ä30 days money back guaranteeô. O fraza pe care am auzit-o cu totii ţn primele emisiuni de teleshopping de dupa 1990. Un concept pe care romÔnii n-au apucat sa-l ţnteleaga, sa-l foloseasca. Cel putin asa spun cifrele, care arata ca rata de returnare a produselor achizitionate online de consumatorul romÔn este infim de mica .
Ideea a aparut la ţnceput ca un mijloc de protectie a consumatorului. ╬n cazul unor contracte ţncheiate la distanta, cumparatorul nu putea sa-si dea seama, prin intermediul propriilor simturi, de calitatea produselor cumparate. Uneori, obiectul primit nu avea nici un punct comun cu acela din catalogul de prezentare. Cu timpul, acest inconvenient a devenit un avantaj pentru consumator, care astfel si-a castigat statutul de äregeô si in comertul electronic. Aici are chiar mai multe drepturi decÔt ţn lumea reala, si returnarea produsului fara invocarea unui motiv este unul dintre ele. Asta e lege!

Dezavantaj pentru comerciant

Orice strategie de afaceri trebuie sa aiba ţn vedere acoperirea minusurilor pe care aceasta prevedere legislativa le impune comertului la distanta. Returnarea unui produs poate fi costisitoare pentru comerciant. Stocul se mareste, iar vÔnzatorul se vede obligat sa ţncerce sa introduca ţn comert un produs folosit. ╬n plus, trebuie sa acopere din fonduri proprii costurile de expediere a produsului, precum si costurile de returnare a pretului catre consumator.

Varianta romÔneasca

Legislatia din RomÔnia este foarte clara ţn privinta drepturilor cumparatorului din magazine virtuale. Acesta are dreptul de a denunta unilateral contractul, ţn termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Poate fi obligat sa suporte doar cheltuielile directe cu returnarea produsului.
Termenul de 10 zile lucratoare ţncepe de la data primirii produselor de catre consumator. Pentru servicii, termenul ţncepe din ziua ţncheierii contractului. Momentul ţncheierii contractului la distanta este echivalent, de regula, cu acela ţn care consumatorul primeste confirmarea comenzii sale.
Legislatia romÔneasca impune vÔnzatorului sa aduca la cunostinta clientilor detalii privind anumite aspecte ale tranzactiei, cum ar fi identitatea sa. In cazul contractelor care prevad o plata anticipata, trebuie mentionata si adresa comerciantului. De asemenea, consumatorul va fi informat asupra caracteristicilor esentiale ale produsului ori serviciului, asupra pretului de vÔnzare cu amanuntul al acestora, cheltuielilor de livrare, modalitatilor de plata, de livrare sau de prestare. Foarte important, trebuie prevazut dreptul de denuntare unilaterala a contractului.
De regula, toate aceste detalii sunt prezentate utilizatorului de Internet sub forma unor ätermeni si conditiiô ţn baza carora se va face vÔnzarea.

Cum se ajunge la ätermeni si conditiiôPentru crearea ätermenilor si conditiilorô care sa respecte legislatia, comerciantii ar trebui sa aiba in vedere urmatoarele reguli:
1. Documentul trebuie prezentat consumatorului ţnainte de ţncheierea tranzactiei.
2. Documentul trebuie sa precizeze clar toate detaliile necesare (vezi mai sus), sa fie amplasat ţntr-un loc vizibil pentru utilizator, ţnainte de finalizarea tranzactiei.
3. Documentul trebuie sa contina descrierea clara a modalitatilor de acceptare sau refuz al clauzelor sale. ╬n practica, aceasta regula se traduce prin amplasarea unor butoane sau optiuni de tipul äacceptô.
4. Trebuie precizat clar faptul ca acceptarea clauzelor documentului este echivalenta cu ţncheierea unui contract ţntre comerciant si consumator, la momentul la care consumatorul va primi confirmarea comenzii sale.
5. Documentul trebuie sa contina o fraza de genul äconsumatorul are dreptul sa notifice ţn scris comerciantului ca renunta la cumparare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv, ţn termen de 10 zile lucratoare de la primirea produsului ori, ţn cazul prestarilor de servicii, de la ţncheierea contractuluiô.
6. Trebuie sa se ofere consumatorului posibilitatea de a putea imprima ätermenii si conditiileô livrarii produsului ori serviciului respectiv.

Clickwraps

Clickwrap-urile sunt acele contracte pe care consumatorul le accepta prin click-ul pe butonul äacceptô sau bifarea unei optiuni cu aceeasi ţnsemnatate. Ele confera tranzactiei acea rapiditate care ar trebui sa existe ţn toata lumea e-commerce.
╬n strainatate, orice manual adevarat de e-business vorbeste despre aceasta regula: äDaca vindeti bunuri ori servicii prin intermediul website-ului dumneavoastra, va sfatuim sa folositi un contract clickwrap care sa defineasca acele conditii ţn care se face livrarea ori prestareaô.

╬n RomÔnia, ţnca platim tribut faptului ca guvernantii continua sa reglementeze comertul de-a valma, fara a tine seama cu adevarat de aspectele specifice ale fiecarui tip de tranzactie. De multe ori, inadvertentele reusesc sa blocheze ideile cu adevarat inovatoare. Astfel, legislatia privind ţncheierea contractelor la distanta recunoaste posibilitatea folosirii unor contracte clickwrap. ╬n acelasi timp ţnsa, ne lovim de obligativitatea prestarii serviciilor doar ţn baza unor contracte. De cele mai multe ori, aceasta regula este echivalenta, ţn ochii functionarilor de la administratia financiara, cu obligativitatea ţncheierii unor contracte äpe hÔrtieô. Consecinta este eliminarea sigurantei fiscale a folosirii clickwrap ţn comertul electronic de servicii din RomÔnia. Din fericire, in cazul produselor se poate folosi contractul clickwrap fara probleme.

Shrinkwraps

╬n comertul la distanta mai exista si alte tipuri de contracte care se pot utiliza. Spre exemplu, unii comercianti pot folosi contractele de tip shrinkwrap. Acestea sunt similare ätermenilor si conditiilorô de mai sus, cu diferenta ca sunt printate si introduse ţn ambalajul produsului expediat. Folosirea unui shrinkwrap nu este la fel de comoda pentru utilizator, care nu poate citi contractul decÔt ţn masura ţn care desigileaza produsul.

Returnare si rambursare

╬n cazul ţn care consumatorul ţsi exercita dreptul de returnare a produsului ţn conditiile legii, comerciantul are obligatia de a rambursa sumele platite de consumator. Comerciantul suporta ţn acest caz cheltuielile de rambursare. Potrivit legii, rambursarea acestor sume urmeaza sa se faca ţn cel mult 30 de zile de la data denuntarii contractului de catre consumator.

Legea prevede si o sanctiune ţn cazul ţn care nu este respectat termenul de rambursare de 30 de zile. Aceasta fapta constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10 la 40 de milioane de lei vechi. Constatarea acestor contraventii se face, la sesizarea consumatorului sau din oficiu, de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

Exceptii de la regula

Exista si contracte pe care consumatorul nu le poate denunta unilateral. Spre exemplu, consumatorul nu va poate returna produsul daca acesta a fost personalizat sau executat conform specificatiilor sale. De asemenea, nu pot fi denuntate unilateral contracte de furnizare a ţnregistrarilor audio, video sau programelor informatice, ţn cazul ţn care au fost desigilate de catre consumator. Aceeasi limitare se aplica si contractelor de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin ori contractelor de servicii de pariuri si loterii.

Firmele romanesti nu sunt consumatori!

Potrivit legislatiei romÔnesti, prin äconsumatorô se ţntelege orice persoana fizica care cumpara, dobÔndeste, utilizeaza sau consuma produse ori servicii ţn afara activitatii sale profesionale. Cu alte cuvinte, firmele nu sunt incluse ţn rÔndul äconsumatorilorô si, prin urmare, nu pot beneficia de dreptul de returnare a produselor cumparate. Prevederea pare si mai ciudata, avÔndu-se ţn vedere faptul ca, pentru deducerea cheltuielilor, majoritatea romÔnilor care cumpara de pe Internet se identifica prin intermediul unei firme sau activitati profesionale.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â. ├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din sec╚Ťiunea IT & C »



Setari Cookie-uri