Preturile mici practicate de operatori, poate cele mai mici la nivel european, dar mai ales competitia in privinta constructiei de retele vor duce la consolidari pe piata locala de telecomunicatii, a declarat pentru wall-street.ro, Nikolai Beckers, directorul general al grupului Telekom Romania, un business cu afaceri anuale de peste un miliard de euro si in jur de 10,7 milioane de clienti.

Consolidarile (fuziuni si achizitii) ar putea veni in contextual in care telecomul este unul dintre domeniile cu cele mai mari investitii in infrastructura, fiecare operator mare alocand anual cateva zeci de milioane pentru a-si imbunatati reteaua. Pe de alta parte, aceste investitii vin in contextul in care operatorii din Romania au cele mai mici preturi din Europa pentru serviciile oferite.

Intrebat daca Telekom, grup care anterior a fost foarte activ in zona de achizitii prin compania de cablu NextGen, are de gand sa faca vreo fuziune ori achizitie, managerul a spus ca nu poate comenta in niciun fel acest subiect datorita listarii Deutsche Telekom, grup care detine indirect Telekom Romania prin operatorul grec OTE.

2.000 de angajati implicati direct in rebranding

De altfel, grupul condus de Beckers a trecut in 2014 prin cea mai mare integrare de pe piata locala de telecomunicatii, dupa ce companiile Romtelecom si Cosmote au fost unite sub brandul Telekom. Astfel, Telekom este un business cu afaceri anuale de peste un miliard de euro, aproximativ 10,7 milioane de clienti si in jur de 8.000 de angajati. Grupul este format din companiile: Telekom Romania Communication (fostul Romtelecom), Telekom Romania Mobile Communication (fostul Cosmote), Nextgen, Combridge, Sunlight si Zapp.

In rebrandingul Telekom au fost implicati direct in jur de 2.000 dintre cei 8.000 de salariati ai grupului.

"A fost un pas de succes prin care am dus compania la un nivel superior. Oamenilor le place brandul si este asociat pozitiv. Acum, insa, trebuie sa oferim calitate la nivelul la care este acest brand. Si este loc pentru imbunatatiri. Uneori primesc e-mailuri de la clienti care au probleme. Trebuie sa imbunatatim felul in care reactionam fata de nemultumirile clientilor. Pe zona de servicii mobile este mai usor, apar mai putine probleme. Insa pe reteaua fixa se pot intampla mai multe lucruri pentru ca tehnologia e diferita. Pot fi probleme din cauza vremii sau a unui muncitor care sapa si taie firul, sau se fura cablu. Iar, pe zona de televiziune lucrurile se strica cateodata vineri sau sambata dimineata si sunt cazuri in care pana luni nu merge nimeni sa rezolve problema. Oamenii devin foarte suparati si ii inteleg", spune Beckers.

Angajeaza 100 de specialisti in instalare si reparare de echipamente telecom

De altfel, tocmai pentru a imbunati acest aspect, in urmatoarea perioada compania vrea sa recruteze in jur de 100 de specialisti in instalare si reparare de echipamente telecom. De asemenea, operatorul va mai recruta specialisti in dezvoltare de produse si managementul proiectelor. Noile recrutari vin dupa ce intre mai si august Telekom a desfasurat un program de plecari voluntare in urma caruia 200 de oameni au parasit grupul.

El nu a oferit cifre exacte despre evolutia grupului la aproape un an de la rebrandingul din septembrie anul trecut deoarece compania va organiza o conferinta de presa luna viitoare pentru a prezenta aceste rezultate. In cadrul aceluiasi eveniment, managementul va oferi detalii si despre oferta de toamna a grupului.

Trebuie sa investim in internetul de mare viteza pentru a tine ritmul

In prima jumatate a anului, Telekom a avut venituri de circa 507,4 milioane de euro, mai putin cu 20 de milioane de euro comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Pe de alta parte, grupul a avut in jur de 4,8 milioane de clienti pe zona de comunicatii fixe (voce, internet si televiziune) si 5,9 utilizatori pentru serviciile mobile. Pe segmentul de servicii fixe, grupul a scazut pe zona de telefonie si internet si a inregistrat crestere pe partea de televiziune.

De asemenea, numarul de utilizatori pentru serviciul de telefonie mobile a ajuns la 5,86 milioane clienti, in scadere cu 2,2% fata de iunie 2014.

“Suntem multumiti de rezultatele pe primul semestru, credem ca suntem stabili. A fost mai bine decat prima jumatate a anului trecut, iar 2014 nu a fost un an usor. Pe zona de comunicatii fixe ne-am descurcat destul de bine si am investit foarte mult in fibra optica. De asemenea, pe segmentul de televiziune a fost bine. Insa trebuie sa investim mai mult in internetul de mare viteza pentru a tine ritmul si chiar pentru a fi mai buni decat competitia", spune Beckers.

In primul semestru grupul a avut un profit operational (EBITDA) de 104,2 de milioane de euro, mai putin cu 30,3 milioane de euro comparativ cu perioada similara a anului trecut. Intrebat despre cum are de gand sa imbunateasca profitabiltatea grupului, Beckers a afirmat ca astfel de initiative se desfasoara continuu.

In Romania, daca nu esti eficient, nu poti sa fii profitabil!

“Mereu sunt diferite activitati prin care sa reducem costurile si sa eficientizam activitatea. Incercam sa facem lucrurile mai simple, negociem cu furnizorii, sunt destul de multe initiative. Intr-o piata atat de competitiva ca Romania trebuie sa fie eficient pentru ca altfel nu poti sa fii profitabil. Piata romaneasca este cea mai dura din Europa pentru ca si preturile sunt mici, dar este si o competitie mare in ceea ce priveste infrastructura, care, de altfel, este foarte puternica. Este o combinatie pe care nu o gasesti pe multe piete. Ceea ce, pe termen lung, va duce la consolidari in piata”, afirma seful grupului.

Telekom a inregistrat o crestere de 300% a traficului de date 4G in trimestrul al doilea fata de primele trei luni ale anului. Oficialul nu a oferit date despre cati utilizatori 3G/4G are compania.

De asemenea, in urma integrarii si a rebrandingului celor doua companii, in jur de 124.000 de utilizatori au ales Magenta One, adica pachetul care reuneste serviciile fixe si mobile ale companiei, mai mult cu 36.000 de clienti fata de luna martie. In partea a doua a anului grupul de telecomunicatii se va concentra tot pe Magenta One.

“Oamenilor le place acest pachet si am inregistrat o crestere de 175% fata de anul trecut. Este o oferta care are sens si este clar ca vom continua cu ea. In Romania este o competitie mare pe toate domeniile- mobil, televiziune, internet- , dar cred ca cel mai dificil este pe mobil pentru ca sunt oferte foarte bune pe piata”, spune Beckers.

Pe de alta parte, pe segmentul de business compania a convins mai multi clienti de servicii fixe sa achizitioneze si pachete de voce si internet mobil si a dezvoltat mai multe proiecte integrate de IT si comunicatii in special in segmentul bancar.

In privinta investitiilor, compania se va concentra in a doua parte a anului pe reteaua de fibra optica si internet 3G/4G.

Mobile money din primavara anului viitor

Telekom Mobile a anuntat de curand ca a incheiat un parteneriat si pentru piata din Romania cu banca poloneza Alior pentru a vinde servicii financiare celor aproape 5,9 milioane de clienti ai companiei de telefonie mobila.

“Serviciile de mobile money nu le vom lansa pana in primavara anului viitor pentru ca dureaza pana cand cei de la Alior vor avea o filiala in Romania si de asemenea trebuie sa urmam procedurile Bancii Nationale. Poate ca ar fi fost mai simplu sa facem acest parteneriat cu o banca deja prezenta in Romania, dar, uneori, sa vii cu cineva care este strain pe piata, care are o viziune complet noua asupra lucrurilor, ar putea sa aduca mai multa inovatie. Sa vedem ce se va intampla. Hai sa fim surprinsi”, afirma Beckers zambind.

Vodafone a lansat in primavara anului trecut serviciul de transfer de bani pe mobil M-Pesa, iar Orange va lansa versiunea sa de serviciu financiar in aceasta toamna.

Se listeaza Telekom pe bursa?

Pana la rebrandingul Romtelecom-Cosmote in Telekom au existat foarte multe discutii in ceea ce priveste posibila listare pe bursa a Romtelecom sau chiar a Romtelecom impreuna cu Cosmote.

Mingea a ramas in curtea statului roman, care din februarie anul trecut lucreaza cu mai multe companii de consultanta juridica si financiara si care trebuie sa hotarasca daca vrea listarea companiei pe bursa sau isi vinde pachetul de 46% dintre actiuni pe care il mai detine la Telekom Romania Communication (fostul Romtelecom). Consultantii statului roman sunt SSIF Swiss Capital S.A., UBS Limited, Musat si Asociatii SPARL si BT Securities.

“Ministerul a inceput un studiu in privinta privatizarii, lucreaza cu UBS si Swiss Capital pentru acest studiu, si asteptam decizia lor. OTE, Deutsche Telekom si managementul de aici sustin desfasurarea lucrarilor si, cand guvernul va lua o decizie, vom fi de acord cu ceea ce au hotarat. Noi suntem deschisi", spune seful Telekom.

Intrebat daca in aproximativ un an am putea vedea Telekom pe bursa de la Bucuresti sau in strainatate, managerul a adaugat: "Nu m-ar deranja deloc, cred ca este o buna idee si sper ca statul va decide in consecinta".

Factura de energie de la Telekom?

Pe de alta parte, compania analizeaza sa intre pe piata de energie.

"Deocamdata, examinam acest domeniu si am observat ca unii actori din telecom au devenit activi. Dar, da, este un trend pentru companiile de telecomunicatii. De exemplu, compania noastra sora, Magyar Telekom din Ungaria, a intrat deja pe aceasta piata. Insa businessul de energie depinde foarte mult de reglementarile de stat. Piata de energie pentru retail va fi liberalizata abia din 2018 in Romania si ne uitam la acets domeniu, mai ales ca am vazut ca alte companii de telecom isi dezvolta deja retele, ceea ce ne-a surprins foarte mult", spune Beckers.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri