30 days money back guarantee. O fraza pe care am auzit-o cu totii n primele emisiuni de teleshopping de dupa 1990. Un concept pe care romnii n-au apucat sa-l nteleaga, sa-l foloseasca. Cel putin asa spun cifrele, care arata ca rata de returnare a produselor achizitionate online de consumatorul romn este infim de mica .
Ideea a aparut la nceput ca un mijloc de protectie a consumatorului. n cazul unor contracte ncheiate la distanta, cumparatorul nu putea sa-si dea seama, prin intermediul propriilor simturi, de calitatea produselor cumparate. Uneori, obiectul primit nu avea nici un punct comun cu acela din catalogul de prezentare. Cu timpul, acest inconvenient a devenit un avantaj pentru consumator, care astfel si-a castigat statutul de rege si in comertul electronic. Aici are chiar mai multe drepturi dect n lumea reala, si returnarea produsului fara invocarea unui motiv este unul dintre ele. Asta e lege!

Dezavantaj pentru comerciant

Orice strategie de afaceri trebuie sa aiba n vedere acoperirea minusurilor pe care aceasta prevedere legislativa le impune comertului la distanta. Returnarea unui produs poate fi costisitoare pentru comerciant. Stocul se mareste, iar vnzatorul se vede obligat sa ncerce sa introduca n comert un produs folosit. n plus, trebuie sa acopere din fonduri proprii costurile de expediere a produsului, precum si costurile de returnare a pretului catre consumator.

Varianta romneasca

Legislatia din Romnia este foarte clara n privinta drepturilor cumparatorului din magazine virtuale. Acesta are dreptul de a denunta unilateral contractul, n termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Poate fi obligat sa suporte doar cheltuielile directe cu returnarea produsului.
Termenul de 10 zile lucratoare ncepe de la data primirii produselor de catre consumator. Pentru servicii, termenul ncepe din ziua ncheierii contractului. Momentul ncheierii contractului la distanta este echivalent, de regula, cu acela n care consumatorul primeste confirmarea comenzii sale.
Legislatia romneasca impune vnzatorului sa aduca la cunostinta clientilor detalii privind anumite aspecte ale tranzactiei, cum ar fi identitatea sa. In cazul contractelor care prevad o plata anticipata, trebuie mentionata si adresa comerciantului. De asemenea, consumatorul va fi informat asupra caracteristicilor esentiale ale produsului ori serviciului, asupra pretului de vnzare cu amanuntul al acestora, cheltuielilor de livrare, modalitatilor de plata, de livrare sau de prestare. Foarte important, trebuie prevazut dreptul de denuntare unilaterala a contractului.
De regula, toate aceste detalii sunt prezentate utilizatorului de Internet sub forma unor termeni si conditii n baza carora se va face vnzarea.

Cum se ajunge la termeni si conditiiPentru crearea termenilor si conditiilor care sa respecte legislatia, comerciantii ar trebui sa aiba in vedere urmatoarele reguli:
1. Documentul trebuie prezentat consumatorului nainte de ncheierea tranzactiei.
2. Documentul trebuie sa precizeze clar toate detaliile necesare (vezi mai sus), sa fie amplasat ntr-un loc vizibil pentru utilizator, nainte de finalizarea tranzactiei.
3. Documentul trebuie sa contina descrierea clara a modalitatilor de acceptare sau refuz al clauzelor sale. n practica, aceasta regula se traduce prin amplasarea unor butoane sau optiuni de tipul accept.
4. Trebuie precizat clar faptul ca acceptarea clauzelor documentului este echivalenta cu ncheierea unui contract ntre comerciant si consumator, la momentul la care consumatorul va primi confirmarea comenzii sale.
5. Documentul trebuie sa contina o fraza de genul consumatorul are dreptul sa notifice n scris comerciantului ca renunta la cumparare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv, n termen de 10 zile lucratoare de la primirea produsului ori, n cazul prestarilor de servicii, de la ncheierea contractului.
6. Trebuie sa se ofere consumatorului posibilitatea de a putea imprima termenii si conditiile livrarii produsului ori serviciului respectiv.

Clickwraps

Clickwrap-urile sunt acele contracte pe care consumatorul le accepta prin click-ul pe butonul accept sau bifarea unei optiuni cu aceeasi nsemnatate. Ele confera tranzactiei acea rapiditate care ar trebui sa existe n toata lumea e-commerce.
n strainatate, orice manual adevarat de e-business vorbeste despre aceasta regula: Daca vindeti bunuri ori servicii prin intermediul website-ului dumneavoastra, va sfatuim sa folositi un contract clickwrap care sa defineasca acele conditii n care se face livrarea ori prestarea.

n Romnia, nca platim tribut faptului ca guvernantii continua sa reglementeze comertul de-a valma, fara a tine seama cu adevarat de aspectele specifice ale fiecarui tip de tranzactie. De multe ori, inadvertentele reusesc sa blocheze ideile cu adevarat inovatoare. Astfel, legislatia privind ncheierea contractelor la distanta recunoaste posibilitatea folosirii unor contracte clickwrap. n acelasi timp nsa, ne lovim de obligativitatea prestarii serviciilor doar n baza unor contracte. De cele mai multe ori, aceasta regula este echivalenta, n ochii functionarilor de la administratia financiara, cu obligativitatea ncheierii unor contracte pe hrtie. Consecinta este eliminarea sigurantei fiscale a folosirii clickwrap n comertul electronic de servicii din Romnia. Din fericire, in cazul produselor se poate folosi contractul clickwrap fara probleme.

Shrinkwraps

n comertul la distanta mai exista si alte tipuri de contracte care se pot utiliza. Spre exemplu, unii comercianti pot folosi contractele de tip shrinkwrap. Acestea sunt similare termenilor si conditiilor de mai sus, cu diferenta ca sunt printate si introduse n ambalajul produsului expediat. Folosirea unui shrinkwrap nu este la fel de comoda pentru utilizator, care nu poate citi contractul dect n masura n care desigileaza produsul.

Returnare si rambursare

n cazul n care consumatorul si exercita dreptul de returnare a produsului n conditiile legii, comerciantul are obligatia de a rambursa sumele platite de consumator. Comerciantul suporta n acest caz cheltuielile de rambursare. Potrivit legii, rambursarea acestor sume urmeaza sa se faca n cel mult 30 de zile de la data denuntarii contractului de catre consumator.

Legea prevede si o sanctiune n cazul n care nu este respectat termenul de rambursare de 30 de zile. Aceasta fapta constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10 la 40 de milioane de lei vechi. Constatarea acestor contraventii se face, la sesizarea consumatorului sau din oficiu, de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

Exceptii de la regula

Exista si contracte pe care consumatorul nu le poate denunta unilateral. Spre exemplu, consumatorul nu va poate returna produsul daca acesta a fost personalizat sau executat conform specificatiilor sale. De asemenea, nu pot fi denuntate unilateral contracte de furnizare a nregistrarilor audio, video sau programelor informatice, n cazul n care au fost desigilate de catre consumator. Aceeasi limitare se aplica si contractelor de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin ori contractelor de servicii de pariuri si loterii.

Firmele romanesti nu sunt consumatori!

Potrivit legislatiei romnesti, prin consumator se ntelege orice persoana fizica care cumpara, dobndeste, utilizeaza sau consuma produse ori servicii n afara activitatii sale profesionale. Cu alte cuvinte, firmele nu sunt incluse n rndul consumatorilor si, prin urmare, nu pot beneficia de dreptul de returnare a produselor cumparate. Prevederea pare si mai ciudata, avndu-se n vedere faptul ca, pentru deducerea cheltuielilor, majoritatea romnilor care cumpara de pe Internet se identifica prin intermediul unei firme sau activitati profesionale.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri