Deoarece segmentul achizitiilor online este abia la inceput in Romania, foarte multi cumparatori preferand sa achizitioneze din magazinele clasice, majoritatea jucatorilor din zona de comert electronic, inclusiv cei din telecom sunt nevoiti sa ofere cadouri pentru a stimula achizitiile pe internet, declara Oana Solca, sef de propuneri online si dezvoltare web la Romtelecom, cel mai important operator de telefonie fixa pe piata locala.
“Evident ca se poate vinde si fara a oferi diferite cadouri, dar credem ca astfel de bonusuri stimuleaza clientii sa foloseasca acest instrument aflat la inceput de drum. In Romania, lumea nu este obisnuita cu achizitiile online si toate campaniile acestea sunt facute pentru a directiona cat mai multi clienti spre online si pentru a trece cat mai multe operatiuni in online. Este un cost pe care ni-l asumam", a afirmat Oana Solca (foto), managerul care s-a ocupat de lansarea magazinului online al Romtelecom la jumatatea lui martie.

Pe de alta parte, oficialul companiei de telecomunicatii adauga ca pentru a face ca piata de comert online sa creasca este nevoie de un efort comun atat al companiilor din domenii precum financiar-bancar, telecom, dar si din industria bunurilor de larg consum.

De fapt, lansarea magazinului online este o relansare a unei facilitati prin care se puteau comanda pe Internet diferite servicii si produse si care exista inca de anul trecut, cand a fost relansat site-ul operatorului de telecomunicatii.

Transformarea acestei facilitati provizorii denumite “online ordering system” intr-o platforma separata arata strategia Romtelecom de a-si intensifica vanzarile in zona de Internet, in contextul in care tot mai multi romani sunt utilizatori de Internet si in care doar Orange si Vodafone au dezvoltat magazine online.

De aftfel, managementul companiei a anuntat in martie ca isi doreste ca in acest an 5% din vanzarile de servicii sa fie generate de magazinul online. De astfel, in 2009 numarul clientilor de Internet ai Romtelecom a crescut cu 24,1%, la 807.362 de persoane.

“Anul trecut s-a decis ca Internetul merita o atentie speciala si astfel s-a infiintat divizia portal, care este formata din doua departamente”, afirma Solca, care se ocupa de departamentul de propuneri online si dezvoltare web.

Ea conduce o echipa de cinci persoane care gestioneaza site-ul companiei si actualizeaza ofertele si portofoliile de servicii. Site-ul Romtelecom a avut in jur de un milion de afisari in primele trei luni ale anului.

“Punem accentul foarte puternic pe vanzarile online si vrem sa vindem online cat mai multe dintre serviciile noastre. Cifra de 5% este una posibila – se poate vinde si mai mult de 5%, dar iti trebuie si un buget pe masura. Si cred ca deocamdata nu sunt nici consumatorii foarte pregatiti pentru ca nu s-a facut niciun fel de educatie in sensul acesta. Potentialii clienti sunt destul de reticenti, inca le este frica
pentru ca nu ating produsele respective, iar pentru noi este greu sa vindem in astfel de conditii”, mai spune managerul de propuneri online si dezvoltare web al Romtelecom, companie care a avut anul trecut afaceri de 807,7 milioane de euro.

Oana Solca doreste sa isi mareasca departamentul cu inca doua, trei persoane pana la finalul anului, in prezent cautand pesoane specializate in zona de digital.

Ea adauga ca numarul la care va ajunge echipa pe care o conduce depinde si de numarul de proiecte, dar afirma si ca deocamdata este dificil de gasit oameni specializati in online. Romtelecom colaboreaza pentru proiectele online cu Frank Digital, divizia online a grupului grec Frank.

Celalalt departament al diviziei portal gestioneaza vanzarea de publicitate pe site-urile Romtelecom si este format din sase persoane. Toate site-urile detinute de Romtelecom ( 118.932.ro, magazinul online, myaccount.romtelecom.ro si 1951.ro) vor contine reclame pentru diferite produse, mai putin site-ul companiei.

In ceea ce priveste felul in care Solca va incerca sa atinga obiectivul prin care 5% din activarile de abonamente realizate in acest an sa provina datorita magazinului online, managerul se bazeaza atat pe cele zece promotii care se vor derula in 2010, cat si pe felul in care acestea vor fi promovate.

„Ne-am propus zece campanii exclusiv online in acest an, adica una la cinci saptamani. Acestea constau in vanzarea serviciilor noastre cu un beneficiu doar online. Ori oferim un anumit produs electronic gratis, ori avem un alt beneficiu numai online, de exemplu, un abonament dedicat care poate fi achizitionat doar de pe internet. Pe de alta parte, oferta inseamna jumatate din strategie, dar important este si cum comunici. Si investim in comunicare online pentru ca aceasta ne aduce cumparatori si trebuie sa fie un buget pe masura pentru a ajunge la acest target”, explica Oana Solca.

In 2009, cel mai mare operator local de telefonie fixa a alocat promovarii pe Internet 7% din bugetul de comunicare, fata de 5% in 2008.

In afara de canalele clasice precum televiziunea, presa scrisa, radio, dar si site-urile, operatorul a apelat si la retelele sociale precum Facebook ori Twitter.

Managerul afirma ca utilizeaza aceste metode de publicitate atat pentru faptul ca ele duc la promovarea acestor canale, dar si pentru ca pe retelele sociale se gaseste tipul de target pe care operatorul vrea sa-l atraga catre magazinul online.

Deocamdata, cel mai bine vandut serviciu online este internetul, iar mare parte dintre cumparatori sunt clienti noi ai Romtelecom.

“Telecomul se diferentiaza prin oferte prin faptul ca lumea vrea sa compare, sa aiba foarte multe detalii si totul sa fie cat mai simplu. In rest, un site de companie ar trebui sa ofere cat mau multe instrumente pentru industria respectiva”, spune oficialul Romtelecom despre felul in care se diferentiaza felul in care comunica online un operator din telecom de o companie dintr-un alt domeniu.

Solca ofera drept exemplu aplicatia My Account prin care utilizatorii serviciilor Romtelecom pot vizualiza gratuit ultimele sase facturi, lista detaliata a apelurilor, situatia platilor sau a traficului inregistrat pentru Clicknet mobil. De asemenea, in curand, compania va imbunatati modulul de comparare al preturilor prezent pe magazinul online.

“Profilul utilizatorului online este total diferit de cel al persoanelor care merg sa cumpere din magazine. Din diferite studii a reiesit ca cei care achizitioneaza online vor sa economiseasca mult timp, uneori au spus ca nu vor sa interactioneze cu persoana care vinde in magazin, sunt tineri si in principiu din marile orase”, adauga Oana Solca.

Ea lucreaza pentru Romtelecom din octombrie anul trecut, anterior lucrand timp de trei ani si jumatate la Orange, cel mai mare operator de telecomunicatii pe piata locala, cu afaceri de 1,055 miliarde de euro in 2009. Din august 2008 pana in septembrie anul trecut, Solca a fost managerul de vanzari online al companiei controlate de France Telecom.

Inainte de 2006, Oana Solca s-a mai ocupat de proiectele pe Internet ale agentiilor de comunicare Grapefruit Design, Green Pixel si Kinecto. Ea a absolvit in 2001 Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi la specializarea Jurnalism.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri