Pe o piata de distributie de telefoane mobile care va creste anul acesta cu un ritm de 10%, distribuitorii de terminale mobile trec intr-o noua faza de dezvoltare a afacerilor: vizeaza fuziuni cu alte companii doar pentru a prelua managementul acestora.
Distribuitorul de telefoane Gersim este interesat sa devina distribuitor Nokia sau Samsung pentru a-si spori profitul in 2008, dar urmareste si o fuziune care sa aduca experienta necesara companiei sa evolueze la nivelul urmator, a declarat, pentru Wall-Street, Dan Stefanescu, director general si proprietar al companiei.

“Ma intereseaza un acord managerial, astfel incat vom fuziona cu o alta companie. Am ajuns la faza in care va trebui sa facem un alt fel de pas si avem nevoie de o echipa manageriala care sa vina cu experienta dintr-o alta firma de distributie din Romania”, a spus Dan Stefanescu, precizand ca pe o piata in care activeaza cinci jucatori importanti nu poate fi vorba de recrutare prin head-hunting, ci doar de fuziuni.

Gersim a inregistrat o cifra de afaceri de 12 milioane de euro in 2007, iar pentru anul in curs estimeaza ca va ajunge la 15 milioane de euro.

“Urmarim pentru 2008 sa avem o crestere naturala, ne-am largit gama clientilor, inclusiv a celor din IT datorita produselor multimedia pe care le comercializam. Daca vom avea ocazia sa prindem o distrib Nokia sau Samsung anul acesta ar fi minunat, daca nu vom persevera la anul”, a spus directorul Gersim. Acesta a precizat ca a facut oferte de achizitie pentru cei trei distribuitori oficiali de telefoane Nokia in Romania, Accord Mobile, Avenir Telecom si World Comm Trading, dar a fost refuzat.

In distributia de telefoane mobile se lucreaza cu marje de profit mici. Compania a inregistrat anul trecut un EBITDA de aproximativ 700.000 euro. Pentru a-si spori profiturile, Gersim a intrat si pe segmentul produselor multimedia, prin comercializarea de rame foto digitale, faxuri,carduri de memorie, telefoane DECT (terminale digitale fara fir pentru telefonia fixa). Stefanescu estimeaza ca segmentul multimedia va genera un milion de euro din cifra de afaceri.

Distribuitorii vor importa 15% din terminale

Oficialul Gersim apreciaza ca piata romaneasca de GSM abia acum a ajuns la nivel european. Adica, daca in Cehia rata de penetrare a telefoniei mobile ajunsese la 130% acum doi ani, in Romania s-a ajuns la 100% la inceputul anului in curs.

Potrivit Institutului National de Statistica (INS), in 2007, au fost importante in Romania aproximativ patru milioane de terminale mobile, dintre care aproximativ 1,2 milioane unitati (30%) au fost aduse de distribuitori. In 2008, potrivit estimarilor Gersim, cota importurilor facute de distribuitori va creste cu aproximativ 5%.

Stefanescu apreciaza ca, pe viitor, in Romania distribuitorii vor importa doar 10-15% din terminalele mobile care vor ajunge in piata, iar restul telefoanelor va fi asigurat de operatori.

Directorul Gersim estimeaza ca piata de telefoane mobile va creste anul acesta va creste cu aproximativ 10% ca numar de unitati, ajungand pana la 4,4-4,5 milioane de unitati.

Compania si-a adjudecat, anul trecut, o cota de piata de aproximativ 13% intre distribuitori, respectiv 5% din totalul pietei de telefoane mobile. Pentru 2008, Gersim tinteste o cota de piata de 15% pe segmentul distribuitorilor.

Cat platesc romanii pentru un telefon mobil


Oficialul Gersim a declarat ca cele mai bine vandute telefoane sunt cele cu preturi intre 40 si 70 de euro, o evolutie de la plaja de telefoane cu preturi intre 20 si 45 de euro.

Compania a vandut anul trecut aproximativ 200.000 de telefoane, iar terminalele high-end au reprezentant 5% din numarul de telefoane comercializate.

“In urma cu cinci ani in Romania, oamenilor le placea sa faca show si preferau sa se afiseze cu telefon extrem de scump, chiar daca aveau frigiderul gol. Acum au inceput sa il priveasca mai mult ca pe instrument de comunicare. Va exista, insa, intotdeauna o patura de 5% care sa considere telefonul ca un accesoriu fashion”, a spus oficialul Gersim.

Consumatorii apeleaza in prezent la ofertele de fidelizare ale operatorilor pentru inlocuirea terminalelor mobile. Astfel, cand isi inlocuieste terminalul vechi, clientul apeleaza din ce in ce mai des la ofertele de replacement ale operatorilor, fie ele prin puncte de fidelizare sau de alta natura, a aratat Dan Stefanescu. Oficialul apreciaza ca in acest fel cresterile din piata vor fi resimtite mai putin la nivelul distribuitorilor, si vor fi “farate” de operatorii mobili.

Vor disparea jucatori din piata de profil

Directorul Gersim estimeaza ca in urmatorul an unul dintre distribuitorii de telefoane mobile care activeaza pe piata romaneasca va disparea.

“Deja pescuim intr-un bazin in care pestii se imputineaza,” a comentat Dan Stefanescu, explicand ca in ultimul an, din cauza achizitiilor facute de retaileri, au disparut aproximativ 20 de clienti. Un alt argument cu care Stefanescu isi sustine estimarea este faptul ca va scadea numarul de terminale importate de distribuitori, in favoarea celor importate de operatori.

Oficialul Gersim s-a aratat nemultumit de concurenta neloiala pe care trebuie sa o infrunte din partea unor magazine online care cumpara terminale din piata neagra si le introduc in circuitul economic sub umbrela distribuitorilor.

“Atac inconstienta asa-ziselor magazine online care introduc in circuitul economic marfa, de cele mai multe ori furata, prin facturi false si vand produse cu preturi similare celor platite de noi la achizitie, pentru ca nu platesc TVA”, a spus Stefanescu.

Acesta estimeaza ca o treime din produsele din piata neagra sunt bagate in circuitul economic cu acte false. Oficialul apreciaza ca piata neagra reprezinta 15% din produsele vandute in Romania.

Stefanescu sustine ca trebuie educat utilizatorul final, care trebuie sa ceara factura in magazin pentru produsele pe care le achizitioneaza.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri