Antreprenorii români Florina și Cristian Onețiu vor să ajungă la o evaluare de 1 miliard de dolari până în 2027 cu startup-ul Xclusiverse, un business pe care-l dezvoltă în Dubai, epicentrul dezvoltării în metaverse, cu echipe de specialiști români și suedezi.

Florina Onețiu a declarat, în exclusivitate pentru wall-street.ro, că atingerea acestui prag nu este deloc improbabilă ținând cont de ce urmează să se întâmple în industria serviciilor în metaverse, iar statutul de „unicorn” va putea fi atins mai repede decât am fi putut anticipa.

Business-ul încă se află în etapa de dezvoltare, de pregătire a ceea ce urmează să se întâmple pe zona de metaverse, o industrie care așteaptă „startul” dat de cei de la Meta, adică rebranduită companie Facebook a lui Mark Zuckerberg.

Ascultând ce ne povestea Florina, am pus și în glumă întrebarea: Când veți ajunge la primul miliard de dolari? Iar răspunsul ei ne-a luat prin surprindere.

„Este un obiectiv pentru noi să devenim un «unicorn». Ne dorim să ajungem la o evaluare de piață de 1 miliard de dolari, doar de asta am început acest business. Așteptarea noastră este că în 2027 vom ajunge la acest nivel”, ne-a dezvăluit Florina Onețiu, CEO și co-fondator al Xclusiverse.

Cum plănuiește Xclusiverse să ajungă la statutul de unicorn

Compania înființată în 2021 de soții Onețiu vizează furnizarea de servicii pentru companii în metaverse. Poate sună puțin complicat ce vrea să facă Xclusiverse, dar poate fi explicat destul de simplu ce înseamnă.

Metaverse-ul este deja un subiect tot mai discutat în zona de tehnologie, în care companiile investesc sute de milioane de dolari, iar asta presupune transpunerea utilizatorilor într-un mediu virtual, prin intermediul căștilor VR, cum ar fi Oculus.

În general, lumea se gândește mai mult la zone de divertisment, cum ar fi jocurile sau tururile virtuale, ori la ceea ce a încercat Meta/Facebook să promoveze până acum, un mediu de socializare, chiar de organizare a unor întâlniri de business.

Aceste soluții se duc înspre zona de consumator final, dar ceea ce vor să facă Florina și Cristian Onețiu se adresează companiilor care vor furniza tot felul de servicii în metaverse.

Potrivit Florinei Onețiu, Xclusiverse dezvoltă soluții tehnologice pentru companiile care vor să vândă în metaverse.

„Domeniile pentru care se pretează cel mai bine în acest moment pentru astfel de tehnologii sunt cele din zona de fashion, companiile din imobiliare și industria auto. Cele mai interesate companii sunt cele din zona premium, care au pierdut deja startul comerțului online, deoarece au considerat că produsele premium nu se vor vinde prin internet, iar acum nu vor să mai repete aceeași greșeală”, ne-a explicat antreprenoarea.

Printre altele, Xclusiverse va dezvolta platformele în care companiile de haine le vor putea oferi clienților posibilitatea de a „proba” în metaverse cum ar putea arăta cu articolele vestimentare pe care doresc să le cumpere, un avantaj care lipsește în prezent în era Web 2.0, când cumperi haine sau încălțăminte și apoi speri să ți se potrivească.

Totodată, dezvoltatorii și agențiile imobiliare vor putea oferi prezentări și tururi în metaverse pentru proprietățile de portofoliile lor. Perioada pandemiei a arătat că tururile virtuale în imobiliare pot funcționa, dar ceea ce va aduce metaverse-ul va fi o experiență mult superioară celei pe care o poți avea când privești la ecranul unui laptop sau la display-ul unui telefon.

Folosind platforma Unity, utilizată de companii mari din zona de gaming, auto, arhitectură și în industria cinematografică pentru randări 3D la un nivel de realism incredibil, Xclusiverse poate construi pentru companiile din imobiliare tururi virtuale în care utilizatorul să se vadă direct în proprietatea pe care dorește să o cumpere fără să se deplaseze.

Gândiți-vă că vorbim despre o proprietate care se află în Dubai, iar clientul se află în altă țară, dar vrea să vadă rapid imobilul și nu poate să se deplaseze pentru o vizionare. În acest caz, va putea intra în metaverse pentru a face aceste vizionări”, ne-a mai explicat Florina Onețiu.

(Sursa foto: Xclusiverse)

De asemenea, oamenii vor putea viziona mașina visurilor lor în metaverse, se vor putea urca la bordul ei și o vor putea testa.

Și nu este vorba doar despre vizionarea în VR a unui produs, ci și de personalizarea produselor. În interiorul unei locuințe clienții vor putea încerca diverse tipuri de amenajări, decorațiuni și așa mai departe. În cazul mașinilor vor putea încerca diverse tipuri de culori, de accesorii, dotări etc.

Cu alte cuvinte, Xclusiverse va crea instrumentele prin care companiile să ajungă mai ușor la clienți.

A nu se înțelege că le vom aduce clienți. Noi vom crea acele instrumente de care au nevoie pentru a îmbogăți experiența utilizatorului în relație cu brandurile și produsele lor.

Totodată, trebuie menționat că metaverse-ul nu trebuie tratat ca o realitate alternativă, ci ca o extensie a realității noastre. Pe lângă toate modurile de interacțiune pe care internetul le oferă în prezent, vom veni și cu metaverse-ul”, ne-a mai spus Florina Onețiu.

Florina Onețiu(Florina Onețiu - CEO și co-fondator Xclusiverse - sursa foto: Florina Onețiu)

Companiile din metaverse așteaptă startul dat de Facebook

Antreprenoarea ne spune că potențialul acestei industrii este uriaș, chiar dacă sunt oamenii care critică acest concept, iar alegerea de a investi atât de devreme în Xclusiverse a venit având scopul de a fi pregătiți de startul noii ere de consum pe internet și care va migra spre metaverse.

Florina Onețiu ne spune că industria, mai toți jucătorii care investesc acum așteaptă un pas serios făcut de Meta, compania lui Mark Zuckerberg.

Până acum, ceea ce a prezentat Facebook, ne mai spune Florina Onețiu, a fost mai mult un demo, un spațiu de joacă, dar implicare Meta va fi crucială în ceea ce înseamnă atragerea oamenilor în metaverse și familiarizarea lor acest concept.

„În prezent, nu prea ai mare lucru să le arăți oamenilor în metaverse. Le poți pregăti niște tururi, niște prezentări, dar nivelul de interacțiune este unul scăzut. Adică, oamenii intră, văd ce ai să le prezinți, după care ies. Nu au de ce să rămână conectați la metaverse.

Chiar și cea mai populară platformă metaverse actuală, dezvoltată de o companie din zona de gaming, nu are foarte mulți utilizatori. Adică, au strâns undeva la 50.000 de utilizatori în platforma respectivă”, ne-a mai spus Florina Onețiu.

În condițiile acestea, ne mai sugerează antreprenoarea, companiile trebuie să dea tonul, să vină în metaverse și să-și prezinte produsele.

„Utilizatorii nu vor veni singuri în metaverse ca să interacționeze social sau să cumpere produse într-o realitate 3D”.

Florina Onețiu

Așadar, companiile trebuie să vină cu soluții care să-i atragă pe utilizatori, pe clienții lor în metaverse. Iar ca metaverse-ul se devină și mai popular, este nevoie de implicarea unui jucător mare, cum este Meta.

„Nu cred că se gândește nimeni că ar putea concura cu Meta. Noi în niciun caz. Dincolo de faptul că nu avem resursele lor, mergem și către segmentul B2B. Meta va merge pe zona de socializare și vor încerca să încurajeze comerțul online în metaverse, deoarece ei nu au reușit să se impună deloc în această industrie și ar putea să o facă în această eră Web 3.0”, ne-a mai spus antreprenoarea.

Dar în zona de socializare, Meta/Facebook are experiență și poate atrage utilizatorii, astfel încât să-i familiarizeze cu noul concept, cu noua platformă.

În aceste condiții, mai toți jucătorii din metaverse trag tare pentru a fi pregătiți, astfel încât să nu rateze startul acestei noi economii.

De ce în Dubai și nu în România

Alegerea Emiratelor în detrimentul României pare ușor de înțeles în cazul soților Onețiu, luând în calcul că raționamentul din spatele dezvoltării în Dubai a unui business precum Xclusiverse are la bază pe câteva elemente esențiale în ceea ce privește industria metaverse.

Potrivit Florinei Onețiu, Dubai este epicentrul dezvoltării tehnologiilor pentru metaverse. Xclusiverse nu este singura companie care și-a deschis birouri în bogatul oraș din Golful Persic.

(Sursa foto: Xclusiverse)

Așa cum Silicon Valley a fost locul în care s-au concentrat cei mai mari producători de procesoare și de tehnologie în trecut, acum Dubai a devenit locul în care să se concentreze companiile care vor să dezvolte soluții pentru metaverse.

Al doilea motiv indicat de Florina Onețiu este și acela că autoritățile din Dubai încurajează astfel de tehnologii, oferindu-le diverse avantaje companiilor care planuri de investiție în această direcție. Dubaiul își dorește să devină locul în care să se dea ora exactă în metaverse.

Un al treilea motiv, unul care ține mai mult de strategia Xclusiverse, ar fi și acela că Dubai este un loc ce atrage bani. Un oraș în care produsele premium și de lux sunt la mare căutare, cu o piață imobiliară în continuă dezvoltare, iar Xclusiverse se adresează cu soluțiile sale către aceste piețe.

Totuși, echipa Xclusiverse este formată în mare parte de români.

În România avem o echipă de 28 de oameni și mai avem încă șase în Suedia. În Dubai avem o echipă de 22 de oameni, dar ne extindem încontinuu, facem angajări în fiecare lună. Cam 30-40% din echipa noastră din Dubai este formată din români.

În România avea partea aceasta de dezvoltare, de producție. Lucrăm cu o companie din Cluj, care este specializată pe zona de gaming și care are experiență în platforma Unity. O mare parte din partea de development o facem cu ei, dar avem și echipe de dezvoltate interne. Echipa din Suedia se ocupă de partea de design”, ne-a mai spus Florina Onețiu.

Sursa foto: Cristian și Florina Onețiu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri