Acum cteva zile, Google a anuntat ca va oferi Internet wireless, gratuit, pentru un ntreg oras: San Francisco. Se construiesc videoplayere de marimea unor carti de credit. Tehnologia ne mpinge, iar si iar, dincolo de limitele trasate de acceptabilul de ieri. Totusi, ncrederea consumatorului se incapataneaza sa bata pasul pe loc, iar vehiculul care ar putea-o urni se numeste blog.
Probabil ati aflat deja ca ideea de blog a schimbat jurnalismul. Stirea se face mai nou si de utilizatorul obisnuit de Internet, nu doar de marile trusturi media. Reteaua mondiala de blog-uri, legate ntre ele prin simpatia reciproca a administratorilor, le transforma ntr-o forta de invidiat. Puteti infiera publicitatea nedreapta care se face ideii de blog, dar nu neglijati fenomenul. Blog-ul o sa transforme nenumarate afaceri, inclusiv pe a dumneavoastra. Nu conteaza ca vindeti calculatoare, carne de porc sau tricouri.

Agent de marketing

Recent, un sondaj de opinie al companiei americane Technorati a dezvaluit ca utilizatorul de Internet, doritor sa cumpere un anumit produs, este mult mai ncrezator n sfatul unui prieten sau al unui cunoscut, dect n prezentarea unui salesman sau in cea de pe website-ul companiei producatoare. Tendinta generala a ultimilor ani plaseaza amicii de pe net ntr-o pozitie din ce n ce mai favorabila n privinta influentei lor asupra optiunilor de cumparare ale consumatorilor.

Jurnalele online, n care utilizatorii scriu propriile impresii si comentarii, sunt una dintre modalitatile prin care se interactioneaza pe Internet. Un weblog (numit pe scurt si blog) este un jurnal personal care trateaza subiecte diverse, de la politica, stiinta, recenzii de produse pana la orice altceva i trece prin minte administratorului. Blogging-ul a devenit o adevarata dependenta pentru multi dintre cei care cred ca au ceva de spus. n ultima vreme nsa, jurnalele online au devenit vehicule interesate de marketing. Motivul este simplu: fara a fi nevoie de investitii de milioane de dolari aruncate pe campanii TV sau print, un blog este o modalitate aproape gratuita de a intra n discutie cu propriii clienti. Si nu cu orice clienti. Cititorii si autorii de blog-uri sunt uniti de pasiunea pentru un anumit produs, hobby sau o anumita idee. Ei se pot transforma cu usurinta n agenti credibili de marketing, atunci cnd opinia exprimata n blog este favorabila.

CEO pasionat de blogging

Jonathan Schwartz este dependent de blog-ul sau. Chiar daca pe usa de la biroul sau, sub nume, scrie Presedinte si CEO al Sun Microsystems, una dintre cele mai mari companii IT din lume. Compania s-a integrat, sub conducerea lui Schwartz, n tendinta tot mai accentuata a initiativelor care mbina administrarea unui blog cu afacerile. n blog-ul sau, Schwartz acopera, binenteles, lumea Sun.
Stilul n care sunt redactate paginile jurnalului, onest si direct, a transformat website-ul ntr-un succes neasteptat. Peste 200.000 de oameni il acceseaza lunar si comenteaza articolele. Exemplul sefului a fost urmat de multi dintre membrii companiei Sun. Tendinta este generala din moment ce Technorati spune ca pe Internet exista, la acest moment, peste 10.000 de blog-uri corporatiste. Din ce n ce mai multi oameni ncep sa nteleaga importanta blog-ului ca sistem de marketing si de interactiune cu propriii clienti.

Un blog nou la fiecare 5,8 secunde

Daca reprezentati o companie asociata cu o marca extrem de cunoscuta de consumatori, este foarte probabil sa fiti deja subiectul unui blog. Puteti cauta pe Internet acele jurnale care vorbesc despre marca dumneavoastra, iar www.technorati.com poate insemna un bun punct de plecare, dat fiind ca la acest moment acopera peste 19 milioane de blog-uri si ca la fiecare 5,8 secunde se creeaza un blog nou. Daca ntlniti blog-uri n care consumatorii discuta despre marca, produsele ori serviciile dumneavoastra, aveti un motiv n plus sa participati la discutie. Situatia ideala ar fi aceea n care compania dumneavoastra lanseaza un blog propriu, care sa permita consumatorilor sa-si exprime opiniile. Misiunea dumneavoastra nu este aceea de a construi o platforma software pentru clientii proprii. Dimpotriva, acum trebuie sa va concentrati pe discutia cu utilizatorii si pe feed-back-ul pe care vi-l furnizeaza acestia.

Daca dispuneti de un public n masura sa mpartaseasca experientele cu privire la un anumit produs, un blog dedicat poate sa ofere o platforma credibila pentru marketingul acestuia. Cum se descurca departamentul dumneavoastra de relatii cu clientii? Puteti face teste sau puteti citi blog-ul companiei, unde clientii nemultumiti va semnaleaza fara teama cele mai mici inadvertente n functionarea acestui departament.

De blog urmeaza a se ocupa unul dintre angajatii dumneavoastra. Va sfatuim sa alegeti cu grija administratorul blog-ului, pentru ca el trebuie sa dea dovada de talent la crearea articolelor postate, de regula zilnic, n blog-ul companiei. De asemenea, administratorul trebuie sa ofere consumatorilor explicatii si noutati privind produsele companiei. Uneori, angajatii si creeaza propriile blog-uri, cu sau fara stirea companiei. Unii dintre ei pot ajunge chiar celebri datorita acestor initiative.

Cutia Pandorei

Google este privita ca o companie care tine la secretele ei. Asa ca, in ianuarie, cnd Mark Jen, un tnar programator, a creat un blog despre primele sale zile de munca la Googleplex (sediul Google), jurnalul a devenit lectura zilnica pentru multi curiosi. Mark era multumit de faptul ca planul de sanatate oferit de Google era mai generos dect cel al fostului angajator si se arata indignat chiar de faptul ca politica Google de a asigura anga-jatilor mncare gratuita era o ncurajare a muncii pna la ore tarzii. Doua saptamni mai trziu, Google a decis concedierea lui Jen. De la acel moment, interesul pentru povestea tnarului de 22 de ani a crescut pna la cote ireale. Multi alti utilizatori au condamnat n propriile blog-uri graba cu care Google si-a atentionat angajatii n privinta lucrurilor pe care le scriu online. Din partea Google, un oficial a raspuns ca, dupa cunostintele lor, multi angajati au propriile blog-uri si compania nu le interzice acest lucru. Singurul lucru pe care l cere Google de la salariati este sa gndeasca nainte de a publica: de exemplu, daca un anumit lucru nu poate fi trimis prin e-mail la o lista lunga de straini, atunci ar trebui sa te abtii sa-l scrii n blog-ul tau. Jen a picat acest test. Cu toate acestea, aventura de la Google l-a transformat peste noapte ntr-o adevarata celebritate. A fost cautat de vnatorii de capete care lucreaza pentru Amazon.com, Microsoft si Yahoo!. O luna mai trziu, Jen a ales o slujba la Plaxo, o companie care ofera servicii de management al adreselor de contact pentru utilizatorii de Internet. Jen va coordona eforturile Plaxo de a impune propriilor angajati reguli pe care sa le respecte atunci cnd scriu in blog-urile lor.

Regula de baza: confidentialitatea

Atunci cnd alegeti pe cineva care sa administreze un blog, comunicati-i de la nceput ce poate si ce nu poate sa spuna. Limitarile ar trebui sa fie ct mai putine si sa se refere doar la acele situatii n care autorul poate prejudicia compania.
n principiu, majoritatea blog-urilor administrate de angajati ai unor mari companii se supun unor reguli generale: raspunderea este personala, confidentialitatea raporturilor de munca este importanta. Angajatii trebuie sa stie ca se vor limita sa vorbeasca despre lucruri la care se pricep, ca trebuie sa respecte dreptul de autor, legea, sa foloseasca citate si link-uri, sa discute cu seful acele situatii neclare. Unele companii le permit angajatilor sa-si contrazica seful n blog-urile personale.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri