“Romania este una dintre cele mai agresive tari in ceea ce priveste preturile pentru serviciile de televiziune. Mereu a fost asa si de aceea operatorii trebuie sa faca un mix intre continut si preturi. Aici continutul este mai putin relevant decat pretul, dar nu cred ca in urmatorii doi ani poate exista o crestere a veniturilor fara continut. In Romania avem o singura strategie pentru a-i face pe clienti fericiti si restul serviciilor chiar nu conteaza. Ceea ce vor consumatorii este sa aiba cat mai multe programe la preturi cat mai mici”, afirma Radu Petric (foto), presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu, in cadrul unei conferinte organizate de publicatia Broadband TV News.

El adauga ca razboiul preturilor va inceta, dar nu foarte curand ca urmare a competitiei dintre operatorii de televiziune digitala prin satelit (DTH) si cei care vor aduce noi tehnologii pe cablu.

Daca Radu Petric nu a oferit o data exacta in legatura cu momentul in care luptele intre oferte tot mai ieftine se vor termina, pe de alta parte Dinu Malacopol, directorul general al Digital Cable Systems, operator cu afaceri de 30 de milioane de euro in 2009, crede ca vom ajunge la o stabilizare a pietei in urmatorii trei-patru ani.

“Trebuie sa gasim o balanta intre a salva Capex (n.red cheltuieli de capital), pe de o parte, si intre a oferi o arie cat mai mare de acoperire, pe de alta. Este o problema de preturi, iar Romania a fost agresiva mai ales pe segmentul video. Nu suntem inca o piata stabila, iar in urmatorii trei-patru ani nu vor scadea preturile, ceea ce va duce la consolidari”, a explicat Malacopol.

Managerul a adaugat ca odata ce razboiul tarifelor se va termina, operatorii de telecomunicatii vor putea din nou sa-si mareasca veniturile medii lunare per utilizator (ARPU).

Pe de alta parte, Mirek Smyk, cel care se ocupa de dezvoltarea serviciilor de televiziune din cadrul Romtelecom, considera ca lupta abonamentelor ieftine nu este pe segmentul video, ci pe telefonie si internet de mare viteza. El a adaugat ca in ultimii doi ani si jumatate pretul unui abonament lunar pentru televiziunea digitala a fost in jurul a 5 euro.

De astfel, in martie, Yorgos Ioannidis, directorul general al Romtelecom, spunea ca razboiul tarifelor este cel mai rau lucru din telecom, acesta fiind un domeniu care necesita investitii de zeci si chiar sute de milioane de euro.

“Suntem singurul operator care se lupta sa tina preturile la un nivel rezonabil. Preturile noastre sunt in unele cazuri mai mari decat ale operatorilor de telefonie mobila intrucat credem ca serviciile merita aceste tarife. Razboiul preturilor este cel mai rau lucru care se poate intampla in piata”, explica atunci Ioannidis.

Parerile operatorilor de cablu sunt diferite de cele ale ale asociatiei care ii reprezinta si in ceea ce priveste fuziunile si achizitiile ce ar putea urma din cauza crizei si a scaderii preturilor.

“Cu siguranta vor fi consolidari. Au fost in tarile vest europene, au fost si in tari precum Polonia, sigur vor fi si aici. Cred ca anul acesta vor disparea unii dintre jucatorii mici si vor fi absorbiti de jucatorii mari. Unul sau doi vor disparea relativ curand”, a declarat referindu-se la piata de televiziune digitala prin satelit Magnus Ternsjo, director general la UPC Direct, compania din cadrul UPC care ofera servicii DTH.

La finalul lui 2009 UPC avea 180.000 de abonati pentru aceste servicii. Ceilalti patru competitori ai companiei pe zona de televiziune digitala prin satelit sunt RCS&RDS (Digi TV), Romtelecom (Dolce), Digital Cable System (Max TV) si DTH Television Grup (Boom TV).

Pe de alta parte, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu, a afirmat ca in acest an pe segmentul telecomunicatiilor vor avea loc cateva falimente rasunatoare, in special pe zona de televiziune digitala prin satelit (DTH). Cei mai mici jucatori pe aceasta piata sunt Digital Cable System si Boom TV.

El a adaugat in conferinta de presa ca nu crede in achizitii intre operatori de DTH intrucat acestia au strategii diferite si nu ar reiesi sinergii care sa duca la dezvoltarea businessului.

“Vad multe investitii ale RCS&RDS, UPC, NextGen (NextGen Communication este o companie a Romtelecom prin care principalul operator de telefonie fixa activeaza pe piata de cablu TV). Toti operatorii trebuie sa gaseasca bani pentru investitii. Ceea ce observam sunt investitii masive in infrastructura, scaderi de ARPU si poate investitiile prost facute vor duce la consolidari”, explica Radu Petric, adaugand ca aceste consolidari nu vor fi in acest an.