Statistica o demonstreaza: majoritatea echipelor manageriale se poticnesc ţn primele faze ale dezvoltarii unui design pentru noul site al companiei. Diferentele de gusturi si de opinie duc, ţn cele din urma, la respingerea oricaror variante propuse de catre designer. Rezultatul se traduce prin pierderi in trei directii: bani, timp, spirit de echipa.
Iata o regula simpla, care la noi inca nu este respectata de cei care se lanseaza in afaceri online: partea cea mai importanta a muncii unui proprietar de site ţncepe din propria-i ograda. Acest lucru este echivalent cu a nu te repezi imediat spre o firma de design. Mai ţntÔi trebuie stabilite acele obiective generale pe care trebuie sa le ţndeplineasca designul perfect. De pilda: äVreau ca sigla companiei sa fie integrata ţn designô; äVreau ca site-ul sa aiba trei culori dominanteô; äVreau un site neconventionalô.

Preludiul

Un webdesigner profesionist are nevoie sa inteleaga ce doriti de la creatia lui, ca sa poata formula o metoda de realizare si o propunere corecta de pret. Daca nu aveti foarte clar ţn minte acest lucru, ar trebui mai intai sa petreceti ceva timp cautÔnd pe Internet site-uri care vi se par interesante. Nu pentru a-l ţndemna pe webdesigner sa copieze, dupa cum procedeaza multi altii. Cautarea va va clarifica elementele pe care le considerati importante pentru designul propriului website.

Puneti pe hÔrtie toate ideile ce va trec prin minte in timpul navigarii si stabiliti lucrurile la care nu puteti renunta. Cautati pe Internet oferte de webdesign. Stabiliti un buget pentru propriul proiect, dar nu fixati pretul ca singur criteriu de optiune.

Potrivit regulilor fiscale, webdesignerul presteaza pentru dumneavoastra un serviciu, pe baza unui contract ce stabileste drepturi si obligatii pentru ambele parti. Acest lucru ar trebui sa va convina, daca doriti sa aveti stabilite de la ţnceput regulile care sa guverneze macar aspectele de mai jos, pentru evitarea unor complicatii ulterioare.

Specificatii de design

╬n mod obligatoriu, contractul va include specificatii tehnice si chiar artistice detaliate. De exemplu: äSite-ul are urmatoarele sectiuni: prezentarea companiei, portofoliul de clienti, prezentarea serviciilor, formular de contactô etc.

Specificatiile unui proiect de webdesign sunt tocmai tintele de ţndeplinit de catre webdesigner, deci ele trebuie sa fie cÔt mai complexe cu putinta. Evitati astfel posibilitatea de a ajunge la finalul proiectului ţn fata unei situatii in care dv. veti spune, de pilda, äeu am cerut altcevaô, iar replica va fi ätrebuia sa vorbiti mai clarô. Specificatiile din contract va vor putea oferi singura proba evidenta ca webdesignerul nu si-a realizat obligatiile contractuale.

Solicitati produse licentiate

Chiar si la site-urile care se vor äoriginaleô se utilizeaza opere ce apartin, ca drept de autor, altor persoane. De notorietate sunt fotografiile incluse in design, äpreluateô de aiurea (de pe web), fara nici un drept. Ce se poate ţntÔmpla? Cand site-ul ajunge online, autorul operei piratate poate afla de acest abuz (furt de proprietate intelectuala) si va fi indreptatit sa ceara (si sa obtina) in instanta daune care sa depaseasca cu mult valoarea drepturilor de autor. Cazurile de acest gen sunt des intalnite in strainatate, iar ţn RomÔnia sunt pe cale sa explodeze, ajungand de la nivelul discutiilor pe forumuri, la cel al instantelor de judecata.

Marca temporala

Singura piedica ţn calea unor litigii de acest fel este imposibilitatea obtinerii unor probe evidente ale furtului de proprietate intelectuala. Poza pe care o vedeti astazi ţntr-un website poate sa dispara ţn orice moment, fara a lasa o urma palpabila. In practica s-a mers chiar pÔna la ţncercari de probare cu martori a prezentei unei poze pe o pagina web, ţnsa hotarÔrile instantelor au fost defavorabile. Ca dovada ca lucrurile se vor schimba ţn viitor, la sfÔrsitul anului 2004 a fost publicata ţn Monitorul Oficial legea privind marca temporala, care va ţnlatura acest inconvenient. Marca temporala este acea amprenta atasata unui document electronic, prin care se dovedeste existenta documentului la un anumit moment, ţn forma prezentata furnizorului de marcare. Din pacate, legea ţnca mai asteapta elaborarea normelor metodologice de aplicare si nu are multe sanse de a intra ţn vigoare pÔna la sfÔrsitul acestui an. Dupa acest moment ţnsa, ne putem astepta ca utilizarea Internetului sa genereze si la noi o febra a proceselor bazate pe ţncalcarea dreptului de autor. Exista reprezentanti ai unor banci de imagini din strainatate, care se pregatesc pentru actionarea ţn instanta a romanilor care le folosesc ţn mod abuziv imaginile.
De aceea, trebuie sa va asigurati ca designerul va folosi doar imagini si alte elemente de webdesign asupra carora detine dreptul de autor sau pe care este autorizat sa le utilizeze, ţn baza unei ţntelegeri cu proprietarul de drept. Stipulati in contract ca webdesignerul se va angaja sa suporte toate daunele, directe sau indirecte, precum si orice alte pretentii de natura financiara pe care le-ar avea cineva ţn situatia nerespectarii dreptului de autor.

Cereti dreptul de autor

Daca veti accepta un contract prin care designerul devine detinatorul dreptului de autor (si al tuturor celorlalte drepturi conexe) asupra propriilor creatii, va veti putea trezi in situatia ca acesta sa foloseasca acelasi design (cu schimbarea unor culori sau elemente de grafica minore) si pentru un alt client. Daca nu va surÔde aceasta perspectiva, respectiv ideea ca site-ul dumneavoastra sa mai aiba cÔteva cˇpii pe web, va trebui sa obtineti dreptul de autor asupra tuturor materialelor realizate pentru dumneavoastra de catre designer. Daca faceti acest lucru, veti putea modifica designul mai tÔrziu, pentru proiecte ulterioare, veti putea merge la un alt webdesigner pentru aceste modificari etc.
╬n ultimul timp, se pune si la noi foarte serios problema designerilor care äcontroleazaô strategiile de imagine ale multor companii. Acest control deriva chiar din dreptul de autor pe care designerii ţl detin asupra website-urilor clientilor, fapt ce ţi ţmpiedica pe acestia sa-si caute alti colaboratori. Fenomenul este amplificat atunci cÔnd aceeasi companie ţi furnizeaza servicii globale clientului: design, programare, webhosting. Numele de domeniu, engine-ul website-ului, designul, toate pot sa apartina furnizorului. De aceea, priviti cu retinere orice contract care va ofera servicii integrate si ţncercati sa parcurgeti cu atentie toate clauzele sale.

Nu uitati de garantii

Executantul unui website trebuie sa-i garanteze beneficiarului dreptul de a folosi creatia sa la adapost de un eventual proces sau prejudicii cauzate tertilor. Pe langa aspectele abordate mai sus, garantiile pot sa includa buna functionare a site-ului (sunt situatii ţn care, din cauza designului lamentabil, viteza de ţncarcare a unei pagini web este extrem de mare; luati ţn calcul si conexiunile dial-up, unde viteza de navigare este extrem de mica, iar timpul de ţncarcare al unei pagini se mareste considerabil).
Contractul ar trebui sa includa si un termen de lucru pe care partile sa-l respecte. De regula, executantul realizeaza una sau mai multe propuneri de design, din care beneficiarul o va alege pe aceea care va fi prelucrata ţn final. Aceasta etapa trebuie sa se concretizeze, ţn contract, printr-o clauza care sa fixeze data prezentarii propunerilor si data finalizarii designului.

OricÔt ar fi de bun, un designer profesionist trebuie sa-i ofere clientului un timp de cÔteva zile ţn care acesta sa testeze designul. De regula, aceasta testare implica o trecere ţn revista a detaliilor tehnice sau artistice prevazute ţn specificatii, a modului ţn care au fost acestea reflectate ţn creatia finala a designerului etc.

Contractele de webdesign mai pot sa includa, ţn functie de cunostintele sau de intentia partilor, clauze care sa reglementeze corectarea erorilor si suportul tehnic acordat ulterior clientului, clauze privind terminarea contractului si reglementarea situatiei avansurilor de plata, clauze de confidentialitate etc.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â.├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din sec╚Ťiunea IT & C »



Setari Cookie-uri