Consiliul Concurentei a sanctionat Orange Romania SA cu amenda în valoare de 64.915.183 lei (aproximativ 14 milioane euro) pentru abuz de pozitie dominanta.

Autoritatea de concurenta a constatat ca, în perioada 2011-2015, operatorul de telefonie a limitat accesul companiei Simplus Invest SRL la reteaua sa de telefonie mobila, blocandu-i activitatea de transmitere a mesajelor comerciale catre/de catre clientii Orange.

Simplus Invest SRL este un integrator, adica o companie care intermediaza transmiterea de mesaje comerciale prin numere scurte între anumite companii beneficiare si clientii operatorilor de telefonie mobila. Pentru a-si desfasura activitatea, integratorii încheie contracte cu clienti (companii care vor sa transmita mesaje comerciale) si cu toti operatorii de telefonie mobila, care le aloca numere scurte.

Mesajele comerciale au ca obiect atat transmiterea de mesaje publicitare (ex.: sunt puse la dispozitia clientilor informatii referitoare la produse sau servicii sau se faciliteaza participarea la campanii promotionale), cat si efectuarea de plati (ex.: descarcare jocuri, televoting, plata parcare, donatii etc.).

Accesul la reteaua Orange este indispensabil pentru integratori în vederea comercializarii propriilor produse, intrucat Orange detine cel mai mare numar de utilizatori pe piata de telefonie mobila, iar beneficiarii doresc sa aiba acces la toti acesti utilizatori.

In cadrul investigatiei, Autoritatea de Concurenta a constatat mai multe fapte ale Orange prin care a limitat accesul Simplus la reteaua sa, cum ar fi: refuzul de a deschide noi servicii comerciale prin alocarea unor noi numere scurte, respectiv închiderea anumitor numere scurte.

Tarifele de interconectare...
Citeste si: Tarifele de interconectare scad afacerile Orange Romania

„Companiile mari, care detin pozitii dominante, trebuie sa aiba un comportament nediscriminatoriu fata de partenerii lor si sa creeze proceduri clare, transparente si rezonabile pentru situatiile ce justifica o limitare a accesului la reteua sa”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

In perioada 2012-2013, Simplus era principalul jucator din Romania pe piata de intermediere de transmitere de mesaje comerciale prin numere scurte. Actiunile Orange au diminuat in mod semnificativ capacitatea acestui integrator de a concura pe piata, cifra de afaceri a Simplus diminuandu-se în perioada 2012-2015 de aproximativ 5 ori.

Autoritatea de Concurenta va informa Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii (ANCOM) cu privire la disfunctionalitatile identificate în cadrul investigatiei pe piata analizata, în vederea analizei oportunitatii impunerii de masuri în acest domeniu de activitate.

Reamintim ca, Autoritatea de Concurenta a derulat mai multe actiuni pe piata telecomunicatiilor, ceea ce a dus la o piata concurentiala oferind produse si servicii la preturi rezonabile si un grad mare de penetrare în randul populatiei.

Noi inspectii ale Concurentei...
Citeste si: Noi inspectii ale Concurentei la companii auto si asiguratori

Astfel, Consiliul Concurentei a sanctionat, în 2011, companiile Orange cu 34,8 milioane euro si Vodafone cu 28,3 milioane euro pentru abuz de pozitie dominanta. Cele doua companii au contestat sanctiunile, în cazul Orange instanta suprema mentinand decizia Consiliului Concurentei, iar cazul Vodafone se afla pe rol.

Consiliul Concurentei a mai derulat doua investigatii piata comercializarii produselor preplatite de telefonie mobila privind fixarea pretului de revanzare, împartire a pietei si instituirea unor obligatii de neconcurenta între trei operatori de telefonie mobila (Orange, Vodafone, Cosmote) si distribuitorii acestora. În urma implementarii angajamentelor asumate de companiile implicate, au fost elaborate criterii transparente si nediscriminatorii pentru selectia distribuitorilor si sub-distribuitorilor, restabilindu-se mediului concurential.

De asemenea, o influenta majora in vederea imbunatatirii climatului concurential a avut-o implementarea angajamentelor de nediscriminare interna pe care si le-au asumat principalii operatori mobili (Orange, Vodafone, Telekom si RCS&RDS) în cadrul investigatiei derulate de Consiliul Concurentei privind serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale retelelor de comunicatii electronice operate de fiecare dintre aceste companii.

Consiliul Concurentei monitorizeaza atent pietele de comunicatii electronice, urmarind nu numai evolutia si comportamentul operatorilor de pe piata, ci si cadrul legal, în stransa cooperare cu ANCOM, autoritatea de reglementare. Astfel, propunerile Autoritatii de Concurenta în 2012, în contextul licitatiei de spectru pentru alocarea frecventelor în benzile de 800, 900, 1800 si 2600 MHz, au condus la o îmbunatatire a concurentei pe aceasta piata, în special prin cresterea numarului de operatori (de la3 la 4).

Tot în gama aspectelor benefice unui mediu concurential, din datele statistice, rezulta o crestere a numarului de portari, ceea ce indica sensibilitatea obiceiului de consum al clientilor de servicii mobile (aspect relevant si pentru serviciile de telefonie la punct fix), atat la factorul pret, cat si la calitatea si diversitatea serviciilor.

Consiliul Concurentei va...
Citeste si: Concurenta va lansa o recomandare de preturi pe piata de carburanti

Interventiile Consiliului Concurentei pe piata telecomunicatiilor, în 20 de ani de activitate, au generat consumatorilor economii de aproximativ 575 milioane euro, arata studiul privind impactul politicii de concurenta, realizat de Academia de Studii Economice din Bucuresti (ASE).


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
Deseurile medicale au intrat in vizorul Consiliului Concurentei