Bunicul tau a fost operat pe inima in urma cu o saptamana, iar in cateva ore se va externa. Tu ai emotii, insa el pare foarte vesel si linistit. Iti spune ca doctorul tocmai i-a explicat cum il va monitoriza de acasa, fara sa mai astepte la cabinet, cu ajutorul unei “masinarii faine”. Ceea ce iti povesteste bunicul pare putin neobisnuit, insa solutia denumita telemedicina este tot mai utilizata in strainatate, iar in ultimii ani incepe sa prinda contur si in Romania.

Telemedicina inseamna furnizarea de servicii medicale cu ajutorul solutiilor IT&C, in situatiile in care personalul medical si pacientul nu sunt in acelasi loc, conform unei definitii a Comisiei Europene. Acest lucru prespune transmiterea securizata a datelor prin text, sunet, imagine sau alte forme de comunicare care sa permita prevenirea, diagnosticarea, tratamentul si urmarirea evolutiei pacientului. Telemedicina cuprinde servicii precum teleradiologie, teleconsultatii, telemonitorizare, teleoftalmologie, telechirurgie sau teledermatologie.

Pe de alta parte, Comisia considera ca solutiile de telemedicina nu includ publicatiile online de informatii medicale, farmaciile online, sistemele de inregistrare electronica a datelor despre sanatate sau transmiterea online a retelor medicale (cum ar fi retelele electronice).

Viata mai lunga cu 15-55%

Principalele solutii de telemedicina sunt cele de monitorizarea parametrilor vitali si cele de teleprezenta.

„Telemedicina ajuta la reducerea ratelor de morbiditate si de mortalitate, pacientii monitorizati astfel traiesc cu 15%-55% mai mult decat cei care primesc ingrijiri uzuale. Solutiile de telemedicina permit accesul la ingrijire pentru un numar mai mare de pacienti si sunt utile in special in zonele rurale izolate sau pentru pacientii care au nevoie de tratament de specialitate de la medici din in alte regiuni sau tari”, explica pentru wall-street.ro, Daniela Ciobanu (foto), business development manager solutii ITC in cadrul Telekom Romania.

Pacienti cardiaci, monitorizati de acasa

Monitorizarea parametrilor vitali, in special la persoanele care sufera de boli cardiace, este principala caracteristica ale solutiilor de telemedicina. O solutie de tipul acesta a fost implementata de catre grupul de telecomunicatii Deutsche Telekom la Centrul de Telemedicina Cardiovasculara de la Charite, Berlin.

In programul pilot de la Charite au participat 500 de pacienti cu insuficienta cardiaca cronica, acestora urmand sa li se monitorizeze parametri vitali dupa externare.

„Pacientii au primit la plecarea din spital un kit de monitorizare a parametrilor vitali (EKG, nivelul de oxigen, tensiunea arteriala, nivelul de glucoza, greutatea si o tableta) si au fost invatati cum sa le utilizeze. Este foarte important ca echipamentele sa fie usor de utilizat si mai ales corect de catre pacient”, spune Ciobanu.

Ulterior, pacientii isi monitorizau singuri parametrii vitali in fiecare zi, conform planului stabilit de medic. Informatiile se trimit automat prin bluetooth de la echipamentel mobile la tableta, iar de aici, prin conexiune securizata, catre centrul de telemedicina Charite, unde se afla asistente si medici care urmaresc permanent rezultatele.

„Daca apar nereguli conform specificului pacientului, acesta va fi contactat si, in cazuri grave, medicul care il urmareste poate analiza in timp real EKG-ul, prin intermediul functionalitatii de EKG streaming. In situatii de urgenta, ambulanta este anuntata imediat”, explica reprezentantul Telekom.

Insa, in afara de astfel de scenarii, telemedicina cuprinde si solutii de teleprezenta, acestea permitand consultarea de catre echipe virtuale de medici, oferirea de sfaturi in cadrul unei tele sau videoconferinte, gestionarea resurselor si activitatii in teritoriu, reducerea costurilor de transport.

Solutiile de telemedicina se adreseaza atat spitalelor publice, cat si clinicilor private, iar Telekom Romania are la nivel local un client privat pentru astfel de solutii. Operatorul nu a oferit date despre numele sau activitatea acestui client, insa Daniela Ciobanu a precizat ca este vorba de o solutie de planificare a datelor de transport si tratament pentru cateva mii de pacienti din toata tara.

Daca echipamentele nu sunt extrem de performante, medicii nu sunt interesati de telemedicina

„Medicii isi doresc sa poata accesa in timp real dosarul pacientului chiar daca nu mai sunt in spital pentru a putea urmari starea pacientilor critici. Sunt medici care vor sa vada datele pacientilor indiferent de ora, adesea in weekend. De asemenea, toti, fie ca este vorba de medici sau pacienti, vor sa elimine deplasarile inutile. Iar pacientii si rudele acestora doresc sa aiba acces centralizat si controlat la datele lor medicale. Cel mai important este ca echipamentele sa fie usor de folosit si sa fie performante astfel incat datele despre pacienti sa fie corecte. Daca echipamentele nu sunt extrem de performante, medicii nici nu se gandesc la o astfel de alternativa. Totodata, acestea (echipamentele) trebuie sa fie usor de folosit atat de pacienti ori rude ale acestora, cat si de personalul medical, fie ca este vorba de medici sau asistente”, explica managerul de proiect Telekom.

Solutiile de telemedicina fac parte din portofoliul de solutii smart city al Telekom, compania promovand aceste tehnologii din 2015 in Romania. Compania a inceput discutiile cu organizatiile din Romania la jumatatea anului trecut in sensul atragerii de clienti.

Cat costa o solutie de telemedicina

„Medicii din Romania au fost foarte interesati de aceste solutii, in special de solutia implementata de Deutsche Telekom la Institutul Charite din Berlin. Pe de o parte au fost si reticenti pentru ca echipamentele folosite in cazurile de monitorizare a parametrilor vitali sunt foarte performante si costurile sunt mari. Insa am vazut deschidere pentru solutiile de teleprezenta. Acestea au costuri mai mici si pot fi folosite pentru consultatii colaborative utile in tratamentul bolnavilor cu diagnostice grave sau interpretari imagistice medicale in contextul numarului mic de specialisti radiologi, acordarea de sfaturi medicale, realizarea sedintelor de terapie psihologica sau de tip second opinion”, afirma managerul de proiect Telekom.

Pentru monitorizarea parametrilor vitali, costurile depind atat de platforma de telemedicina utilizata cat si de performanta echipamentelor mobile. Astfel, bugetul porneste de la cateva zeci de mii de euro. Pe de alta parte, pentru solutiile de teleprezenta, costurile pot fi si sub 10.000 euro, in functie de caracteristicile tehnice si dimensiunea proiectului.

Telemedicina ajuta, dar nu poate inlocui lipsa de medici, medicamente sau echipamente

Intrebata cat de deschise sunt autoritatile din Romania fata de solutiile de telemedicina in contextul in care sistemul medical se confrunta cu probleme grave precum lipsa medicilor, a medicamentelor, echipamentelor si, recent, criza dezinfectantilor diluati, Daniela Ciobanu, afirma ca solutiile IT si de telecomunicatii aduc solutii, dar nu pot face minuni.

„Telemedicina poate ajuta la rezolvarea unei parti din probleme, dar nu poate inlocui complet lipsa de resurse umane sau materiale. Intr-adevar initial am remarcat o reticenta a medicilor in privinta telemedicinei (public si privat), dar aceasta s-a redus semnificativ in ultimul an. Exista un segment care poate fi explotat: cel de telepsihiatrie sau sfaturi medicale pentru adulti sau copii utilizand sisteme de videoconferinta. Este o piata relativ noua si este nevoie de educarea ei”, explica reprezentanta Telekom.

Ce sunt solutiile de tip smart city

Smart City se adreseaza autoritatilor locale si centrale si mai putin companiilor private, intrucat tehnologiile au ca scop imbunatatirea unor domenii de utilitate publica precum transportul in comun, iluminatul public, gestionarea parcarilor, siguranta publica, sanatate (telemedicina), managementul deseurilor.

Deutsche Telekom, grupul care detine Telekom Romania, a lansat primul proiect de tip smart city in 2007, in orasul german Friedrichshafen. Pe de alta parte, grupul de telecomunicatii a lansat tot mai multe proiecte de tip smart city la nivel european in ultimii cinci ani.

Pentru filiala din Romania Deutsche Telekom pune accentul pe zona de solutii de tip smart city de la inceputul anului trecut. Compania locala poate oferi solutii pentru gestiunea transportului public, a parcarilor, gestionarea tranportului pe biciclete (bike-sharing), telemedicina. Operatorul urnizeaza servicii inteligente de internet Wi-Fi si iluminat public, dar si solutii pentru managementul automatelor care monitorizeaza stocurile sau de smart metering pentru furnizorii de utilitati. Compania a lansat recenta platforma online smartcity.telekom.ro/.

Sursa foto: verbaska

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »


Setari Cookie-uri