Producatorii de telefoane virtuale, operatorii si magazinele de muzica se aliaza pentru a ne convinge sa ascultam melodiile preferate direct de pe celular. Analistii spun ca afacerea are un potential formidabil, dar ca preturile sunt cam mari. Deocamdata
Aventura muzicii pe telefonul mobil a inceput in 1998, cand Radilinja, un mic operator finlandez, lansa primul serviciu din lume care oferea tonuri de apel. La vremea aceea, melodiile puteau fi instalate doar pe cateva modele de telefoane Nokia.
Astazi este aproape imposibil sa cumperi un celular pe care sa nu poti instala un ton de apel. Poti descarca muzica pe mobil direct de pe portalul Connex Play, Orange World sau Zapp Me. Alta varianta este sa trimiti un SMS la un numar cu suprataxa si sa primesti un MMS direct pe telefon, care contine tonul de apel al visurilor tale. Singura problema este ca pretul unei melodii descarcate poate ajunge la cativa euro.

MinA de aur

Telefoanele cu camera au devenit un lucru comun. Prin urmare, industria telefoniei mobile face tot posibilul sa impuna o noua moda: muzica pe celular. De la tonurile de apel polifonice si pana la melodiile in format MP3, muzica digitala se transforma intr-o afacere extrem de atractiva si pentru operatori, si pentru producatorii de celulare. Toti operatorii cu care am stat de vorba spun ca anul acesta cel mai important serviciu este muzica pe telefonul mobil, povestea, saptamana trecuta, Svante Holm - seful diviziei de vanzari muzicale a gigantului suedez Ericsson.

Fenomenul se extinde

Foarte multi operatori europeni de telefonie se indreapta catre serviciile muzicale, iar in America de Nord si America de Sud, toata lumea considera ca muzica pe telefonul mobil este o buna oportunitate de afacere, spune Damian Stathonikos - Nokia communication manager pentru sectorul multimedia.
Odata cu extinderea retelelor 3G, transferul rapid de fisiere in retea nu mai reprezinta o problema. In plus, memoria telefoanelor creste constant, iar puterea de calcul se imbunatateste. Cu cateva sute de euro poti cumpara un telefon capabil sa stocheze sute de cantece. Majoritatea terminalelor 3G sunt capabile sa redea muzica la acelasi nivel de calitate precum un compact disc.

Aliante

Producatorii de telefoane mobile nu se rezuma la a arunca pe piata modele care sa sune mai bine si sa poata memora mai multa muzica. Unii se aliaza cu marile companii care vand muzica pe Internet sau cu operatorii. Ericsson, spre exemplu, a incheiat recent un parteneriat cu Napster pentru a oferi noi servicii muzicale. Cele doua companii lucreaza la o platforma comuna pentru descarcarea de muzica pe care o vor pune la dispozitia operatorilor europeni de telefonie in cursul anului viitor. Ulterior, serviciul va fi extins la nivel mondial.

Motorola va prezenta cat de curand un telefon realizat in colaborare cu Apple si dotat cu un program care sa descarce muzica de la iTunes (magazinul virtual folosit de utilizatorii faimosului player iPod). Cei de la Apple au o cota de piata de 70% din piata muzicii pe Internet si produc 75% din playerele digitale portabile hi-end folosite la nivel mondial. In felul acesta, Motorola incearca sa-si asigure o felie consistenta din piata muzicii descarcate pe telefonul mobil, iar Apple se pregateste pentru vremea cand MP3 playerele vor fi fost inghitite complet de celulare.

Propriul serviciu muzical

Celor de la Nokia nici prin cap nu le trece sa ramana pe-afara. Ei au lansat inca de asta-primavara un celular capabil sa stocheze nu mai putin de 3.000 de melodii - N91. Nu a ajuns inca in magazinele romanesti, dar va fi disponibil in cateva luni. Pe partea de continut, compania finlandeza vrea sa-si lanseze propriul serviciu muzical, realizat impreuna cu Microsoft si Loudeye. Nu e de mirare ca se grabesc, dat fiind faptul ca au vandut deja 10 milioane de telefoane cu capabilitati muzicale anul trecut, iar anul acesta estimeaza ca vor vinde de patru ori pe atat.

Sony Ericsson a reusit o lovitura de maestru scotand pe piata K750i - un model dedicat melomanilor, la un pret accesibil. In urma succesului, s-au hotarat sa lanseze un telefon sub faimoasa marca Walkman (inventia celor de la Sony). Daca punem la socoteala imperiul muzical si cinematografic al Sony, partea de continut este asigurata. Strategia celor de la Siemens nu a iesit inca la iveala, poate si din cauza faptului ca marele producator de celulare isi schimba proprietarul.

Preturi mari

Astfel se contureaza deja taberele mondiale care incearca sa prinda o felie cat mai mare din placinta muzicii pe telefonul mobil. Unii spun insa ca este deocamdata necoapta din cauza preturilor cam mari. Cum cei mai buni clienti ai acestor servicii sunt tinerii, este foarte putin probabil ca se vor inghesui sa descarce muzica pe telefon la preturi exorbitante.
De la iTunes poti descarca muzica pentru iPod cu 99 de centi melodia, iar aceasta reteta a avut un succes nebun. Totusi vanzarile vor fi mult mai mici daca trebuie sa platesti doi dolari sau doi euro pentru un cantec, spune Darcy Travlos, analist al firmei de cercetare a pietei CreditSights.

Afaceri secrete de teama concurentei

Operatorii romani de telefonie mobila pazesc cu grija informatiile comerciale legate de tonurile de apel sau logo-urile descarcate de utilizatori pe telefonul mobil. Cum aceasta zona promite castiguri frumoase, nimeni nu-si doreste ca astfel de informatii sa ajunga la urechile concurentilor. Cateva franturi au ajuns totusi pe piata. Zapp a lansat acest gen de servicii in cursul anului trecut, cand abonatii companiei au descarcat cateva zeci de mii de tonuri de apel si cateva zeci de mii de logo-uri. Reprezentantii Orange Romania au declarat ca se inregistreaza cresteri ale veniturilor de la o luna la alta pe segmentul de piata respectiv. Potrivit acestora, spectaculoasa crestere se datoreaza inmultirii clientilor, interesului manifestat pentru personalizarea telefonului si penetrarii terminalelor cu WAP si ecran color.






Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri