Indiferent de dimensiunea și stadiul lor de pregătire, orice companie ar trebui să își evalueze în mod regulat capacitățile de răspuns la incidente cibernetice, cu atât mai mult în perioadele de risc crescut. IMM-urile sunt punctul de atac favorit al criminalității cibernetice, pentru că au mai multe active și bani decât consumatorii casnici, și o protecție cibernetică mai puțin sofisticată decât întreprinderile mari. Însă pe lângă o soluție eficientă de securitate care este obligatorie, companiile mici pot urma câțiva pași simpli pentru a se proteja.

Costul mediu al unei breșe de date provocată de atacuri malware este în creștere, iar acesta implică cheltuieli tehnice, legale și de reglementare. Această sumă poate fi în final mult mai mare decât investiția pe care companiile ar putea să o facă pentru a evita astfel de incidente. Mulți antreprenori și manageri ai unor afaceri mici trăiesc cu iluzia că sunt în siguranță și că atacurile cibernetice nu îi vizează, în special pentru că în media sunt prezentate doar încălcări de securitate majore. Însă astăzi nicio companie nu este prea mică pentru a nu fi vizată de infractori sau ferită de a ajunge daună colaterală în atacurile lansate nediscriminat care vizează alte ținte majore.

Conducerea și dezvoltarea unei afaceri este o muncă grea chiar și în vremuri de liniște, dar perioadele de conflict aduc o nouă gamă de provocări, în special în ceea ce privește securitatea digitală. Urgențele și crizele globale sau chiar regionale au în cele din urmă ramificații și în domeniul digital.

De exemplu, pandemia de COVID-19, ce a început în 2020 a provocat o vulnerabilitate colectivă ce a ținut de migrarea către munca la distanță. Viteza cu care a trebuit să fie făcută posibilă această tranziție a pus la încercare rezistența teoretică la atacuri a multor companii, și a creat un mediu propice pentru criminalitatea cibernetică.

Totodată, la doi ani după începerea pandemiei s-a declanșat ceea ce puțini se mai așteptau, un nou război în Europa. Iar specialiștii în securitatea cibernetică trag un semnal de alarmă că războiul din Ucraina ar putea duce la un pericol global, existând riscul unor efecte cibernetice majore care ar putea perturba operațiunile organizațiilor din lume și, în unele cazuri, ar putea chiar declanșa un efect de criză în cascadă.

Riscul este ridicat atât pentru agențiile guvernamentale și corporațiile multinaționale, dar și pentru cele mai vulnerabile categorii, cum sunt întreprinderile mici și mijlocii (IMM-urile). Lipsite de resursele organizațiilor mai mari, companiilor mici le poate fi deosebit de dificil să se apere împotriva infractorilor cibernetici sau să se recupereze în urma unui incident informatic cauzat de un atac.

Scurt ghid de pregătire pentru un posibil atac

Iată câțiva pași simpli pe care îi pot urma companiile mici imediat pentru a-și proteja datele și pe cele ale angajaților lor:

  1. Faceți un inventar pentru a evalua riscul: Alcătuiți o listă cu toate echipamentele hardware pe care le aveți: PC-uri, laptopuri, telefoane mobile, routere și imprimante. Includeți și serviciile digitale, software-ul, conturile bancare și serviciile cloud, cum ar fi Google Docs și iCloud. Cu acest inventar puteți identifica mai ușor unde și ce ar putea merge prost.
  2. Definiți-vă politicile de securitate: Asigurați-vă că angajații dvs. au fost informați și sunt conștienți de importanța protocoalelor de securitate (spre exemplu de ce numai personalul autorizat poate intra în birouri sau de ce nu ar trebui să folosească laptopuri personale sau alte dispozitive pentru a accesa datele de lucru). Dacă lucrează de la distanță, trebuie să fie instruiți cu privire la riscurile conectării la hotspot-uri Wi-Fi publice.
  3. Configurați protocoale și permisiuni de securitate: implementați protocoale IT. Setați un nume de utilizator și o parolă sau o frază de acces unică pentru fiecare angajat care își accesează laptopul și intranetul companiei. Stabiliți procedurile pe care ar trebui să le urmeze aceștia în cazul în care întâmpină orice fel de problemă sau incident de securitate.
  4. Utilizați soluții de securitate pentru a proteja angajații de atacuri malware. Luați în considerare și utilizarea criptării pentru a preveni accesarea și citirea datelor de către un atacator și autentificarea cu doi factori pentru a oferi un strat suplimentar de protecție peste cel asociat parolelor.
  5. Testați politicile de securitate: pentru a asigura eficiența acestui sistem, trebuie să verificați că toate etapele anterioare au fost implementate corespunzător și că toate componentele oferă un răspuns prompt în cazul unui atac. Un factor foarte important este folosirea unor parole puternice și unice de către toți angajații.
  6. Faceți training-uri angajaților: creșterea gradului de conștientizare a angajaților cu privire la securitatea cibernetică este un efort pe termen lung. Chiar și cei mai precauți dintre aceștia pot fi victime ale unor e-mailuri de phishing simple. O strategie de securitate eficientă depinde de capacitatea dvs. de conducere, informare și educare a echipei.
  7. Efectuați testări regulate: este foarte important să vă reevaluați procesele cel puțin o dată pe an sau chiar și mai des în perioadele de criză. Asigurați-vă că angajații dvs. respectă regulile și că tot software-ul este actualizat, pentru a fi protejat de vulnerabilitățile cunoscute și pentru a putea controla permisiunile în orice moment (de exemplu pentru a dezactiva sau elimina conturile și accesul angajaților care au părăsit compania).

Elemente cheie pentru o reziliență crescută

Urmând pașii de mai sus, chiar și securitatea unei companii mici va fi la un nivel înalt. Este indicat să se seteze proceduri clare, prestabilite, de răspuns la incident, pentru că amenințările se pot manifesta în diferite mărimi și forme.

De asemenea, este foarte important de reținut că datele clienților dumneavoastră sunt valoroase atât pentru companie cât și pentru atacatori. Ei le pot folosi în scopuri ilicite, le pot distribui online pentru a deteriora credibilitatea unei companii sau le pot fura pentru a șantaja managerii să plătească o răscumpărare.

De asemenea, pot șterge informațiile pur și simplu, fără niciun motiv aparent, acest lucru afectând serios afacerea.

Cert este că trăim perioade dificile din punct de vedere a securității cibernetice. Antreprenorii se confruntă cu amenințări ce până de curând nu făceau parte din lista de riscuri probabile sau posibile. Însă dacă parolele folosite de companie sunt puternice iar angajații înțeleg necesitatea respectării politicilor de securitate, lupta împotriva răufăcătorilor informatici poate fi ținută sub control.

ESET, un lider global pe piața de soluții de securitate cibernetică, cu peste 30 de ani de experiență și inovație, include în portofoliu soluții antivirus și antimalware, potrivite pentru companii de toate dimensiunile.

Pachetele sale oferă protecție multistratificată integrată, ce poate depista atacurile de tip ransomware în timp util, pentru a evita daune în rândul resurselor și a reputației companiei dvs.

ESET PROTECT Advanced este o soluție antivirus si anti-malware destinată nevoilor IMM-urilor care oferă, prin layer-ul ESET LiveGuard Advanced protecție de tip cloud-sandbox pentru sisteme (împotriva ransomware-ului și amenințărilor de tip zero-day) dar și protecție dedicată a datelor la acces neautorizat în caz de furt sau pierdere echipamente, prin criptarea completă a hard disk-urilor (pentru datele stocate pe laptopuri). Produsul răspunde provocării de a gestiona și proteja rețelele IT business în fața amenințărilor informatice tot mai dinamice.

Soluția poate fi testată gratuit de către orice companie, fără nicio obligație ulterioară. Mai multe detalii despre aceasta și descărcarea unei variante de test, disponibile aici.

Sursa foto: ESET

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri