Mii de angajati romani creeaza jocuri care ajung in fata ochilor a sute de milioane de oameni de pe toate continentele. Industria romaneasca de jocuri video are acum zeci de studiouri active, variind de la grupuri de cativa prieteni la studiouri cu peste o mie de angajati – si este in crestere.

Romania produce jocuri video (sau “divertisment interactiv digital”, in termeni recenti) de mai bine de un deceniu. Peste douasprezece studiouri de toate dimensiunile sunt active in intreaga tara – multe adunand impreuna sute si chiar mii de romani (dar si expati) pasionati si creativi, care lucreaza la jocuri de succes la nivel global.

Si, asa cum se intampla si in industria IT, sau chiar mai mult de atat, nu este tocmai usor sa gasesti talente in industria jocurilor video. Si, la fel ca in industria IT, si industria jocurilor video angajeaza „aproape continuu”.

Electronic Arts Romania, fondat in 2005, este studioul din Bucuresti al Electronic Arts, una din cele mai mari companii din industria jocurilor video la nivel global. Electronic Arts Romania este implicata in dezvoltarea si testarea de jocuri pentru toate platformele moderne – PC, console si mobil.

Anca Lazaroiu este talent aquisition manager al studioului si a stat de vorba cu wall-street.ro intr-unul dintre primele interviuri acordate presei.

Electronic Arts Romania avea la finalul anului 2015 un numar de 440 de angajati, conform Ministerului de Finante, si o cifra de afaceri de circa 30 de milioane de euro. Profitul net s-a ridicat la circa 1,7 milioane de euro. Compania si-a dublat numarul de angajati in Romania, din 2010.

Wall-Street.ro: Care sunt lucrurile specifice industriei de jocuri video, din punct de vedere al resurselor umane?

Anca Lazaroiu: Jocurile vin cu un amestec unic de pasiune, tehnologie si creativitate. Sectorul jocurilor nu este unul pur tehnologic – mai degraba se afla la granita dintre tehnologie si divertisment – fiind construit in jurul unei apetente cu care ne nastem. Oamenii au nevoie sa se joace asa cum au nevoie sa respire.

In plus, exista o intreaga categorie de profesii specifice industriei jocurilor: daca ne referim la roluri, as spune ca cele de producator de joc, designer, tester etc. sunt unice si reprezentative pentru aceasta industrie – ba chiar au fost create de acest domeniu. Abilitatile tehnice se pot intalni si in alte industrii (programare, managementul proiectelor si oamenilor etc.), insa „mix”-ul este diferit in industria jocurilor. De exemplu, nu este suficient sa fii un programator excelent – e nevoie si de atitudinea potrivita, de abilitati de comunicare, de lucru in echipa etc.

Oamenii au nevoie sa se joace asa cum au nevoie sa respire.

Relatia cu produsul este si ea destul de rara – este unul dintre putinele domenii in care publicul tau este cu adevarat intreaga lume. In momentul de fata, jocul este un produs global, prezent in aproape orice cultura.

W-S.ro: Care sunt caracteristicile comune cu cele ale industriei IT – si ce este unic in domeniul jocurilor?

AL: Desigur ca exista aceeasi nevoie universala de specialisti foarte bine pregatiti – aceasta situatie se intalneste in industria IT si nu numai.

Un alt punct comun – dar unul care reprezinta in acelasi timp si o diferenta – este evolutia continua a bransei. Desi ambele industrii au acest proces in comun, viteza cu care se adopta noi tehnologii si procese este mult mai rapida cand vine vorba de jocuri. Jocurile imping intotdeauna inainte limitele tehnologice, iar nevoia de imbunatatire permanenta este amplificata.

Sunt de parere ca pentru noi la Electronic Arts Romania, dar si in general, exista un potential urias de dezvoltare in aceasta industrie. Sa nu uitam ca piata globala a jocurilor video va creste in continuu pana la sfarsitul deceniului – Gartner estimeaza o valoare totala de 93 de miliarde de dolari pana in 2019, si de aceea consideram ca domeniul e o oportunitate de dezvoltare pe toate nivelurile – individual, al companiilor si al industriei ca intreg.

Si sa nu uitam ca e distractiv. Este un loc de munca distractiv si relaxat. Probabil mai mult decat in majoritatea celorlalte industrii.

W-S.ro: Care este candidatul ideal? Exista asa ceva?

AL: Cred ca industria este prea diversa pentru a ne limita la un profil anume. Jocurile furnizeaza o varietate enorma de pozitii de angajare asa ca e loc pentru toata lumea, atata timp cat exista pasiune pentru acest domeniu. Puteti vedea asta usor de pe portalul nostru online de recrutare – o simpla listare a pozitiilor aduce rezultate de la pur tehnic la foarte creativ si o posibilitate aproape infinita de variatii intre ele.

In mod sigur insa ar fi vorba de cineva caruia ii plac provocarile. Cineva caruia nu ii este teama sa-si prezinte munca milioanelor de jucatori. Cineva caruia nu ii este teama de inovatie si de experimentarea unor lucruri inedite.

W-S.ro: Putem vorbi, totusi, de un profil tipic?

AL: Cu siguranta nu poate fi vorba de un profil demografic – acesta este un domeniu foarte divers. Cu toate acestea, exista cateva caracteristici universale pe care le cautam: pasiunea pentru ceea ce faci, hotarare, creativitate, curiozitate si dorinta de perfectionare.

Cand vine vorba de candidati pentru roluri specifice jocurilor, trebuie sa recunosc ca resursele sunt oarecum limitate.

Oamenii vin la Electronic Arts Romania din medii diferite - unii au studiat artele, informatica, altii istoria. Unii sunt tineri si abia acum isi incep cariera (pentru unii dintre ei chiar vorbim despre primul lor loc de munca), altii sunt profesionisti cu ani sau chiar decenii de experienta.

Vin din orase, chiar si din tari diferite, implicit din industrii extrem de diverse: de la dezvoltare software la call center, jocuri, media, muzica sau film.

W-S.ro: Care ar fi principalele trei calitati pe care le-ati lua in seama, indiferent de pozitia oferita?

AL: As alege integritatea personala, auto-motivarea, increderea in propriile opinii si curajul de a le exprima si nu in ultimul rand, dorinta de cunoastere.

W-S.ro: Care sunt provocarile pe care le intalniti in recrutarea pentru dezvoltarea de jocuri?

AL: Industria jocurilor e un domeniu in plin avant la noi – dar e si unul destul de nou, istoric vorbind. Si asta face ca multi candidati - sau potentiali candidati - sa aiba o imagine incompleta a activitatilor noastre. Provocarea cea mai mare este sa ajutam oamenii sa inteleaga ca nu este necesar sa vina din sectorul jocurilor pentru a face performanta aici, si, mai departe, ca pregatirea castigata in aceasta industrie se poate transfera oricarui rol din industria IT.

Este o piata cu adevarat competitiva. Suntem in competitie pentru talente cu industria IT in general, nu numai cu segmentul de jocuri, deci impreuna cu destule companii multinationale si de companii locale mai mici. Cererea de specialisti IT este ridicata si se afla in continua crestere – atingem probabil 100.000 de oameni in 2016 - din fericire avem o oferta destul de unica!

Totusi, cand vine vorba de candidati pentru roluri specifice jocurilor, trebuie sa recunosc ca resursele sunt oarecum limitate. Din pacate, acest domeniu nu este reprezentat in sistemul educational – de aceea ne bazam de obicei deciziile pe identificarea si evaluarea abilitatilor si potentialului de care avem nevoie, mai degraba decat pe experienta anterioara. Jocurile sunt inca vazute ca o industrie de nisa in Romania, si de aceea e nevoie de putin efort pentru a comunica si educa, pana la urma, despre activitatea noastra si posibilitatile de cariera din aceasta industrie.

Ofera facultatile specialisti pentru aceasta industrie?

W-S.ro: Sistemul educational ofera rezerve suficiente de candidati pentru industria jocurilor?

AL: Aceasta este o intrebarea complicata, cu un raspuns la fel de complex. In unele domenii, ofera. Aspectul tehnic este bine dezvoltat, cu scoli bune care formeaza programatori si ingineri foarte buni care vin in industrie.

Pentru pozitiile specifice jocurilor – game designer, level designer, producator etc. raspunsul este nu – nu exista nicio scoala (si foarte putine cursuri) care sa formeze aceste competente, de la notiunile de baza, pana la atingerea unui nivel de performanta si experienta crescut.

W-S.ro: Cum va descurcati cu aceasta lipsa de educatie specifica?

AL: In principiu, ne ocupam noi insine de acest aspect. Educatia si suportul educational reprezinta o mare parte din activitatea pe care o desfasuram. Colaboram cu multe universitati in programe de educatie si pentru a crea interes pentru acest domeniu in randul studentilor. In general, avem un portofoliu vast de workshop-uri, prezentari si cursuri, pentru a starni interesul pentru jocuri si lumea speciala in care lucram.

Unul dintre lucrurile de care suntem mandri este oferirea de grant-uri pentru diplome – in fiecare an le acordam studentilor care isi realizeaza tezele pe subiecte pe care le gasim interesante. Consideram ca este esential sa incurajam orice cercetare inovatoare in jocuri si tehnologii relevante pentru acestea, asa ca vom continua sa ii incurajam pe acesti oameni.

Stagiile de practica sunt si ele o parte importanta a strategiei noastre. Oferim numeroase stagii platite – in special pe timpul verii. Majoritatea stagiarilor nostri raman la Electronic Arts – fie imediat, fie dupa ce isi termina studiile.

W-S.ro: Cum abordati concurenta pentru talente? Care sunt particularitatile Electronic Arts?

AL: Jocurile noastre sunt cele care ne fac speciali. E o mandrie si o continua provocare sa creezi produse consumate la nivel global, utilizate de milioane de oameni, iar aici, la Electronic Arts Romania acest sentiment ne uneste si ne impinge mai departe. Asta se vede si se simte imediat atunci cand cineva ne intalneste pentru prima oara.

Am avut grija ca spatiul de lucru si atmosfera pe care le-am creat aici sa fie in ton cu ceea ce facem – cu siguranta acesta este unul dintre aspectele care aduc un plus semnificativ. Desi suntem cu mult peste o mie de oameni, am reusit sa ramanem apropiati si sa pastram acel confort care incurajeaza inovatia si creativitatea. Primul contact cu birourile noastre confirma acest lucru, atat din punct de vedere al creativitatii spatiului, cat si din punct de vedere al culturii pe care am creat-o aici.

Pentru noi ramane important ca in orice discutie cu candidatii nostri sa fie atinse si explorate in egala masura asteptarile ambelor parti. Interviul trebuie sa fie de fapt un dialog in care ne validam interesele, aspiratiile si obiectivele.

W-S.ro: Ce sfaturi i-ati da unui potential candidat?

AL: Sa fie deschis si autentic in timpul interviului. Gandim intotdeauna pe termen lung atunci cand intalnim oameni noi, si de aceea este nevoie de un dialog deschis. Si nici putina cercetare nu strica. Candidatul poate invata lucruri despre rol si industrie, si ne poate convinge de aptitudinile si experienta sa. Sa nu uitam ca interviul este un proces bidirectional, asa ca un candidat este incurajat intotdeauna sa adreseze intrebari si sa isi lamureasca orice aspecte legate de job. Cu cat ne vom cunoaste mai bine reciproc, cu atat vor fi mai mari sansele de a porni cu dreptul intr-o relatie pe termen lung.

Cum consideri ca a evoluat industria de jocuri video din Romania? Ai lucra(t) le Electronic Arts Romania?

Sursa foto: Shutterstock: Radu Bercan

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri