nchirierea unui vad comercial cu perspective poate fi prohibitiva pentru majoritatea buzunarelor. Asta, in lumea reala. n spatiul virtual, lucrurile stau putin diferit. Constructia unui magazin online nu este atat de costisitoare, iar intretinerea este chiar suportabila pentru foarte multi.
Asistam la o tendinta din ce n ce mai accentuata a companiilor mici si mari de a se pozitiona si pe Internet. nceputul este acela al achizitionarii (inchirierii) unui nume de domeniu, bine-cunoscutul www.nume.ro (sau nume.com, nume.net). La sfrsitul primului trimestru al anului 2005, n lume fusesera nregistrate peste 76,5 milioane nume de domenii, se afirma ntr-un raport al VeriSign. n Romnia, o statistica neoficiala arata ca numarul domeniilor nregistrate se apropie de 100.000.

De unde ncepem?

ntotdeauna trebuie sa va documentati nainte de a cumpara un nume de domeniu. Domeniul pe care vi-l doriti este unul distinctiv? Altfel spus, nu exista nici o marca nregistrata care sa se confunde cu acel nume de domeniu? Ce fel de domeniu va doriti? Unul cu rezonanta internationala (.com, .net, .biz etc.), sau unul national (.ro)? Trebuie sa aveti in vedere faptul ca inregistrarea domeniilor .ro confera la acest moment dreptul de a va folosi de ele pentru totdeauna (n termeni tehnici, acest drept se cheama drept de folosinta exclusiva). Alte tipuri de domenii va ofera nsa doar posibilitatea nnoirii anuale a calitatii de proprietar (la domeniile .com plata este anuala, iar n conditiile n care nu se mai face plata domeniul este pierdut).

Odata ce v-ati decis, mergeti la un vnzator online: spre exemplu, www.rnc.ro pentru domeniile .ro, unde un astfel de domeniu costa 61 de dolari, in-cluzand TVA, www.softhost.ro ori www.domreg.ro, unde un domeniu .com sau .net costa 15 dolari anual.

Primul venit, de obicei servit

Indiferent de vnzator, regula de baza a nregistrarii numelor de domenii este simpla: Primul venit, primul servit. Dar aceasta este o regula cu unele exceptii. Cumparatorului i se precizeaza ca acceptarea unei aplicatii si nregistrarea unui nume de domeniu nu nseamna ca i se recunoaste dreptul legal de a folosi acel domeniu, de exemplu cazul numelor de domenii ce se refera la marci nregistrate, nume de firma sau de personalitati bine cunoscute. Pot exista astfel situatii n care numele de domeniu nregistrat de unii cumparatori sa fie apoi trecute, prin interventia instantei judecatoresti, n proprietatea altor persoane.
n Romnia, astfel de actiuni de recuperare a unor nume de domenii au fost si sunt relativ rare. Astfel, n anul 2000, Tribunalul Bucuresti Sectia a III-a Civila a pronuntat o sentinta prin care domeniul www.airfrance.ro i revenea companiei aviatice, n 2001 s-a intamplat la fel cu www.coca-cola.ro, si, ulterior, n 2003, au venit la rnd www.asirom.ro, www.topghid.ro, www.billa.ro, www.swissair.ro . n total, pana in prezent, putem vorbi de zeci de decizii similare celor de mai sus.

Atentie la typosquatteri!

Domeniul ar trebui sa reflecte fie denumirea, fie aria de activitate a companiei dumneavoastra. n situatia n care sunteti detinatorul unei marci nregistrate, domeniul ar trebui sa fie identic cu transcrierea literala a marcii n cauza. Puteti opta si pentru nregistrarea mai multor nume de domenii pentru aceeasi afacere. Spre exemplu, nainte ca America Online sa anunte preluarea Time Warner, au fost nregistrate cel putin 20 de nume de domenii care ar fi putut fi utile pentru viitoarea companie, incluznd: AOLTime.com, AOLTW.com, AmericaOnline TimeWarner.com etc.

n acelasi timp, ati putea lua n considerare si nregistrarea unor nume de domenii care pot reprezenta scrierea gresita a domeniului companiei dumneavoastra. n cazul Google.com, puteti observa cu usurinta ca att www.gogle.com, ct si www.goolge.com sau chiar www.gooogle.com, merg tot la faimosul motor de cautare. n acest fel, va puteti feri de eventuala pierdere a utilizatorilor care scriu gresit adresa domeniului dumneavoastra si prentmpinati situatia n care diverse persoane vor dori sa beneficieze de pe urma succesului pe care l veti avea in afaceri. n America a fost inventata si denumirea typosquatters pentru acesti exploatatori ai greselilor de dactilografiere ale utilizatorilor. Tot acolo exista si o lege aplicabila acestei situatii. n Romnia nu avem un text comparabil, desi n unele cazuri (domeniul este marca nregistrata) detinatorul se poate proteja de acest fel de profitori.

Cum se vinde un domeniu

Domeniile de Internet sunt, n general, transferabile. Este normal, atta vreme ct un domeniu poate sa constituie un pas imens n reusita n afaceri a unei companii. Ar trebui amintit aici ca, spre exemplu, domeniul Business.com a fost vndut pentru 7,5 milioane dolari, n timp ce Loans.com si Wine.com au fost ceva mai ieftine, valornd doar 3 milioane de dolari.

n cazul domeniilor .ro, transferul numelui este posibil, cu unele conditii nsa. Detinatorul actual trimite prin fax la RNC un document semnat prin care si exprima acordul privind renuntarea la numele respectiv. Este ciudat totusi ca RNC mentine nca n vigoare o clauza obligatorie a acestei cereri de transfer: Mentionam ca transferul dreptului de folosinta asupra domeniului a fost facut cu titlu gratuit. Cu alte cuvinte, nca nu este permisa vnzarea numelor de domeniu .ro. Cel putin nu oficial pentru ca vnzarea numelor de domenii este o practica fireasca si veche in Romnia. Iata una dintre modalitatile de ocolire a legii: infiintezi o firma, treci domeniul gratuit n patrimoniul acesteia si apoi vinzi afacerea. n realitate, firma nu valoreaza nimic fara acel domeniu de Internet. Vinzi aplicatia care sta n spatele unui domeniu de Internet, desi aplicatia costa mult mai putin dect domeniul n sine.

Capcane de evitat

Aveti grija ca numele dumneavoastra sa apara pe viitor ca nume de proprietar al domeniului in baza de date de la RNC (www.rnc.ro). Altfel spus, nregistrarea domeniului trebuie sa fi fost facuta pe numele dumneavoastra. Cereti sa va fie emisa o factura fiscala pentru achizitia numelui de domeniu, factura pe care sa scrie clar achizitie domeniu internet www.nume.ro, n dreptul produsului comandat.

Uneori vi se pot prezenta oferte extrem de atractive, cu privire la nceputul unei afaceri pe Internet (nume de domeniu, gazduire, publicitate, toate in cadrul unui pachet extrem de atractiv ca pret). Va sfatuim sa fiti ndeajuns de curiosi nct sa cititi conditiile n care se face prestarea acelui serviciu integrat.



Acum ctiva ani, unii romni au aflat cu stupoare ca numele de domeniu pe care l achizitionasera printr-o astfel de procedura le era, de fapt, doar nchiriat.
nchirierea este o alta capcana de evitat. Pentru a nchiria, trebuie sa stiti cu adevarat ce va doriti de la acel nume de domeniu. N-o sa-l puteti transforma niciodata ntr-o marca nregistrata. n plus, au aparut deja situatii cand cel care inchiriaza nu-si plateste datoriile si pierde dreptul de proprietate asupra domeniilor inchiriate. Astfel, chiriasii raman pe drumuri, desi nu sunt rau-platnici. Ori sunt nevoiti sa accepte conditiile impuse de noul proprietar al domeniului, care uneori pot fi draconice.

De regula, nchirierea este o alternativa atunci cnd numele de domeniu va fi folosit pentru o perioada limitata de timp (campanii promotionale). Trebuie sa aveti n vedere faptul ca investitiile n promovarea domeniului nchiriat sunt pe termen foarte scurt. Daca va hotarti sa nchiriati, aveti grija la termenii contractului si la posibilitatea de a prelungi acest termen. ncercati sa impuneti ct mai multe garantii si despagubiri pe care le va plati detinatorul domeniului daca nu respecta contractul. Ar fi preferabil sa puteti strecura o clauza care va permite sa preluati domeniul n proprietate la finalul nchirierii. Verificati daca persoana care ncearca sa va nchirieze domeniul este detinatoarea de drept a acestuia.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri