Cititoarele de carti electronice (e-readere), deja celebre peste Ocean si cu vanzari in continua ascensiune, sunt disponibile din decembrie si pe piata locala. Chiar daca primul stoc de 200 de exemplare comercializat exclusiv de eMag s-a vandut foarte bine, specialistii inca se contrazic daca acest produs ar putea avea un succes semnificativ, in ciuda crizei ori daca este doar un produs de nisa.
Datele publicate de Amazon, cel mai mare retailer online de carte la nivel mondial, aratau ca de Craciunul trecut, pentru prima data vanzarile pe site de carti pentru Kindle, produsul special conceput de companie pentru citirea cartilor in format electronic, au fost mai mari decat cele tiparite. Pe de alta parte, in ultimul timp tot mai multi producatori de tehnologie precum LG, Samsung sau Acer au anuntat ca vor lansa astfel de produse, 2010 fiind considerat printre altele si “anul e-readerelor”.

Va avea insa acest produs acelasi succes si in Romania?

“Depinde de doua conditii: pretul, care ar trebui sa fie la nivelul unei console de jocuri, adica sa nu fie mai mult de 1.000-1.200 de lei. Insa chiar si acest pret mi se pare destul de mare si cred ca ar trebui sa fie putin mai jos pentru ca, pana la urma, cu aceasta suma iti poti cumpara un netbook. Iar un alt factor este accesul la o lista cat mai mare de carti. Depinde si ce carti se vor putea citi, de exemplu, cartile de business sunt foarte scumpe si ma indoiesc ca se vor obtine drepturile de autor pentru digitalizarea lor”, a declarat pentru Wall-Street, Dana Iorga, directorul general al IT&S, unul dintre primii zece distribuitori pe piata locala.

Managerul adauga ca nu este in negocieri pentru importarea de e-readere intrucat considera ca piata este mult prea mica in prezent, dar ca nu exclude ca pe viitor sa aduca astfel de produse in Romania.

Distribuitorul Skin Romania a incercat deja sa vanda e-readerul iRiver Story prin eMag, cel mai important retailer online pe piata locala, si au avut succes avand in vedere ca prima comanda de 200 de unitati, care a fost lansata la jumatatea lui decembrie, s-a terminat deja.

“S-au vandut mult mai repede decat ne-am asteptat. La jumatatea lunii ianuarie, stocul de la eMag era deja epuizat, iar acestia primeau in continuare cereri si comenzi. Incepand cu 2 februarie vom reimprospata stocul de la eMag si speram ca multi indragostiti sa il considere un cadou potrivit de Sfantul Valentin”, a afirmat Maria Botan, category sales manager la Skin.

Incepand din februarie, Skin va distribui inca 500 de e-readere, iar cel putin in primele doua saptamani ele se vor vinde exclusiv in magazinele eMag.

“Un e-reader este un gadget mai putin util decat un iPod sau un netbook, cred ar trebui sa aiba mai multe facilitati. Pe de alta parte mi se pare un lucru bun de facut cadou”, mai spune Iorga, afirmand totodata ca vanzarea unui astfel de produs i se pare potrivita in magazinele online, dar putin mai dificila in ale retailerilor clasici de tipul Altex, Domo, Flamingo.

De altfel, deocamdata, in Romania e-readerele pot fi comandate doar de pe site-ul Amazon (modelul Kindle) si de pe cel al eMag.

“Romanii erau pregatiti pentru acest produs inca dinainte sa il importam noi, dovada ca in decembrie anul trecut deja se gaseau in Romania cateva mii de readere (Kindle sau Sony), cumparate direct din America. Daca frenezia e-readerelor ar fi inceput in 2008, iRiver Story s-ar fi vandut cu siguranta in zeci de mii de exemplare, fiind singurul disponibil in magazinele din Romania si un produs foarte bun calitativ. Pe fondul crizei insa, probabil ca vanzarile nu vor fi chiar atat de mari. Produsul are succes si va avea tot mai mult succes, pe masura ce tot mai multi oameni vor afla de existenta lui in magazinele noastre. Presupunand insa ca lucrurile nu ar fi stat chiar asa, singurul motiv real pentru un astfel de insucces ar fi fost criza economica”, spune Maria Botan.

Ea afirma ca in 2010 vanzarile de iRiver Story ar putea ajunge la minim 10.000 de unitati si ca cel putin pana la jumatatea anului batalia se va da intre Kindle si modelul iRiver Story, pana atunci nefiind planificata lansarea unui alt brand pe piata locala. Unul dintre lucrurile care ar putea departaja iRiver Story in fata Kindle sunt cele 101 carti in limba romana care se vand impreuna cu e-readerul distribuit de Skin.

Cei care ar putea duce la aceste vanzari sunt persoanele active, “toti cei care merg cu metroul sau cu mijloacele de transport in comun, cei care calatoresc mult in tara sau in strainatate, studentii, doctoranzii, persoanele care folosesc sute si mii de pagini de informatii extrase de pe internet, ecologistii, generatia tanara care e mai familiarizata cu cititul si invatatul de pe un ecran electronic”, adauga Botan.

Managerul spune ca nu este in discutii si cu alti producatori de e-readere, dar Skin va distribui produsele in cazul in care alte companii cu care lucreaza firma vor lansa cititoare ce carti electronice.

“Produsul nu este recunoscut in piata, este atipic si de nisa. Inca nu suntem in discutii pentru a-l comercializa pentru ca nu este o cerere semnificativa. Pentru un magazin online este OK, dar pentru un retailer este mai complicat. Este posibil sa aiba succes, dar depinde foarte mult de promovarea care li se va face de catre producatorii lor sau de catre editorii de carte. Si depinde si de preferintele romanilor. De exemplu, romanii prefera filmele subtitrate, in timp ce in alte tari sunt preferate cele dublate”, afirma Cristian Moanta, directorul de marketing si achizitii al Altex, cel mai important retailer electroIT pe piata locala, cu vanzari de 124 de milioane de euro in primele noua luni din 2009.

Despre promovare vorbeste si Tiberiu Pop, directorul executiv al Corsar Grup, care detine magazinul online Cel.ro, unul dintre primii cinci jucatori in domeniu, cu vanzari de 9,4 milioane de euro in 2009.

“Cred ca sunt inca destul de multi oameni care nu au auzit inca de tehnologia e-ink, care sta la baza e-readerelor din cauza efortului minim de marketing care a fost facut in aceasta directie. Majoritatea clientilor asociaza o carte electronica mai degraba cu un laptop sau un netbook, nestiind ca mai exista si alte alternative. Nu cred ca posibilitatea de a comanda Kindle de pe Amazon va impulsiona vanzarile din cauza reticientei romanilor de a cumpara online si cu atat mai mult din strainatate”, afirma managerul.

El adauga ca alti doi factori care ar putea duce la succesul unui astfel de produs sunt pretul, care ar trebui sa fie mai mic decat al unui netbook, si numarul de carti disponibile in format electronic in limba romana.

Tiberiu Pop estimeaza ca anul acesta se vor vinde doua, trei mii de e-readere, dar numarul “depinde foarte mult de posibilitatea asigurarii unui stoc pe acest tip de produs, furnizorii fiind destul de reticienti in a-l aduce din cauza lipsei de informatii legate de cerere”.

Lipsa informatiilor despre numarul de clienti potentiali de e-readere este vazuta ca principala problema si de catre Paul Balogh, managerul diviziei de online a librariilor Humanitas

“Nu cred ca piata este pregatita pentru aceste produse, dar cu siguranta sunt oameni care le asteapta. Pe de alta parte, nici cei care produc continut nu sunt pregatiti, dar se fac pasi. De exemplu, Humanitas spera sa lanseze cartile in format electronic pana la jumatatea anului. Problema cea mai mare este ca nu exista date, nu stim daca este vorba de 100, 1.000 sau 100.000 de oameni care ar dori sa cumpere si nu stim nici daca aceste carti se vor cumpara cu 8, 12 sau 15 lei”, spune reprezentantul editurii.

Balogh enumera insa printre avantajele cititoarelor de carti electronice lucruri precum reducerea costurilor de tipar, preturile mai mici, care determina cresterea numarului de cititori.

Pe de alta parte, printre dezavantaje se afla faptul ca e-readerele ar putea duce la scaderea vanzarilor de carti tiparite si la gasirea unui nou model de business pentru edituri.

“Cartile electronice au o margine de profit mai mica fata de cele clasice, iar calculele sunt facute pentru recuperarea investitiei in cazul cartilor tiparite. Practic, ar trebui sa se vanda foarte multe carti digitale pentru ca profitul sa fie la acelasi nivel cu cele printate”, mai spune Balogh.

El afirma ca pana la jumatatea anului 2010 Humanitas va incepe sa vanda carti electronice, titlurile fiind atat noi, cat si ale autorilor clasici. Pentru inceput vor fi numai scriitori romani intrucat contractele initiale pentru drepturile de autor nu prevedeau clauze si pentru carti in format digital, iar dupa renegocierea lor, intr-un an sau doi Humanitas spera sa vanda si carti electronice ale autorilor straini.

Pentru ca disponibilitatea unui numar cat mai mare de carti este esentiala pentru succesul e-readerelor in luna martie se va lansa si prima librarie digitala din Romania, pe site-ul librariadigitala.ro.

Petre Lica, antreprenorul care coordoneaza proiectul in care pana acum s-au investit 15.000 de euro, a incheiat parteneriate cu editurile Polirom, Trei, Pandora M, Publica, Nemira, Litera, Humanitas si este in discutii cu RAO, Curtea Veche, Tritonic, Corint si Egmont Romania. Lica spera sa lanseze site-ul cu aproximativ 100 de carti scrise atat de autori romani, cat si straini, iar ulterior, din vara-toamna, sa ofere si publicatii precum ziare economice, reviste saptamanale sau lunare.

Pentru ca deocamdata pretul cititoarelor de carti electronice este destul de mare, acestea incepand de la 250 de euro, Lica spune ca va incerca sa vanda e-readere oferind reduceri pentru clientii fideli ai site-ului.

El estimeaza ca pana la finalul anului se vor vinde cel putin 5.000 de e-readere iRiver Story, primul model de cititoare electronice comercializate in Romania. In plus, antreprenorul preconizeaza ca, in prezent, exista peste 1.000 de romani care detin Kindle de la Amazon, cel mai bine vandut e-reader la nivel global.

Petre Lica spera de asemenea ca in curand sa primeasca o finantare de 100.000 de euro pentru dezvoltarea, administrarea si promovarea site-ului si se asteapta ca in acest an libraria digitala sa aiba venituri in jurul a 60.000-70.000 de euro, dintre care in jur de 10.000 din publicitate.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri