Intreaga piata telecom din Romania a depasit anul trecut 3,7 miliarde de euro, o evolutie de circa 5% fata de 2016, conform Liudmilei Climoc, CEO Orange Romania. In ce a investit compania in ultimul an, ce strategii are pentru clientii persoane fizice si business, dar si cum privesc oficialii Orange problemele coruptiei, afla din materialul de mai jos.

Impactul "revolutiei fiscale" asupra Orange

Am intrebat-o pe Liudmila Climoc care a fost impactul "revolutiei fiscale" a PSD-ALDE asupra operatiunilor Orange si, asa cum era de asteptat. CEO-ul companiei nu este deloc incantata.

"Primul impact este vizibil in modul cum operam noi. Trebuie sa ne reajustam, sa intram in discutii prelungite, deci primul impact este din cauza lipsei de transparenta. Avem nevoie de stabilitate si predictibilitate", subliniaza directorul executiv al unui dintre cei mai mari angajatori din Romania.

"Clar suntem impactati mai ales in Orange Services, filiala care deserveste si alte companii, si unde sunt ingineri IT-isti, dezvoltatori. Aici trebuie sa suportam deci si o crestere in costuri".

Practic, Orange trebuie sa suporte cheltuieli suplimentare cu salarii de 7% pentru peste 300 de angajati din departamente de IT. "Orange a devenit deja un IT Hub al Europei", puncteaza Climoc, subliniind ca sunt afectati profund de aceste miscari fiscale.

In ceea ce priveste preconizata "schema de ajutor" a Guvernului Tudose, care a ramas, la fel, doar pe hartie si de principiu, CEO-ul Orange se arata sceptica.

"Orice schema de ajutor de stat este complicata, trebuie sa aplici, sa intelegi conditiile, sa respecti, sa fii eligibil si asa mai departe. Ajutorul de stat nu poate veni ca o compensatie pentru impactul fiscal".

In ceea ce priveste angajarile, Liudmila Climoc spune ca nu au o crestere mare de personal prevazuta pentru 2018. "Avem cresteri din Orange Services pe partea solicitarilor din partea grupului, mai mult ingineri, dezvoltatori, data analysts, business intelligence".

Ce asteapta de la Guvern si ANCOM?

Tarifele de interconectare urmeaza sa fie reduse din trimestrul doi al anului, insa Liudmila Climoc spune ca "trebuie sa vedem unde aterizeaza aceasta analiza a ANCOM-ului, care va fi tariful final. Orange se supune cu ceea ce va fi. Vom implementa modificarile decise", spune, apasat, Liudmila.

In termeni de asteptari, CEO-ul Orange este interesat sa implementeze palpabil legea infrastructurii.

"De doi ani avem o lege care nu lucreaza, pentru ca nu exista tarifele stabilite de ANCOM, nu avem o metodologie foarte clara (fiecare primarie are posibilitatea sa dicteze conditii particulare), nu avem transparenta. Trebuie ca legea sa fie aplicata si functionala".

Conexiunile mobile, crestere constanta

Intreaga piata telecom a crescut anul trecut cu circa 5% fata de 2016. Evolutia numarului de conexiuni la Internet a fost pana in trimestrul trei de 5,4%, si +6,1% pe conexiuni fixe de Internet.

“Am triplat vanzarile de pachete convergente fixed-mobile, este o oportunitate foarte mare de a creste”.

O alta zona care indica un potential major pentru tara este penetrarea inca redusa a serviciilor de Internet la nivel national – doar 55-56% penetrare broadband fix.

Veniturile Orange au crescut cu 10,4% in trimestrul trei al anului precedent fata de aceeasi perioada a lui 2016, brandul Orange fiind prezent in 46% din locuintele din Romania. Acoperirea 4G la nivel urban este de 100%, 93% la nivel de populatie.

“Rata de consum a datelor s-a dublat, iarasi, de la an la an. Este al treilea an consecutiv in care s-a intamplat acest lucru, 4G fiind driver-ul”, subliniaza Liudmila Climoc.

“Am putea spune ca numarul din ce in ce mai mare de modele de smartphone-uri sustin aceasta evolutie, insa nu numai ele. Vanzarile cresc puternic si pentru smart watches, VR, console de jocuri si asa mai departe. Din ce in ce mai multi clienti din Romania vor sa traiasca mai bine, vor sa aiba un control mai mare asupra casei si o securitate sporita”, puncteaza Liudmila Climoc.

In zonele urbane domina vanzarile de fiber si cable TV, in timp ce in zonele rurale, wireless fix si TV prin satelit.

In ceea ce priveste serviciul de relatii cu clientii, unul dintre punctele esentiale ale tuturor operatorilor telecom de altfel, Liudmila Climoc spune ca automatizarea este cuvantul cheie, dar si accentul pe digitalizare.

“Evident, coruptia nu ajuta investitiile publice si are un impact general negativ asupra business-urilor" - Gervais Pellisier, Deputy CEO Orange

“Traficul pe Orange.ro s-a dublat de la an la an, in timp ce in aplicatia My Account traficul a crescut cu 44% de la an la an. Acum suntem in plin proces de relansare si rebranding al aplicatiei, care se va numi My Orange. 20.000 de clienti participa la testarea aplicatiei My Orange”.

De asemenea, chat-ul din site a inceput (in sfarsit) sa fie folosit mult mai mult – o crestere de zece ori de la an la an.

Smart City, una dintre prioritatile Orange Romania

In ceea ce priveste proiectele Smart City in care Orange s-au implicat, Liudmila a dat exemplu proiectul Alba Iulia, inceput la finalul lui 2016.

Orasul economiseste intre 50 si 70% la nivel de electricitate datorita sistemului inteliLIGHT, care permite ajustarea nivelului de luminozitate in functie de perioada si trafic. De asemenea, Wi-Fi-ul gratuit instalat in zona centrala a orasului a atras peste 6.000 de utilizatori, cu un varf de trafic pe 16 iulie. Totodata Internetul transmite reduceri sau “happy hours” catre terminalele celor care trec prin zona.

Totodata, Orange a instalat, alaturi de autoritatile locale, Wi-Fi gratuit in autobuze, acestea putand fi urmarite pe harta astfel incat traficul sa poate fi monitorizat mai bine.

240.000 de atacuri malware si phishing au fost blocate in cadrul Universitatii Alba Iulia intr-un an. Totodata, Orange a implementat aplicatii pentru educatie.

Clienti business

Pe segmentul de clienti business, Orange a inregistrat o crestere IT&C de 24% de la an la an.

“Asistam la o crestere a ingrijorarii in randul companiilor, din ce in ce mai interesate de solutii de securitate. Numarul de cereri pentru astfel de solutii s-a triplat in 2017 vs. 2016, din ce in ce mai multe companii cerand sa venim si sa facem teste si audit”, subliniaza Liudmila Climoc, CEO Orange Romania.

O treime din toate conexiunile la Internet pentru B2B sunt echipate cu business Internet Security. Serviciul protejeaza impotriva a 2 milioane de atacuri lansate impotriva companiilor.

Clientii business cer, in general, servicii de cloud si cyber security.

Pe segmentul de video, in Romania in continuare 98% dintre utilizatorii TV urmaresc emisiuni traditional. “Este important sa aducem tot ce este necesar pentru client, insa vedem o crestere rapida a vizionarii on demand si pe mai multe ecrane, in special in randul tinerilor, millenials, deci trebuie sa aducem continut specific, sa diversificam constant”, spune CEO-ul Orange Romania.

Cum afecteaza coruptia operatiunile din Romania

Este o intrebare care nu face placere nimanui, insa este un subiect spinos si care nu poate fi neglijat. Romania este in topul celor mai corupte state din Uniunea Europeana.

Gervais Pellisier, Deputy CEO si director executiv pentru operatiunile din Europa, spune ca multinationalele precum Orange sau Telekom, ale caror companii mama sunt in Frante si respectiv Germania, sunt protejate in general de coruptie. “Senzatia mea este ca politicienii locali nu vor sa fie pusi in situatia de a fi priviti…diferit…de Guvernul Frantei, de exemplu, deci este o protectie indirecta din partea actionarilor si statului companiei mama”, puncteaza Gervais.

A existat un stat in UE unde lucrurile s-au precipitat, companii telecom mergand catre Comisia Europeana pentru a rezolva problemele, si la scurt timp practicile au fost intrerupte. “Acest stat nu este Romania”, zambeste Gervais Pellisier.

“Evident, coruptia nu ajuta investitiile publice si are un impact general negativ asupra business-urilor. Va putem asigura, insa, ca acest lucru nu opreste dorinta cetatenilor Romaniei de a fi inclinati catre tehnologie si beneficiile pe care le aduce Uniunea”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri