Criza financiara a insemnat nu numai scaderi in majoritatea industriilor si inclusiv in cea telecom, ci si paradoxuri. Astfel, in primul semestru din acest an, cei care si-au cumparat telefoane mobile au ales ori modele la preturi foarte mici, ori cele mai noi produse, potrivit Vodafone, al doilea operator de telecomunicatii pe piata locala.
Desi criza financiara a dus la scaderi in foarte multe domenii ale economiei, retailul de telefoane mobile a fost mai putin afectat, Vodafone estimand segmentul la aproximativ 5-5,5 milioane de unitati, fata de 5 milioane de telefoane mobile vandute in 2008 de mai multi jucatori din piata, inclusiv de Germanos, cel mai mare retailer GSM de pe piata locala.

“Am observat o crestere a vanzarilor de telefoane mobile, in ciuda competitiei foarte accentuate de pe piata. Daca in 2008 erau foarte cautate modelele din gama "ultra-entry" (fara camera foto sau chiar cu ecran alb-negru), anul acesta vanzarile aferente acestui segment s-au mutat catre cele care au cel putin camera foto. Desi vanzarile pe segmentul ultra-entry au scazut in 2009, vanzarile de telefoane mobile dotate cu camera au crescut spectaculos. Acum exista o concentrare mai mare a vanzarilor de telefoane mobile la preturi foarte accesibile impreuna cu oferta de servicii, precum si a telefoanelor din categoria "ultimele noutati". Pe segmentul telefoanelor mobile cu camera de 3 MP sau peste, observam o crestere cu 25% fata de vanzarile inregistrate anul trecut”, a declarat, pentru Wall Street, Andrei Oltei, manager terminale la Vodafone Romania.

El nu a precizat care au fost vanzarile de telefoane mobile in primul semestru fata de aceeasi perioada din 2008 in reteaua celor 220 de magazine Vodafone din tara.

Potrivit studiului GFK Temax, realizat de compania de cercetare GFK Romania, vanzarile de telefoane mobile si accesorii au ajuns in prima jumatate a anului la 119 milioane euro, mai putin cu 25,8% fata de anul trecut.

In cel de-al doilea trimestru al anului, piata a fost de aproximativ 55 milioane euro, in scadere cu 24,8% fata de trimestrul al doilea din 2008. Micsorarea preturilor pentru smartphone-uri a facut ca multi dintre utilizatori sa le prefere in defavoarea telefoanelor clasice.

"Telefoanele de tip smartphone au intr-adevar un efect pozitiv asupra vanzarilor globale de telefoane si au devenit o alegere populara in randurile clientilor nostri", declara, in august, odata cu publicarea studiului GFK, Adrian Cioroianu, key account manager Sony Ericsson Romania.

Astfel, potrivit GFK, daca in primele sase luni din 2008, smartphone-urile insemnau aproximativ 7% din totalul telefoanelor vandute, in acest an ponderea lor a crescut la 29%.

In ceea ce priveste accesoriile, desi vanzarile acestora la nivelul retelei Vodafone au inregistrat o crestere, ritmul a fost de 6% in primul semestru din 2009 fata de aceeasi perioada din 2008, in timp ce in prima jumatate a anului trecut evolutia era de 49% fata de perioada similara din 2007.

“Cele mai vandute accesorii continua sa fie cardurile de memorie, dar ceea ce s-a schimbat este capacitatea acestora. Daca anul trecut vanzarile se concentrau pe memoriile de 1 GB, acum sunt cautate cele de 2 GB. Totodata, vanzarile s-au concentrat pe cardurile de memorie microSD, standard adoptat de majoritatea producatorilor de telefoane mobile”, a spus Oltei, adaugand ca numarul de accesorii este dificil de estimat din cauza vanzarii acestora prin mai multe canale.

La sfarsitul primului semestru al acestui an, Vodafone avea 9,53 milioane de clienti, mai mult cu 3% fata de iunie 2008, dar in scadere fata de 9,58 milioane de utilizatori la finalul lunii martie a acestui an.

In perioada aprilie-iunie, Vodafone a inregistrat o scadere cu 17,3% a veniturilor, dupa ce in primele trei luni ale anului declinul a fost de 10,3%.

In 2008, Vodafone a raportat o cifra de afaceri in crestere cu circa 3%, la 1,18 miliarde euro, in timp ce profitul a crescut cu 16%, la 306,6 milioane euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri