High-Tech Systems & Software (HTSS) este, inca, la inceput de drum in industria de tehnologii software, compania fiind lansata in 2012. De atunci insa, a crescut la 200 de angajati si are, printre altii, clienti precum E-ON, Groupama, Vodafone sau Romcolor. Am discutat cu directorul general al companiei, Bogdan Dumitrescu, despre legislatia fiscala, sfaturi pentru IMM-uri, dar si criza de specialisti IT.

WALL-STREET.ro: Cum s-a schimbat piata solutiilor software in ultimii ani - ce vor diferit clientii, cum ii abordati voi diferit in ultimii 2-3 ani?

Bogdan Dumitrescu: Tehnologiile de ultima generatie si digitalizarea activitatilor au transformat radical modul de realizare a afacerilor. Accentul s-a mutat pe sisteme informatice care asigura siguranta datelor, planificarea resurselor, cresterea performantei angajatilor si accesibilitate de pe orice dispozitiv si din orice locatie. Aceste transformari au condus, in ultimii 4, 5 ani, la o cerere tot mai mare de solutii software pentru business si la nevoia de personal bine instruit, pregatit sa tina pasul cu avantul tehnologic.

In context, companiile si-au regandit strategia de afaceri astfel incat sa aiba acces rapid la informatie, la interpretarea datelor, pe baza carora sa poata lua decizii in concordanta cu asteptarile si comportamentul clientului final.

Tendintele consumatorilor in materie de tehnologie si accesibilitate sunt globale, iar cerintele pietei romanesti de business nu difera. Fiecare antreprenor este in contact permanent cu evolutiile ce se petrec pe scena internationala, pentru ca-i influenteaza direct activitatea. Cei care isi doresc performanta vor cauta sa integreze tehnologia in activitatea zilnica.

Abordarea HTSS este personalizata, indiferent de activitatea clientilor, oferim produse si servicii actuale, care contribuie la cresterea performantei business-ului acestora, dar si solutii tehnologice care sa le asigure o interactiune mai mare cu clientii din mediul fizic sau virtual, pentru ca rolul nostru este de a facilita simbioza dintre real si virtual. Ne-am dezvoltat constant serviciile pentru a propune, pe langa produsele software DataKlas (suita ERP), solutii personalizate fiecarui tip de business.

W-S.ro: Este piata din Romania una pregatita sa foloseasca Big Data la adevarata valoare? In ce masura aveti legaturi cu sistemul public - ati incercat sa va apropiati de primarii, de exemplu, pentru a utiliza Big Data?

BD: Daca vrei sa fii competitiv si sa te evidentiezi intr-un ocean de date, trebuie sa implementezi strategii de marketing in care sa integrezi instrumente de analiza si predictibilitate a comportamentului clientilor, precum machine learning si data mining. Concurenta intre produsele oferite ii poate determina pe acestia sa isi schimbe rapid preferintele, cedand unor oferte care par mai interesante.

Companiile devin din ce in ce mai interesate sa coreleze informatiile disponibile in retelele sociale, unde fluxul de informatii cu privire la preferintele clientilor este continuu (tendinte de cumparare, interese etc.), cu datele tranzactionale si de profil ale clientilor proprii dar si potentiali, date interne pe care companiile le detin in sistemele informatice.

Proiectele „Big Data” vin in sprijinul activitatii tot mai multor companii, marii jucatori i-au inteles deja utilitatea si se folosesc de microsegmentare pentru a-si promova si vinde produsele si serviciile. Cred ca aceasta abordare este obligatorie pentru orice companie cu prezenta semnificativa online si are drept scop personalizarea relatiei cu clientul final.

In acelasi timp, sistemele informatice DataKlas sunt aliniate cerintelor impuse de Regulamentul UE privind protectia generala a datelor cu caracter personal (GDPR), cu data de aplicare 25 mai 2018, care reprezinta una dintre cele mai mari schimbari legislative din ultimii 20 de ani si care impacteaza modul in care companiile vor gestiona datele.

Solutiile Dataklas pot fi implementate cu succes in toate domeniile de activitate, atat in mediul privat, cat si in sistemul public. Pana in acest moment insa, in portofoliul nostru se regasesc doar companii private. Aceasta nu inseamna ca nu ne dorim sa abordam si sistemul public, dar este mai greu accesibil in acest moment. Analizam atent oportunitatile si vom actiona acolo unde putem aduce plus valoare.

W-S.ro: Care sunt principalele 3 provocari in a conduce si a dezvolta o companie de software precum HTSS, in conditiile concurentei acerbe pe aceasta piata, si a unei oferte de angajati precara?

BD: Suntem constienti ca activam intr-un domeniu extrem de dinamic, in care competitia este cu adevarat acerba.

Provocarile sunt multiple, insa sunt si cele care ne motiveaza sa fim prima alegere a clientilor nostri. Daca ar fi sa enumar o parte dintre acestea, as incepe cu mentinerea increderii partenerilor si clientilor prin oferirea de solutii personalizate care sa garanteze securitatea datelor.

Chiar daca suntem o companie de software, toata activitatea noastra se bazeaza pe oameni, ceea ce necesita investitii constante de timp, efort si resurse pentru atragerea celor mai buni specialisti, fidelizarea acestora si pregatirea lor constanta.

Astazi, echipa HTSS este formata din 200 de specialisti IT&C, iar in scopul cresterii performantei si mentinerii standardelor de pregatire profesionala am adoptat diverse actiuni, cum ar fi: parteneriate cu universitatile de specialitate si formarea mai multor echipe de tineri programatori care la finalul internshipului au posibilitatea de a ramane in companie.

In viitorul apropiat, ne gandim si la crearea unei academii IT dedicata reconversiei profesionale a tinerilor care doresc sa activeze in acest domeniu. Aici avem nevoie de sprijinul statului roman, care speram sa investeasca in formarea cat mai multor persoane interesate, prin facultatile de profil, si sa se stabilizeze astfel cererea si oferta din piata muncii.

Indiferent de obstacolele si provocarile zilnice, suntem intotdeauna atenti la nevoile angajatilor pentru ca de ei depinde succesul si progresul companiei.

Motivarea angajatilor, prioritate majora in IT

W-S.ro: Cum incercati sa va mentineti angajatii motivati, exceptand pachetele salariale?

BD: Echipa HTSS este omogena pentru ca este formata din tineri care impartasesc o pasiune comuna. Zona de IT, pentru noi, cei care evoluam in acest domeniu, este mai mult decat un job, este o pasiune pentru care reusim sa fim remunerati in fiecare luna.

Periodic, investim resurse in pregatirea angajatilor nostri, dezvoltam actiuni de employer branding pe care le corelam cu teambuilding-uri si cu participari la programe de formare profesionala pe teme de interes pentru domeniul nostru de activitate.

Suplimentar, echipa HTSS beneficiaza de pachete medicale, la care au acces si membrii familiei, de echipamente de lucru de ultima generatie, de carduri de reducere in diverse retele de retail, tichete de masa, insa ne dorim sa extindem zona de beneficii. Cat de curand, vom implementa activitati de testare a produselor realizate de producatori nationali, vom oferi acces la biblioteca pentru companii si vom organiza cat mai multe activitati de consolidare a echipelor, de data aceasta in medii relaxante, in afara sediului companiei.

W-S.ro: Ce cifra de afaceri estimati pentru anul curent? comparatie cu 2016 va rog.

BD: Pana la finalul anului estimam o crestere cu 15-20% a cifrei de afaceri comparativ cu anul trecut, cand am inregistrat o cifra de afaceri de 10 milioane de euro.

Anul acesta ne vom concentra, cu prioritate, pe consolidarea relatiilor cu clientii existenti si pe promovarea produselor DataKlas catre un numar cat mai mare de utilizatori la nivel national si international.

W-S.ro: Care sunt cele mai profitabile doua divizii ale HTSS?

BD: Serviciile si solutiile High-Tech Systems & Software sunt implementate la peste 1000 de clienti, IMM-uri si corporatii din diferite domenii de activitate, healthcare, retail, logistica si financiar. Nu pot spune ca exista o divizie mai putin profitabila, toata activitatea pe care o realizam contribuie la generarea de plus valoare pentru companie, implicit pentru domeniul in care activam, lucru care ne permite sa investim continuu in produsele DataKlas consacrate pe piata.

Cea mai mare pondere in cifra de afaceri este insa reprezentata de dezvoltarea si implementarea de solutii software pentru zona de healthcare. De exemplu, in 2016, 60% din veniturile companiei au provenit din vanzarea licentelor software si produselor DataKlas.

W-S.ro: Cat costa, cu aproximatie, implementarea unui sistem ERP pentru un lant de, sa zicem, 20 de farmacii independente? In functie de ce factori cresc sau scad costurile? Care sunt beneficiile clare ale implementarii unui astfel de sistem?

BD: Costurile unei solutii ERP sunt stabilite in functie de o serie de elemente, precum costul licentelor software, costul serviciilor de implementare si cele generate de suportul tehnic, numarul de utilizatori, cerintele clientului in privinta numarului de module. De aceea, nu putem vorbi de un cost fix atunci cand ne referim la implementarea unei solutii ERP la nivelul unui lant de farmacii cu 20 de puncte de lucru. Oferta este personalizata in functie de cerintele si infrastructura clientului. In plus, exista o dinamica foarte mare in ceea ce priveste nevoile din piata farmaceutica, iar noi trebuie sa fim intotdeauna atenti la modificarile legislative, tehnologice sau de orice natura care impacteaza activitatea clientilor nostri si sa actionam in interesul acestora si nu doar pentru vanzarea unor produse.

Cu siguranta insa, preturile pe care le ofertam sunt aliniate tendintelor din piata si reflecta un raport corect intre calitate si pret.

W-S.ro: Ce ati schimba la mentalitatea clientilor daca ati putea? Dar la intreaga piata de software din Romania?

BD: In privinta mentalitatii clientilor nu as putea sa spun ca este nevoie de o schimbare anume. Atentia trebuie acordata evenimentelor si evolutiilor care determina schimbari majore de business, care impacteaza activitatea tuturor, cum sunt modificarile legislative.

Intotdeauna avem nevoie de la clientii nostri de cerinte clar exprimate, de asumarea comuna a responsabilitatilor si obligatiilor si de angajarea termenelor ferm exprimate.

Trebuie sa existe o corelare corecta a costului proiectelor in raport cu oferta si calitatea serviciilor IT&C prestate, iar pentru piata software din Romania imi doresc o tranzitie mult mai accelerata catre produsele si serviciile inovatoare care aduc plus valoare afacerii.

W-S.ro: In ce ati incuraja sa investeasca un Start-up/IMM (cu prezenta online), pentru a-si canaliza cat mai bine eforturile de crestere si dezvoltare?

BD: Investitiile in tehnologie ar trebui sa fie in concordanta cu specificul afacerii, pentru ca le ofera posibilitatea antreprenorilor de a porni la drum cu resurse minime si ii plaseaza la acelasi nivel cu orice alt business, indiferent de amploarea si dimensiunea acestuia.

Afacerile online pot fi diverse, de la vanzare la marketing digital, administrarea de retele sociale, forum-uri de discutii etc. Daca ne referim la un magazin online, accentul trebuie pus pe gestiunea stocului si pe interconectarea rapida si automata cu furnizorii. Astfel, activitatea de comercializare este mult eficientizata in privinta spatiului de depozitare, inventarierea, actualizarea stocului, toate acestea facandu-se electronic. Mai mult, comenzile sunt plasate direct la furnizor, ceea ce inseamna ca te poti concentra mai mult pe aflarea tendintelor de cumparare si pe promovarea produselor.

Campanii de marketing, promotii si oferte speciale sunt activitati necesare si pentru care sistemul informatic reprezinta un suport esential. Retailerii online traseaza comportamentul clientilor si sunt permanent atenti sa vina in intampinarea asteptarilor acestora, propunand produsele preferate, dar si alternative ale acestora.

Promovarea site-ului in spatiul virtual este esentiala. Intr-o mare de oferte trebuie sa existi si sa iesi in evidenta, sa fii prezent in cautarile clientilor, care au loc de multe ori prin motoare de cautare sau prin comparatoare de preturi.

Propuneri de solutii sau servicii necesare:

  • Web design cu focus pe functionalitati care eficientizeaza procesul de cumparare si/sau prezentare a produselor.
  • Campanii de promovare a website-ului in mediul online.
  • Customer Relationship Management (CRM) – pentru a creste profitabilitatea, productivitatea si serviciile destinate clientilor, dar si pentru a asigura o relatie personalizata cu acestia.
  • Enterprise resource planning (ERP) – pentru a avea acces rapid la toate informatiile despre business.
  • Reporting & Business Intelligence (BI) – pentru informatii in timp real despre intreaga activitate desfasurata, urmarirea accesarilor, a lead-urilor si a ratei de conversie, analize statistice aprofundate si analize predictive de business.
  • Securitate – in niciun domeniu de activitate nu poti risca sa pierzi informatii sau clienti, de aceea securitatea datelor si a retelelor sunt elemente esentiale.
  • Solutii pentru a garanta stocarea si siguranta datelor si care sa asigure accces rapid la informatiile companiei.

Modificari legislative

W-S.ro: Ce ati modifica la legislatia din Romania pentru a incuraja antreprenoriatul, mediul de business per total?

BD: Pot vorbi mai usor despre IMM-urile care activeaza in domeniul IT intrucat aceasta este domeniul in care imi desfasor activitatea. La nivelul societatii pot spune ca IMM-urile sunt cele care aduc competitivitate in piata si care produc schimbari in structura economica, ceea ce se traduce intr-o calitate mai buna a produselor si serviciilor furnizate clientilor, preturi accesibile si, nu in ultimul rand, garantia aplicarii unor tehnologii de ultima generatie pentru eficientizarea activitatii si pentru satisfactia cumparatorilor.

Insa, in domeniul IT asistam la o criza de specialisti determinata de patrunderea masiva a marilor corporatii pe piata din Romania. Aceasta criza se adanceste, iar demersurile pentru stoparea fenomenului sunt prea putine. Tinerii cu abilitati tehnice trebuie sustinuti, iar institutiile de invatamant superior trebuie sa-si diversifice oferta si sa mareasca decisiv numarul de locuri la specializarile cu profil informatic. Este o competitie internationala in acest domeniu si se manifesta prin formarea cat mai multor tineri profesionisti sau prin atragerea celor deja formati si cu un grad inalt de specializare.

In acest context, este necesara sustinerea celor care aleg sa porneasca pe calea antreprenoriatului si care au curajul sa isi asume responsabilitati nu doar de natura financiara, ci si etica fata de angajati si clienti. Poate ca statul ar trebui sa-si asume anumite responsabilitati alaturi de acestia si sa ofere un mediu predictibil de dezvoltare, precum si oportunitati si facilitati de obtinere a finantarilor.

In acest moment exista o serie de programe de finantare si este un bun inceput, insa este nevoie de programe integrate la nivel de societate care sa permita o relaxare fiscala controlata, care sa ajute antreprenorul sa faca fata concurentei marilor companii si sa ii permita sa ajunga la maturitate. Un rol la fel de important il are si sistemul bancar, care ar putea pune mai mult accent pe programe care sa faciliteze obtinerea de finantari si sa sprijine cresterea si investitiile antreprenorilor, sustinand astfel industria IT&C.

In viitor, mai multa coerenta la nivelul legislatiei fiscale va ajuta companiile sa beneficieze de finantare, comunicare, transparenta, predictictibilitate, de crearea unui parteneriat benefic intregii industrii.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri