Dupa ce aproape au desfiintat industria PDA-urilor (minicomputerele de buzunar), telefoanele mobile ameninta serios industria camerelor foto digitale, cele mai noi produse incluzand si un aparat foto capabil sa realizeze imagini printabile
Telefoanele dotate cu astfel de camere foto sunt acum printre cele mai dorite de romani, spun principalii jucatori din industrie. Camerele foto incorporate de peste 2 megapixeli permit utilizatorului sa realizeze fotografii care pot fi scoase pe hartie, la aceeasi calitate cu poza scoasa de vechiul aparat foto cu film, doar ca mai ieftin. Camera foto de 2 megapixeli este cu siguranta un criteriu decisiv in alegerea unui telefon mobil care urmeaza a fi folosit mai ales pentru functiile sale multimedia, a declarat, pentru SFin, Vanina Ungureanu, Product Division Manager la Orange Romania.

Unul dintre motivele raspandirii telefoanelor cu astfel de camere este si scaderea preturilor. Daca acum ceva vreme aceste camere puteau fi gasite in dotarea telefoanelor de varf de gama, cu preturi de vanzare de peste 300 de dolari, astazi telefoanele echipate cu camere de 2 megapixeli sunt mult mai accesibile ca pret si, implicit, mult mai atractive pentru clienti, a explicat, la randul sau, Andreea Stanescu, Senior Director, Consumer Market, Vodafone Romania.

Producatorii sunt si ei de acord: a venit momentul ca telefoanele mobile sa aiba cat mai multi megapixeli, zoom optic si chiar inregistrare video la calitate DVD. Dupa cum au indicat tendintele anului trecut, utilizatorii romani nu prefera terminalele din segmentul de baza, ci telefoanele mobile din segmentul de mijloc si cel de top. Pe masura ce tehnologia lanseaza noi oportunitati, oamenii cauta sa detina dispozitive mobile cu mai multe functii, pe care sa le foloseasca pentru mult mai multe lucruri decat simplele convorbiri, ne-a declarat Greig Williams, Managing Director Nokia pentru Ungaria si Romania.

Astfel, telefoanele dotate cu astfel de camere s-au bucurat de un succes instant. Am observat un interes sporit al utilizatorilor romani fata de telefoanele mobile care incorporeaza camere foto performante inca de la lansarea, anul trecut, a modelului K750 de la Sony Ericsson, cu functii Cyber-shot, a precizat, la randul sau, Bogdan Zinca, National Account Manager la Sony Ericsson Romania.

Practic, industria telefoanelor mobile se aliniaza tendintei generale de a dezvolta produse bazate pe convergenta tehnologiilor, in prezent cele mai populare telefoane mobile avnd ncorporate MP3 playere, camere foto sau oferind posibilitatea urmaririi programelor TV, spun specialistii LG. S-a observat o tendinta a consumatorilor de a achizitiona modele care ncorporeaza camere foto performante, mai ales ca avantajul este dublu: e multifunctional (poate fi folosit att ca telefon mobil, ct si drept camera foto) si ocupa un spatiu mult mai mic dect daca ar fi folosite doua dispozitive separate, ne-a spus Han Khyu, presedintele LG Electronics Romania.

Adio, camera foto digitala!

Succesul echipamentelor care imbina mai multe functii vine in primul rand din faptul ca utilizatorul nu trebuie sa care dupa el (si sa aiba grija de) doua echipamente distincte. Pretul ar trebui, de asemenea, sa fie mai mic decat achizitia a doua produse diferite. Cu toate acestea, multi ani produsele hibrid nu au avut succes pe piata. Telefoanele mobile sunt insa cele mai de succes gadgeturi hibride, care imbina acum functiile a 4-5 produse electronice clasice.

Conform celui mai proaspat studiu platit de Nokia, 44% din utilizatorii de telefoane mobile dotate cu camere foto mai performante nu-si mai iau cu ei si aparatul digital.

Vanzarile de telefoane mobile cu camera foto digitala au crescut exponential de la an la an. Acest segment de piata se dezvolta foarte rapid: de exemplu, in 2004 s-au vandut la nivel mondial aproximativ 200 de milioane, in timp ce in 2005 cifra a crescut la 350 de milioane. Anul trecut, numai Nokia a vandut peste 100 de milioane de telefoane cu camera, spune oficialul companiei finlandeze.

Nu este de mirare ca un studiu citat de Business Week sustine ca in 2007 vanzarile mondiale de camere foto digitale vor intra in declin.

Optimism temperat

Nu trebuie uitat faptul ca marea masa de utilizatori continua sa foloseasca telefonul mobil pentru voce si SMS, iar acestia prefera tot telefoanele mobile obisnuite, fara foarte multe functii si cu preturi accesibile.

Pot spune ca suntem martorii unui fenomen de crestere la nivelul serviciilor care permit transferul de fotografii. Totusi, in multe tari, asa cum este si Romania, telefoanele mobile sunt folosite in continuare in principal pentru convorbiri. Aceasta inseamna ca industria se dezvolta pe baza serviciilor de voce si de mesagerie scrisa (SMS), a declarat oficialul Nokia. Romanii prefera telefoanele mobile cat mai performante, insa telefoanele de nivel mediu - cele care au printre alte optiuni si camera foto, majoritatea VGA - sunt cele mai cautate datorita raportului calitate-pret, a declarat, pentru SFin, Bogdan Tibrin, Head of Handset Development la Cosmote. Telefoanele cu camere de peste 2.0 megapixeli sunt cele de clasa superioara, mai putin accesibile ca pret, a explicat acesta.

Utilizarea telefoanelor foto creste si alte piete

Odata cu cresterea popularitatii telefoanelor dotate cu camere foto performante, utilizatorii au inceput sa apeleze si la servicii precum mesajele multimedia (MMS), care permit crearea de albume foto digitale si altele asemenea. Accesul utilizatorilor la telefoanele dotate cu camera foto a accentuat si mai mult importanta functiei de divertisment a acestora si implicit a crescut rata de transfer a fotografiilor de pe un telefon mobil pe altul, fie prin mesaje multimedia, fie prin conectivitate infrarosu sau bluetooth, spune Vanina Ungureanu de la Orange.

Cresterea serviciului MMS a venit odata cu deschiderea acestuia si spre utilizatorii de cartele, explica, la randul lor, responsabilii Vodafone, iar unul dintre cele mai populare servicii este trimiterea de mesaje catre adrese de e-mail.

Conform studiilor realizate la nivel european, in ultimele luni, trimiterea de fotografii prin intermediul retelelor de telefonie mobila a inregistrat o crestere foarte mare. De exemplu, analizele realizate de compania de cercetare M:Metrics au indicat faptul ca in tari precum Marea Britanie, Franta sau Germania s-au inregistrat cresteri de 16-20% la trimiterea de fotografii de pe un terminal pe altul, spun reprezentantii Nokia. Evolutiile inregistrate la nivel tehnologic le permit acum utilizatorilor de telefoane mobile cu camera foto sa trimita pozele direct pe bloguri sau pe site-uri web speciale, cum este Flickr, a adaugat Greig Williams.

Accesul la astfel de servicii a crescut si popularitatea terminalelor Sony Ericsson. Modelul K800 include o platforma speciala pentru blog-eri (cei care tin jurnale personale online), ce usureaza misiunea utilizatorului de a crea si actualiza posturile si imaginile de pe site. In plus, telefonul vine cu tehnologia PictBridge, astfel ca imaginile stocate sunt imprimate direct la imprimanta.

Modele Si dotAri

Orange are in magazine mai bine de 10 modele de astfel de telefoane, printre cele mai populare fiind Sony Ericsson K750i, Samsung D600E, care au fost promovate de companie (Best Deal). Vodafone nominalizeaza pe terminalele exclusive 3G Nokia 6234 si Sony Ericsson V630i.

Nokia are o gama larga de terminale cu camera megapixel, care permit realizarea de imagini la calitate de tipar. Printre modele de succes oficialii mentioneaza N80, care fost premiat la nivel international, precum si N90, telefonul media al anului 2005. Noua serie de produse, computere multimedia nu se lasa deloc mai prejos. Nokia N93 si N73 au camere foto de 3,2 megapixeli, optica Carl Zeiss, softuri speciale si albume. Modelul N93 poate realiza chiar filme la calitate DVD. Poate inregistra pana la 90 de minute de film la calitate DVD, la 30 de cadre pe secunda, pe un card miniSD de 2 GB.

Sony Ericsson K800 este cel mai avansat telefon foto al companiei joint-venture suedezo-japoneza. El dispune de o camera foto integrata cu rezolutie de 3,2 megapixeli. Modelul are, de asemenea, stabilizator de imagine, reducerea efectului de ochi rosii, tehnologie BestPic si este un aparat 3G (se pot transfera rapid pozele).

Chiar daca a produs cel mai subtire telefon mobil cu camera foto de 5 megapixeli din lume, modelul KG9209, LG nu a adus astfel de telefoane pe piata din Romania. Compania mizeaza pe succesul terminalului Chocolate, ce are camera de 1,3 megapixeli, zoom digital 4x, filtre speciale pentru realizarea de poze perfecte, blit si timer pentru autoportrete.

Viitorul suna, intr-adevar, bine

Nu va trece mult timp si evolutia tehnologiei va transforma telefoanele in echipamente multifunctionale complete. Marii producatori au prezentat astfel de telefoane-concept, avand camere digitale de pana la 10 megapixeli, zoom optic, filme la calitate DVD sau chiar High Definition, hard-discuri incorporate pentru a stoca tot acest continut multimedia. Dupa cum vedeti, ceea ce parea SF este acum realitate.

Datorita convergentei digitale, ce reuneste industria de telecomunicatii cu industria audio, cea a produselor pentru imagini si cu industria muzicii, oamenii au mai multe posibilitati de a-si impartasi experientele si se simt mai aproape de cei dragi, a explicat oficialul Nokia. Telefonia mobila reprezinta un domeniu extrem de dinamic, in permanenta schimbare, pentru a putea satisface nevoile si preferintele consumatorilor moderni. Terminalele mobile ajung sa ncorporeze tehnologii care acum ceva timp pareau imposibil de realizat, a mai spus Han Khyu.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri