Recrutarea pentru pozitii care cer cunostinte de tehnologii foarte noi si cu un grad mare de specializare poate dura si un an, a declarat pentru wall-street.ro, Luciana Diaconu, managerul de resurse umane pe segmentul de recrutare, training si dezvoltare organizationala in cadrul Telekom Romania, cel mai mare operator de telecom de pe piata locala, cu peste 7.000 de angajati.

"Pentru functii cu expertiza pe tehnologii noi, precum cele in domenii ca mobile data services, poate dura si un an sa gasesti omul potrivit. Iar intre timp trebuie sa gasesti solutii. Dar sunt rare aceste cazuri. Poate fi o situatie o data la doi-trei ani, dar avand in vedere dinamica tehnologica, poate fi un semnal de alarma asupra numarului limitat de competente, a scaderii continue de studenti in aceste domenii mai ales raportat la tendintele de crestere a angajarilor in special in departamentele de IT, software &tehnologie. Pe de alta parte, pentru zona de retail (n.red. de consultanti de vanzari in magazine) durata medie de recrutare este doua-patru saptamani, insa depinde de oras pentru ca sunt orase in care gasesti mai greu oameni", spune Diaconu.

Telekom Romania, un business de circa 4,6 miliarde de lei in urma cu doi ani, avea la finalul anului trecut peste 7.000 de angajati. Dintre acestia, 3.000 sunt in departamente in care lucreaza cu clientii (angajati din magazine, tehnicieni), 2.800 sunt in departamentele de call center, marketing, administrativ, business to business, iar 1.200 de oameni lucreaza in zona de tehnologie si IT.

Diferenta intre angajatii din departamentul de tehnologie& IT si tehnicieni este ca primii proiecteaza, construiesc solutiile si produsele companiei, in timp ce tehnicienii sunt cei care le instaleaza clientilor, sunt cei care repara defectiunile.

Recruteaza anual in jur de 1.100 de oameni

“Cel mai greu de recrutat sunt angajatii din zona de tehnologie si IT, in special pentru functiile cu expertiza ridicata. Sunt foarte dificil de gasit pentru ca este vorba de competente noi si nu s-au format specialisti. De asemenea, uneori nivelul de specializare este atat de mare,este atat de nisat, incat trece de un grad de acceptabilitate, iar candidatii isi doresc o expunere mai larga”, afirma Diaconu.

Ea mai spune ca inclusiv pentru functiile cu nivel foarte specializat, dar si pentru cele de seniori, recruteaza din Romania, uneori apeland si la companii de recrutare. Cand nu gasesc ceea ce au nevoie apeleaza la parteneri care pot oferi acel serviciu sau formeaza propriii oameni.

Compania recruteaza permanent in fiecare an Telekom angajand in jur de 1.100 de oameni, majoritatea fiind pentru inlocuiri din diferite motive. Peste jumatate dintre locurile de munca disponibile sunt in zona de front office (magazine, vanzari, tehnicieni si call center), iar restul in zona de middle management.

De asemenea, mai bine de jumatate dintre cele 1.100 de pozitii disponibile in cadrul Telekom intr-un an sunt ocupate de oameni din interiorul companiei. Astfel, practic, la nivelul unui an in companie intra in jur de 500-600 de oameni noi, restul schimbandu-si functia.

“Noi ne transformam ca business si o parte dintre inlocuiri sunt pentru plecari interne. De exemplu, o parte din oamenii din zona de front-office (n.red. in special din magazine) ajung apoi in interiorul organizatiei si trebuie inlocuiti. Este vorba de oameni foarte tineri, in special studenti”, a explicat managerul.

In ultimii zece ani, Telekom Romania Communications (fostul Romtelecom) a derulat constant programe de retragere voluntara a angajatilor, acestia urmand sa primeasca mai multe salarii compensatorii. Luciana Diaconu a precizat ca astfel de proiecte sunt permanente, multe dintre joburi fiind inlocuite cu specializari noi.

Daca oamenii vor un program de la 9 la 5, vor fi dezamagiti

In prezent Telekom Romania are in jur de 200 de pozitii deschise in departamente precum interactiune clienti business-to-business si business-to-consumer, servicii wholesale, IT si financiar.

„Dincolo de competente suntem interesati de oameni care cauta provocari, de oameni care nu renunta usor in fata obstacolelor, care vor sa fie in centrul tehnologiilor. Daca isi doresc sa aiba un program de la 9 la 5 dupa-amiaza, vor fi dezamagiti”, a spus Diaconu.

Intrebata cum procedeaza in cazul angajatilor tineri, care tin foarte mult la viata personala, atunci cand este cazul ca acestia sa stea peste program, managerul Telekom a afirmat ca mai este de lucru si cauta solutii pentru a-i acomoda cu ritmul.

„Pe rand fiecare departament are perioade aglomerate, de exemplu zona de oferte si cea de retail are mai mult de lucru in perioada Craciunului si de Paste. Probabil, zona de IT este mereu sub presiune”, afirma ea.

Intr-un domeniu competitiv, oamenii sunt motivati chiar de concurenta

Domeniul telecomunicatiilor este poate cel mai competitiv din Romania, atat ca urmare a tehnologiilor noi folosite, dar si a ofertelor comerciale de atragere de clienti. In acest context, cum isi motiveaza Telekom angajatii sa lucreze intr-un astfel de mediu?

"De cele mai multe ori chiar acesta presiune si competitie mare este provocarea. Sunt oameni care nu obosesc pentru ca se simt provocati. Sa te simti provocat de ceea ce trebuie sa faci. Daca nu ai in tine acest lucru...este foarte greu sa motivezi un om. Nu pot sa faci sa fie inauntrul lui ceva ce nu este, sa atragi oameni in directia aceasta daca nu deja ceva acolo", spune Diaconu.

De curand operatorul a realizat un program pentru manageri denumit „How to manage millenials” prin care conducerea si-a dorit sa cunoasca trasaturile angajatilor nascuti intre anii 1980 si inceputul anilor 2000. Mai exact a tinerilor intre 15 si 35 de ani, adica a celor care abia acum isi incep cariera ori au pana in zece ani de experienta de munca.

Tinerii, foarte responsabili, dar si fragili emotional. Vor feedback continuu

„Am vrut sa vedem care sunt factorii care ii motiveaza si am ajuns sa dam jos niste mituri. De exemplu, tinerii au un nivel al constientizarii mult mai mare decat se crede, sunt foarte responsabili, dar, in acelasi timp, foarte fragili emotional, ceea ce presupune ca trebuie sa fie continuu intr-un exercitiu de feedback. Au nevoie mereu de o opinie din partea managerului. Este foarte important sa ii intelegi. Daca cei din generatia X (n.red. cei nascuti intre 1965 si 1982, potrivit Wikipedia) sunt foarte dedicati, cei din zona aceasta, a generatiei Y (n.red. 1980-2000) sunt foarte conectati”, spune managerul.

Media de varsta difera in functie de specificul activitati. De exemplu, in zona de operatiuni de telecomunicatii fixe (telefonie, televiziune si internet fix) media de varsta este de 40 de varsta , iar in cea de retail este de 25 de ani.

Dintre cei 7.000 de angajati ai companiei, peste 50% sunt femei. De altfel, unul dintre obiectivele Deutsche Telekom, grupul german care detine Telekom Romania, este ca minim 30% dintre sa fie femei, pentru a se alinia obiectivelor europene.

"In Romania, Slovacia, de fapt in toata Europa de Est nu a fost niciodata o problema sa indeplinim acest obiectiv. De asemenea, in jur de 55 de romani ocupa pozitii in cadrul grupului. Unii au plecat sa lucreze definitiv in alte tari, alti au plecat pentru sase luni si, apoi, aleg aceasta cariera internationala. Mai bine in grup decat la competitie", afirma directorul de HR.

Vrea un buget de training mai mare

In ceea ce priveste bugetul de training, Luciana Diaconu, a spus ca acesta este in media pietei, insa nu a oferit cifre concrete. Pentru dezvoltarea managerilor, 63% dintre companii alocau in 2015 un buget mediu anual de peste 400 euro per manager, iar 31% dintre acestea depasesc pragul de 800 euro per manager,conform companiei de training Exec-Edu. Pe de alta parte, la nivelul angajatilor fara functii manageriale, doar 19% dintre companii aloca un buget mediu anual de peste 400 euro per angajat. Restul de 81% dintre companii directioneaza un buget de pana la 400 de euro per angajat, cele mai multe, respectiv 45% dintre acestea, alocand un buget de maxim 200 euro/angajat.

„Sunt multumita de bugetul de training, insa, raportat la numarul de oameni, mi-as dori sa fie mai mare. Ne determina sa fim foarte creativi in a aloca resursele. Investim in special in dezvoltare de competente profesionale precum zona de relationare cu clientul, vanzari, negociere, si in certificari. Avem sute de colegi care primesc certificari Cisco, de management de proiect”, declara Luciana Diaconu.

De asemenea, o parte dintre traininguri sunt pentru dezvoltarea personala (soft skills), acestea fiind, de obicei, cursuri de comunicare, leadership, lucru in echipa.

Anul trecut, 85% din angajatii companiei au trecut printr-un program de training, indiferent ca s-a derulat in sala/online, cu traineri interni sau externi.

Putem inova mai mult, desi, uneori, suntem reper pentru grup

Intrebata ce si-ar dori sa imbunatateasca in cadrul companiei, Luciana Diaconu afirma ca i-ar placea ca mediul de lucru sa stimuleze mai mult inovatia.

„Uneori presiunea prea mare a businessului nu iti mai permite sa fii la fel de atent la mediul de lucru, as vrea sa fie un mediu de lucru mai stimulativ pentru angajati. In cadrul sediului, echipele devin mici familii, dar sunt si echipe izolate, care au propriul stil de a se automotiva si a performa. Desi stimulam foarte mult inovatia si fiecare om poate inova, cred ca inca ii putem da mai multa atentie acestui lucru. Pe de alta parte, uneori suntem reper pentru cei din grup”, afirma managerul.

Luciana Diaconu si-a inceput cariera in telecomunicatii in 1997, insa in zona de vanzari, ea ocupandu-se timp de noua ani de canalul de retail al Orange Romania, cel mai mare operator de telecomunicatii mobile din Romania. In 2006, a schimbat domeniul trecand catre zona de resurse umane, iar din 2009 s-a alaturat Romtelecom ca director de dezvoltare organizationala. In prezent, ocupa aceeasi functie, dar in cadrul intregului grup Telekom, care in urma cu doi ani a pus sub aceeasi umbrela sase companii: Romtelecom, Cosmote, Nextgen, Germanos, Sunlight, Zapp.

Ea se ocupa de zona de recrutare si training, iar echipa ei numara 17 oameni. Alti doi manageri gestioneaza departamentele de compensatii&beneficii si servicii pentru salariati. Astfel, intregul departament de HR al Telekom Romania are 70-80 de oameni.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri