pe cand in Romania vorbim despre una, maxim 2 companii din 10, iar incercarile sunt destul de timide”, subliniaza Tomsa.

De asemenea, in Romania nu exista cu adevarat o cultura a startup-urilor in domeniul software, iar pentru moment putem vorbi doar despre un mecanism primitiv de a investi, in timp ce in Statele Unite si Europa Occidentala mecanismele de finantare sunt foarte bine puse la punct, exista o serie de organizatii si institutii care au menirea sa identifice, sa sustina si sa dezvolte initiativele de acest gen. Romania are, in schimb, o forta de munca foarte bine pregatita pentru domeniul software si o piata foarte dinamica in acest sens. Putem spune ca este chiar un paradox: avem oameni talentati, care creeaza solutii inovative, insa acestea sunt utilizate mai degraba de companii din strainatate sau de multinationalele prezente si in Romania, mai spune Tomsa.

Ce NU a mers bine in software-ul local in 2014 si ce a mers aproape perfect?

Una dintre problemele pietei locale de software este faptul ca institutiile de stat si companiile private nu au ca prioritate investitiile in infrastructura IT. Apoi, clientii intampina dificultati in identificarea corecta a nevoilor de business, pentru a gasi solutia IT potrivita. Acestia achizitioneaza o solutie, o utilizeaza, dupa care isi dau seama ca respectiva solutie nu a corespuns nevoilor companiei. O alta problema ar fi faptul ca utilizeaza solutii „de substitut”, care nu corespund integral nevoilor companiei, insa sunt utilizate oricum, iar compania are de pierdut din aceasta cauza. De asemenea, in multe cazuri, nu exista o strategie pe termen lung din partea furnizorilor de solutii IT, care nu sunt dispusi sa investeasca resurse pentru a veni cu solutii noi, inovative, prin care sa isi asigure o pozitie competitiva pe piata.

Cu toate acestea, situatia in piata este departe de a fi una rea, deoarece aceste probleme sunt constientizate, iar companiile lucreaza la remedierea lor.

La finalul lui 2014, general managerul SAP estimeaza ca piata de software va ajunge la circa 150 de milioane de euro, „insa o estimare mai exacta este foarte greu de dat, deoarece orice tranzactie mare pe final de an poate influenta semnificativ piata. In teorie, in 2015 ar trebui sa observam o usoara crestere, dar in practica lucrurile nu sunt foarte clare, cel putin pentru moment”.

Pe langa solutii software prin care sa isi simplifice procesele si sa isi dezvolte afacerea, companiile sunt interesate in principal si de serviciile de consultanta pe care le ofera compania.

Trei tendinte in 2015

Complexitatea este cea mai mare povara pentru companii, astfel ca se va simti din ce in ce mai mult necesitatea unei simplificari, atat in ceea ce priveste infrastructura, cat si modul in care companiile utilizeaza tehnologiile pentru a obtine un avantaj competitiv.

O alta tendinta ar fi reprezentata de digitalizarea proceselor si a modului in care desfasoara afacerile, in special in cazul companiilor care interactioneaza direct cu clientii, fie ca vorbim de retail, telco, industria de utilitati, energie, servicii medicale sau banci. Intr-o era „conectata in permanenta”, in care informatia este creata si consumata instant, companiile se vad nevoite sa isi desfasoare activitatea in timp real, pentru a facilita interactiunea personalizata cu clientii si partenerii de afaceri. In acest sens, in curand vom putea discuta de Chief Digital Officer, diferit de CTO, al carui scop este de a aduce compania mult mai aproape de generatia online.

Nu in ultimul rand, tot mai multe companii se vor indrepta si catre dezvoltarea unui business online si vor incerca sa se apropie de clienti, iar SAP le va sustine in aceasta initiativa prin intermediul tehnologiei.

Valentin Tomsa spera sa asistam la inceputul unei cresteri economice sanatoase, adica o crestere sustenabila si de durata. „Un astfel de climat ar creste numarul companiilor care s-ar orienta mai rapid catre noile tehnologii, iar acest lucru, coroborat cu strategia SAP de a deveni un business advisor, respectiv de a consilia companiile catre ce solutii sa-si indrepte atentia pentru a maximiza impactul pozitiv in dezvoltarea afacerilor, ne-ar asigura si noua o dezvoltare continua si solida a business-ului”. Un alt proiect important este dezvoltarea departamentului de Data Science, care se ocupa de crearea produselor software cu proprietate intelectuala ridicata. In afara de Romania, SAP mai are doar doua astfel de centre la nivel global, in Palo Alto (SUA) si Waldorf (Germania).

Nu in ultimul rand, in 2015 SAP va continua dezvoltarea celor trei centre de consultanta cu valoare adaugata din Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara.

Teamnet: Cloud, international si mobile

Teamnet: Cloud, international si mobile

Industria de software este o industrie globalizata, subliniaza Bogdan Padiu, CEO al Teamnet, companie cu afaceri de peste 70 de milioane de euro la nivelul anului trecut. Oportunitatile sunt mari indiferent de regiune si companiile pot accesa solutii software de ultima generatie indiferent daca sunt din Romania sau din alte colturi ale lumii. Domeniul tehnologiei in ansamblu nu mai are granite. „Teamnet, de exemplu, are birouri in cinci tari din regiune si furnizeaza produse si servicii in alte 10 tari, iar planurile noastre de viitor vizeaza extinderea pe noi piete. Pana in 2018, peste 40% din cifra de afaceri va fi realizata din operatiunile din afara tarii”, spune Bogdan.

Industria software este in crestere de la un an la altul, insa aceasta evolutie poate fi accelerata printr-o serie de masuri de sprijin pentru industrie, precum eligibilitatea proiectelor bazate pe solutii software din cloud pentru fonduri europene, dar si prin alinierea la strategia europeana prevazuta in Agenda Digitala 2020. In 2014, industria s-a remarcat printr-o vizibilitate mai ridicata la nivel european si a inregistrat un avans important in domeniile business process outsourcing si cloud. „Totodata, am observat o tranzitie in industrie, de la dezvoltarea de solutii software de business la cerere catre dezvoltarea de soft personalizat, tendinta care va contribui semnificativ la cresterea viitoare a industriei”.

CEO-ul Teamnet nu ar spune ca a fost ceva ce nu a mers, in mod clar, bine, ci poate doar ca evolutia a fost mai lenta decat potentialul pe care il are piata si, totodata, ca se observa in continuare un nivel ridicat de migratie a specialistilor din domeniu catre alte tari din Europa si din lume, generand o lipsa continua de resurse foarte bine pregatite in raport cu cererea existenta in piata. „Cred ca industria ar putea avea o evolutie mai rapida daca ar dispune de o plaja mai larga de resurse umane bine pregatite, specializate si cu inalte competente in domeniu. Astfel, Romania are nevoie de o strategie si de politici coerente pentru a dezvolta si pregati urmatoarea generatie de experti in domeniu”.

Industria software a inregistrat o evolutie moderata in 2014, de cateva procente, fiind estimata la aproximativ 600 de milioane de euro, cifra care include atat solutiile software dezvoltate la cerere, care reprezinta componenta cea mai importanta, cat si licentele software si activitatile de R&D din domeniu desfasurate in Romania, spune Padiu. Evolutia a fost influentata de mai multi factori, intre care evolutia economica in ansamblu, accesul la programe de finantare sau strategia de investitii in solutii software a sectorului public. Pentru 2015, estimez o evolutie similara a industriei.

„Remarcam o tendinta tot mai importanta in Romania catre solutii complexe, adaptate necesitatilor specifice pe care le au. Teamnet este recunoscuta pe piata din Romania si din regiune pentru solutii care integreaza tehnologii si solutii software inovatoare, cum ar fi GIS (Geographic Information System), Cloud, UAV (Unmanned Aerial Vehicle), SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition). Grupul este specializat in numeroase tehnologii software pe care le integreaza in proiecte de magnitudine, cu impact la nivelul intregii societati.

Cea mai importanta tendinta este reprezentata de tehnologia cloud. „Companiile din Romania inteleg beneficiile aduse de solutii software din cloud si sunt din ce in ce mai deschise sa integreze cloud-ul in operatiunile lor. Totodata, observam o preocupare tot mai pronuntata pentru exportul de solutii si produse software si, in ansamblu, de inteligenta romaneasca, o resursa foarte importanta care s-a remarcat pe plan regional in ultimii ani. Nu in ultimul rand, din interactiunea permanenta cu clientii nostri vedem o cerere in crestere pentru solutii de nisa, foarte complexe si adaptate unor nevoi specifice de business”.

„Grupul are in plan extinderea echipei care numara in prezent peste 800 de oameni. Avem in plan sa continuam angajarile si in 2015 si vom investi sustinut in dezvoltarea profesionala a expertilor nostri si in cresterea competentelor acestora”, incheie Bogdan Padiu.

Senior Software: Stagnare si expectativa

Senior Software: Stagnare si expectativa

Desi Senior Software a inregistrat, conform lui Daniel Toma, manager al companiei, evolutie de aproximativ 70% a afacerilor datorata intr-o mare masura si finantarilor din fonduri europene, in ansamblu piata de software s-a caracterizat printr-o discontinuitate generata in principal de intreruperea finantarilor. Stagnarea este determinata si de faptul ca piata nu resimte cresterea economica.

„SUA si Europa de Vest au finantare solida, piete globale de desfacere, acces global la resurse, iar Romania reprezinta mai degraba o resursa pentru cele doua. Chiar daca avem forta calificata de munca, este considerabil mai putina si chiar pe un trend descendent din punct de vedere numeric si calitativ, o cauza fiind si sistemul de invatamant”, spune Daniel Toma. In Romania inca sunt companii aflate la prima implementare a unui sistem informatic integrat, dupa ce au utilizat solutii exclusiv contabile o perioada lunga de timp.
Sunt concepte care la noi abia au ajuns sau nu s-au bucurat de aceeasi popularitate, cum ar fi:

  • SaaS - Software as a Service (sisteme software care pot fi accesate din orice locatie, prin Internet, fara a avea nevoie de servere, spatiu de stocare sau personal dedicat) si Cloud Computing (o infrastructura virtuala care permite utilizatorilor accesul la resurse hardware si software de ultima generatie tehnologica prin intermediul internetului). Gradul de adoptie al sistemelor care functioneaza in Cloud este mult mai mare in SUA si Europa de Vest, companiile de aici preferandu-le chiar in detrimentul solutiilor on-premise (stocate pe serverele proprii), insa la noi sunt privite inca cu scepticism, un motiv invocat fiind siguranta datelor.
  • Big data (se refera la baze de date care au dimensiuni foarte mari si sunt atat de complexe incat nu pot fi procesate cu ajutorul sistemelor traditionale). In privinta acestui concept suntem inca la inceput, avand in vedere si faptul ca in Romania nu sunt chiar atat de multe companii de dimensiuni foarte mari care sa gestioneze volume uriase de date, astfel incat si cererea sa creasca la o rata similara cu ce se observa pe celelalte piete. Cu toate acestea, sunt companii care au inceput sa inteleaga si sa solicite, din ce in ce mai mult, solutii de tip Business Intelligence, capabile sa proceseze si sa analizeze datele afacerii.
  • BYOD (Bring Your Own Device) – este un concept popular in afara pentru ca reprezinta o solutie accesibila prin care companiile isi pot creste gradul de mobilitate. Astfel, permitandu-le angajatilor sa vina cu propriul device, acestea scad costurile cu infrastructura si in acelasi timp adopta cele mai noi tehnologii in materie de software pentru gestiunea afacerii.

„Impulsul generat de infuzia de fonduri europene din prima parte a anului curent a fost extrem de binevenit, ca dovada cresterea de peste 70% a veniturilor Senior Software in 2014 fata de 2013. Insa lipsa de continuitate a acesteia a afectat in general negativ eforturile furnizorilor de software, pentru ca multe companii au intrerupt procesul de achizitie”, spune Toma. In 2013, compania a generat afaceri de circa 1,8 mil. de euro.

Conform studiilor realizate de PAC ( Pierre Audoin Consultants ), piata de software pentru afaceri pe 2014 a fost estimata la o valoare de aproximativ 116 milioane de euro, in crestere cu 7% fata de anul precedent, iar pentru 2015 se prevede o mentinere a ritmului de crestere actual.

„Am observat o tendinta a companiilor de a se orienta catre furnizori de software de tip One Stop Shop, care ofera solutii complete, capabile sa acopere cu succes toate segmentele afacerii si sa le gestioneze in mod integrat. In acest context, valoarea adaugata a furnizorilor este data in primul rand de specializarea instrumentelor pe care le ofera pentru fiecare departament in parte, iar in al doilea rand de referintele din piata si de evolutia business-ului lor, atat in ceea ce priveste cifra de afaceri, cat si numarul de angajati”, spune Daniel Toma. El subliniaza ca in 2015 va creste echipa in toate cele trei puncte de lucru – Bucuresti, Constanta si Cluj.

Bitsolutions: In 2015, piata CRM/ERP la pret mic va creste

Bitsolutions: In 2015, piata CRM/ERP la pret mic va creste

Sectorul solutiilor software in Romania, in anul 2014, a fost in crestere pentru firmele mici si medii, considera Florin Scarlat, manager al Bitsolutions. “Incepand cu anul 2013 companiile au realizat cat de important e sa ai un CRM si astfel multe firme au inceput sa caute solutii CRM si ERP. In principal se cauta solutiile CRM de tipul Saas, in care utilizatorul plateste o suma de bani lunara, iar in cazul in care nu mai doreste sa foloseasca programul nu mai plateste. Totul de face online pe baza de card de credit, fara vreun contract. Bit Solutions a implementat solutii de CRM, cu o crestere de 15% fata de 2013, in companiile cu care are un contract de prestari servicii”, spune el.

El crede ca principala diferenta in evolutia acestui sector, in Romania fata de America si UE, este increderea companiilor ca datele sunt in siguranta. Companiile mici nu isi permit sa achizitioneze un soft de CRM pe care sa il implementeze local din cauza costurilor si astfel se orienteaza catre solutiile Saas. Cum aceste solutii pot fi gazduite oriunde in cloud apare vesnic intrebarea “Datele noastre sunt in siguranta?”. “Noi linistim clientii spunandu-le ca le gazduim solutia intr-un cloud privat si eventual ii ducem sa vada datacenter-ul. Un alt factor este complexitatea solutiilor care sunt disponibile SaaS. In general, aceste solutii au fost gandite pentru companii mari si nu sunt adaptate la mediul romanesc. Antreprenorii din Romania au nevoie, la inceput, de o solutie simpla cu care sa pastreze legatura cu clientii”.

In 2014, lipsa investitiilor din sectorul public si privat a dus la o crestere moderata a pietei de servicii. De asemenea solutiile CRM, de tip SaaS, existente pe piata erau destul de complicate pentru utilizatori. In a doua jumatate a anului, managerul Bitsolutions a remarcat ca fiecare producator de solutii CRM online a venit cu o serie de modificari in interesul utilizatorului pentru a ii usura munca si astfel inceputul de an ne prinde cu solutii perfect adaptate nevoilor de business.
“Cred ca in anul 2015 piata solutiilor CRM/ERP la un pret foarte mic va creste. Daca in 2010 un CRM/ ERP era privit de catre companiile mici ca un “Nice to have” in 2015 a devenit un “must have”. Estimez ca piata de servicii soft in Romania, in anul 2015, se va situa undeva intre 850-900 de milioane, fata de 750-800 de milioane in 2014. O pondere importanta va fi si din sectorul public unde cred ca se vor face o serie de optimizari pentru cresterea eficientei.

O alta tendinta in 2015 este de a adapta solutiile soft pentru orice fel de terminal mobil, avand in vedere ca aceasta piata este in continua crestere. O a doua tendinta este de a aborda piata companiilor mici, a antreprenorilor la inceput de drum care vor o solutie foarte simplu de utilizat si costuri cat mai scazute, care sa poata fi accesata de oriunde. O alta tendinta, dupa parerea lui Florin Scarlat, este de a creste increderea utilizatorilor in aceste solutii SaaS prin oferirea unor facilitati in cazul achizitionarii acestor solutii.

Zitec: Crestere, cloud-computing si mobilitate

Zitec: Crestere, cloud-computing si mobilitate

Alexandru Lapusan, CEO si co-fondator Zitec, vede (inca) diferente mari fata de Romania si Europa de Vest/SUA. In primul rand, pietele straine au putere de cumparare mai mare. Piata Europei de Vest a inceput sa se redreseze inca din 2012-2013, iar companiile investesc din nou in eficientizare, dezvoltare, securitate, deci in tehnologie la cele mai inalte standarde, precum si in resurse umane. Digitalizarea economiei este mult mai vizibila in Europa de Vest decat in Romania, ceea ce atrage implicit si investitii mai multe.

„Noi stam bine la capitolele talent tehnic, flexibilitate, cultura si abilitati lingvistice, insa in lipsa unei viziuni strategice, care sa fie sustinuta de un cadru legislativ, tinerii talentati vor alege fie sa fie antreprenori in Europa de Vest sau SUA, fie sa primeasca in Romania un salariu atractiv din partea unei multinationale. In primul caz, pierdem cam tot, in al doilea contam strict pe taxele legate de munca. Este vital sa sustinem initiativele locale, startup-urile tehnologice, sa sustinem si sa motivam investitorii locali, ba chiar sa atragem investitori din afara tarii”, subliniaza Lapusan.

Nu in ultimul rand, ar trebui sa ne gandim si la firmele romanesti non-IT, care au nevoie de astfel de servicii si sunt fortate sa le achizitioneze la preturi din ce in ce mai mari, din cauza concurentei din piata muncii din acest domeniu. Daca nu isi permit servicii IT de calitate, la preturi din ce in ce mai apropiate de cele din vest, nu vor putea creste si nici nu vor putea sa faca fata concurentei externe.

Piata de software va continua tendinta ascendenta si in 2015, pe masura ce piata se maturizeaza, chiar daca intr-un ritm mai lent decat ne-am putea dori. Potrivit ANIS, piata romaneasca de software va creste in urmatorii 5 ani cu 3,3%. „Sa speram ca noul context politic, precum si orientarea catre Occident, ne vor ajuta sa crestem chiar mai mult”.

Segmentul aplicatiilor mobile va creste in continuare, iar aici accentul se va pune in special pe experienta utilizatorului in interactiunea cu dispozitivele mobile si securitatea operatiunilor. Solutiile de cloud storage si data security devin tot mai atragatoare pentru companiile romanesti, fiindca ofera mai multa siguranta, libertate si o mai mare scalabilitate. Totodata in 2015 Alexandru doreste cresterea numarului la angajati cu inca circa 40 de oameni, dar si deschiderea unui punct de prezenta intr-o capitala europeana. De asemenea, CEO-ul Zitec afirma ca in curand vor anunta sprijinirea unor start-up-uri din Europa – WALL-STREET.ro va va tine la curent cu miscarile din piata.

Stefanini Romania: Continuitate, investitii si consolidare

Stefanini Romania: Continuitate, investitii si consolidare

Piata solutiilor software din Romania a continuat sa fie una dintre cele mai dinamice, fiind recunoscuta pentru numarul mare de specialisti, aceeasi calitate crescuta a serviciilor si preturi mai mici fata de alte piete. In contextul unei globalizari continue si a unei diversificari a industriilor, companiile romanesti au fost nevoite sa se adapteze pentru a ramane aliniate cu strategiile globale, prin combinarea diferitelor servicii de outsourcing, venind astfel cu alternative valoroase, considera Sabin Girlea, application development division director la Stefanini Romania.

Progresul pe care l-am putut vedea in 2014 se datoreaza investitiilor strategice realizate de companiile romanesti in ceea ce priveste inovatia si noile tehnologii. In trei cuvinte, evolutia sectorului solutiilor software in 2014 poate fi caracterizata astfel: continuitate, investitii si consolidare, considera Girlea.

Noile valuri de tehnologie, precum Mobile, Cloud si Big Data, au determinat furnizorii de servicii software sa fie mai atenti in selectarea urmatorului domeniu important in care sa investeasca in 2015 si sa evalueze impactul pe care acesta il poate avea asupra afacerii lor. Companiile au vazut nevoia de a investi mai mult in consolidarea expertizei pe care deja o aveau, continuand totodata sa isi pregateasca strategia pentru noile tehnologii.

„Avand o dezvoltare economica rapida si putand sa ofere aceeasi calitate a resurselor ca si alte tari, Romania ramane competitiva in ceea ce priveste preturile, comparativ cu statele din Europa de Vest. In prezent, se considera ca Romania are o combinatie perfecta intre resursele IT, volumul de piata si preturile practicate”, mai spune Sabin Girlea.

Piata locala de software a trecut prin schimbari semnificative in 2014. Dupa recenta incetinire a economiei globale, companiile din Romania au inteles ca pe langa urmarirea dezvoltarii de noi tehnologii, trebuie sa se concentreze si pe strategie. Acest lucru a condus la o accelerare a inovatiei si a afacerilor, intr-o sincronizare perfecta.”Intre timp, pe masura ce sectorul local de IT a inregistrat un ritm accelerat in ceea ce priveste dezvoltarea tehnologiei, Romania a fost nevoita sa faca fata provocarii de a identifica specialistii IT care sa poata raspunde solicitarilor in cel mai profesionist mod”.

Fie ca vorbim despre Romania sau Europa de Vest, atunci cand au nevoie de asistenta in implementarea serviciilor, clientii cauta in primul rand sa obtina servicii mai bune si mai rapide. Companiile cauta expertiza care lor le lipseste, fie ca este vorba de certificari, referinte, tehnologiile utilizate sau resursele disponibile. Clientii sunt interesati mai ales de specialistii talentati si bine pregatiti, in vederea suplimentarii capacitatii de munca sau pur si simplu pentru proiecte punctuale.

Sursa foto: Shutterstock: Software