Patru soferi ai serviciului de ride sharing Uber; patru personalitati diferite si, mai ales, varste si pregatiri diferite. De la pensionar la student, si chiar un fost sofer de taxi, am discutat cu fiecare in parte ce anume apreciaza si ce minusuri gasesc serviciului Uber, prezent pe piata din Romania de peste un an.

Majoritatea a dorit sa ramana anonimi, oferind wall-street.ro doar numele mic, varsta si profesia.

Apreciat de multi, contestat (tot) de multi, serviciul Uber a reusit, de bine de rau, sa isi faca loc pe cea mai aglomerata piata din Europa pe segmentul taximetriei. In Bucuresti, in prezent, pe strazi sunt circa 15.000 de masini operate de zeci de companii de taximetrie – unele legale, unele „la limita legii”, altele complet ilegale, dar tolerate, dupa cum subliniaza reprezentantii Asociatiei Pentru Drepturile Taximetristilor Independenti.

Desi nu ofera informatii concrete privind numarul de soferi Uber, compania spunea la finalul anului precedent ca Bucuresti era capitala cu cea mai rapida crestere din Europa Centrala si de Est, compania inregistrand in decembrie circa 40.000 de utilizatori. Intre timp insa, de la inceputul anului curent, soferii Uber au fost obligati sa treaca pe o firma sau persoana fizica autorizata si, acest lucru, fara doar si poate a avut un impact asupra numarului de soferi de pe strada.

Uber incearca sa isi faca loc activ pe piata atat prin parteneriate cu companii (Uber + Mastercard, Uber + Renault ZOE, Uber + Unilever, Uber + Ana Pan, Vector Watch sau Visa, pentru a da doar cateva exemple), ieftinirea tarifelor dupa o perioada in care le-a crescut, promotii si calatorii gratuite.

Ce raspunsuri au oferit cei patru soferi Uber si din ce clasa sociala fac parte, vezi mai jos.

Sorin, 53 de ani, pensionar. A lucrat in armata si s-a pensionat anticipat. Sofer partener pe uberX

De ce a ales sa faca Uber?

„N-am vazut niciun minus pentru ca nu stiam prea multe despre Uber. Dupa 50 de ani, in Romania, nu te mai angajeaza nimeni: in momentul in care si spui varsta, s-a terminat, e o realitate crunta, asta se numeste discriminare. Deci mie Uber mi-a venit ca o manusa - o activitate pe care o poti face ca pensionar”, povesteste el.

Totodata, se considera un om activ, iar activitatea si relaxarea se pot impleti. Numai relaxare inseamna kilograme in plus, boala, iar un om care a fost activ tot timpul nu poate renunta asa usor la activitate. „Eu am carnet din 1984, nu l-am avut niciodata suspendat. Imi place sa conduc, iar de cand fac Uber m-am calmat de nu se poate. In mod clar, traficul este multiplicat de multe ori fata de acum 25 de ani, cand erau, sa spunem 100.000 de masini, iar acum sunt 3 milioane si ceva, neluand in calcul si cei care tranziteaza sau care nu sunt inregistrati in Bucuresti cu masina”, povesteste el.

Uber Romania

Sorin colaboreaza cu Uber din martie 2015. „As imbunatati aplicatia, pentru ca uneori are erori. Apoi, atunci cand este vorba despre o cursa care are mai multe destinatii pana la final, eu primesc notificari de comenzi de curse din apropiere si nu le pot lua, insa sunt considerate refuzate”, subliniaza el ce anume s-ar putea imbunatati, din perspectiva unui sofer.

Totodata, ar introduce informari catre toti partenerii cu exemple pozitive si negative (anonime) din tara si afara, pentru a incuraja calitatea serviciului. „Reputatia unui sofer partener ne afecteaza pe toti”.

Se poate trai din Uber?

Depinde de cat timp conduci, raspunde el. „Pentru mine, Uber este o sursa de venit suplimentar, pe langa pensie. Eu folosesc banii pentru cheltuieli neprevazute. Mai depinde si de taxe. Eu am un PFA prin care colaborez cu Uber, e cel mai avantajos pentru un pensionar, intrucat nu trebuie sa platesti 10,5% contributie la pensie, ca in cazul SRL”, spune Sorin.

El prefera sa conduca in timpul zilei, pentru ca a observat ca noaptea primeste evaluari mai mici – „nu stiu de ce”. Apoi, de multe ori trebuie sa vii inapoi spre centru, sunt mai putine solicitari de curse noaptea in afara centrului.

Popa, 48 de ani, fost sofer de taxi

A ales sa faca Uber o data din curiozitate si apoi din perspectiva unei afaceri. „Planul meu este ca, in timp, sa imi iau mai multe masini pe care sa le pun pe platforma. Imi place pentru ca nu este multa birocratie, in scurt timp poti porni la drum”, subliniaza Popa.

Daca ar fi sa imbunatateasca ceva ar fi Waze, sistemul prin care soferii Uber se ghideaza pentru a lua clienti. Uneori soft-ul nu il ghideaza exact unde trebuie sa preia clientul. De asemenea, se mai intampla sa primeasca comenzi de la distante foarte mari, de 12 - 13 minute. „Cred ca ar trebui sa primim comenzi de la distante ceva mai mici. Pentru mine e un mare inconvenient”.

In ceea ce priveste tariful, fostul sofer de taxi considera ca este unul „bun deocomadata si se poate trai din asa ceva, dar trebuie sa muncesti, 8-10 ore. E normal, si la serviciu daca mergi tot trebuie sa stai 9-10 ore, cu tot de pauza de pranz, nu?”, se intreaba el, retoric.

Popa prefera sa conduca dimineata, de la ora 6, pana la ora 13-14:00 si apoi dupa-amiaza, de la 17:00 pana la 00:00. „Atunci sunt cele mai multe curse. Vineri si sambata, daca poti, e bine sa conduci si ziua si noaptea, exista cerere. Conduce si fiul meu, el are 21 de ani, el prefera noaptea”, spune el.

Ce l-a determinat sa renunte la taximetrie in favoarea Uber?

Stresul e mai mare la taxi pentru ca nu stii pe cine iei in masina.

„Am patit-o de multe ori sa iau oameni beti, agresivi sau care sa nu plateasca. Te duc pe niste stradute intunecate dupa care pleaca fara sa plateasca, te mai si ameninta - e ceva la ordinea zilei. La Uber mi s-a intamplat o singura data sa iau doi barbati mai problematici, m-am abtinut cu greu sa nu ii dau afara din masina, dar pana la urma a fost OK”, spune el.

Legat de bani, daca este masina proprie el considera ca veniturile sunt mai bune la Uber decat in taximetrie, pentru ca acolo are si mai multe cheltuieli, de exemplu cu statia. „Vreau sa spun ca si printre taximetristi sunt oameni muncitori si onesti, cred ca este 50-50. Pretul este foarte mic, iar ei sunt munciti. E adevarat nu exista o triere pe calitate, cum este la Uber. La Uber nu rezisti daca nu esti amabil. La Uber, clientii sunt cizelati si civilizati - sunt incantat si de chestiunea aceasta. Mai sunt si unii cu care nu poti sa schimbi doua vorbe”, spune Popa, fost sofer de taxi.

Madalina Mercare, 40 de ani, antreprenor si mama a doi copii. Madalina este sofer partener pe UberSELECT

Antreprenoarea a ales Uber mai intai ca pasager. „Apoi, din spate, m-a convins tot o doamna. Apoi, tot din spate, am luat decizia, care a fost de genul “ce-ar fi daca”. Si a fost. In prima faza m-a atras ideea de siguranta, pe toate planurile, faptul ca iti vezi traseul la final sau al soferului pana la destinatie, faptul ca apoi stiu exact cat platesc sau faptul ca eterna poveste gen “nu am rest” a fost total exclusa. Nu poti sa spui ce minusuri are un sistem pana nu il incerci, nu sunt de principiul sa imi dau cu parerea despre ceva pana nu incerc. Minusurile le-am simtit ca pasager, in momentele in care toata lumea vrea o masina, cum a fost in seara de Revelion. Desi, daca as fi ales atunci varianta de Uber, tot ar fi fost mai ieftina decat sa plec cu taxi”, spune ea.

Uber Romania

Ca partener Uber, nu doar ca pasager, aprecieaza foarte mult faptul ca are cel mai bun sef, adica chiar ea insasi. „Imi plateste la timp, si ma lasa sa muncesc cand vreau eu. Este foarte important sa stii ca atunci cand ai deja un program stabilit, cand si cum poti sa faci ceva extra. Asta e cel mai tare, ca uite, de exemplu, stiu ca nu am voie sa stau prea mult la volan datorita unor afectiuni ale coloanei. Asta inseamna ca dupa 2 ore ma vei gasi cu siguranta la un ceai, pe care il servesc in picioare sau la plimbare. Ce as imbunatati? Cu siguranta, as pune un tarif minim mai mare. Sunt si curse pe Select ma scurte si neprofitabile. Sunt si cateva lucruri legate de aplicatie si sistemul de navigare - ma rog, chestii tehnice sa le numim”, considera Madalina Mercare.

Pentru ea, Uber a fost „fix un bonus”. Nu a plecat de la premisa ca ar putea trai exclusiv din Uber, in primul rand din cauza problemelor medicale. „Am cunoscut insa alti soferi parteneri Uber care mi-au spus cat de mult castiga doar din Uber”.

Daca ar putea modifica ceva, ar modifica perceptia romanilor. „Dar asta e greu. E o discutie lunga aici. Dar da, asta as schimba. Legat de Uber: sunt curse in afara Bucurestiului, ca Otopeni, sau Corbeanca, Therme, etc, unde la intoarcere vii pe gol. In momentul in care ceri o cursa spre zona respectiva, as introduce o taxa, pasagerul sa fie anuntat daca accepta sau nu, pentru ca noi, soferii parteneri, venim pe gol din astfel de zone. Inca o data, asa cum am spus de la bun inceput, si eu sunt pasager Uber, nu doar partener, iar sugestiile mele vin din ambele parti”, continua ea.

De obicei, ea conduce seara, in drum spre casa. In functie de timp, se mai abate de la drum, mai mult sau mai putin.

Cum se „impaca” antreprenoriatul cu Uber?

„A fi antreprenor in Romania este echivalent cu a fi pe tratament cu rudotel. Eu am ales ceaiul de tei. Cand conduci din Baneasa, ai timp de Uber. Macar mai ai pe cineva in masina si reusesti sa nu injuri ca un birjar. Asa cum iti vine sa faci de exemplu, la depunerea declaratiilor fiscale”, spune ea, zambind Amar.

Alexandru, 23 de ani, student la ASE, Facultatea de Management. Sofer partener uberX

In 2015, Alexandru a vrut sa aplice pentru Uber, insa pentru ca masina sa de atunci avea doar doua usi, nu a reusit sa intre. Intre timp, si-a achizitionat o masina mai noua cu patru usi si a inceput. L-a atras faptul ca avea un program flexibil si era o aplicatie usor de folosit.

„Apreciez faptul ca suntem mai multi soferi si deci primim comenzi la distante mai scurte, iar clientii nostri sunt super!”, spune tanarul. Tarifele „sunt OK avand in vedere serviciul oferit. Consider ca tariful poate fi si mai mare si din feedback-ul clientilor, ei vor merge cu Uber indiferent de tarif. Uber pentru mine nu este un job, este o activitate pe care o fac din placere dar care imi aduce si o sursa de venit in acelasi timp”, puncteaza el.

Ca o adaugare la aplicatie, si-ar dori sa poata trimite mesaje catre pasageri si vice-versa. Alexandru face Uber seara, deoarece traficul este mult mai lejer si placerea de a conduce este, implicit, mai mare. Conduce cate cinci zile pe saptamana.

Cum ti se pare serviciul Uber? Ce iti place si ce consideri ca ar putea fi imbunatati? Te invit sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: mrmohock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri