Intr-o industrie IT schimbata cu totul din cauza crizei economice, companiile au fost nevoite sa eficientizeze suplimentar procesele operationale, sa reduca costurile si sa se impuna pe o piata concurentiala tot mai agresiva. Cum a reactionat furnizorul clujean de solutii informatice Brinel la transformarile impuse de recesiune si ce planuri are pentru 2010, afla dintr-un interviu acordat Wall-Street de CEO-ul companiei, Marcel Borodi (foto).
Wall-Street: Cum a aratat anul 2009 din punct de vedere al afacerilor inregistrate de Brinel? Au fost atinse obiectivele initiale?

Marcel Borodi: Avand in vedere conditiile economice din 2009, pentru noi a fost important sa ne mentinem si sa ne consolidam pozitia pe piata. Am pus mai putin accent pe ofertele auxiliare, precum vanzarile de computere, iar din punct de vedere al vanzarilor, serviciile de infrastructura si produsele software au fost cele mai solicitate. De aceea vom continua sa ne concentram doar pe solutiile de infrastructura si pe cele de business.

WS: Ce obiective aveti in acest an, pe baza raportarilor din primul trimestru?

MB:
Ne propunem si in acest an mentinerea pozitiei in piata, cu focus pe capitalizarea oportunitatilor aparute odata cu redresarea usoara a economiei. In momentul de fata, piata este mai dezghetata, comparativ cu aceeasi perioada din anul precedent. Companiile au traversat un an in care au resimtit lipsa investitiilor in infrastructura IT, sau dimpotriva, au sesizat beneficiile pe care aceasta componenta o aduce in perioade de restriste financiara.

Pe primul trimestru, am crescut cu peste 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut, avem premise solide sa consideram ca, per ansamblu, 2010 va fi un an ceva mai bun. Insa abordarea anului in curs este mai rationala decat a lui 2009. Proiecte amanate exista in continuare, dar vin scadente din spate, de anul trecut. Clientii nu pot evita la nesfarsit efectele crizei si-atunci implementarea unor sisteme IT, care sa le mareasca eficienta sau sa le reajusteze sistemele la schimbarile din business, au devenit si ele scadente. Estimam ca piata IT va creste cu 5-10% in acest an.

WS: Ati observat modificari la nivelul pietei romanesti de solutii informatice?

MB:
Intr-o piata cu totul schimbata, companiile au fost nevoite sa eficientizeze suplimentar procesele operationale, sa reduca costurile si sa se impuna pe o piata concurentiala tot mai agresiva. Reducerea mai puternica a achizitiilor in prima parte din 2009 s-a resimtit in modul in care a evoluat piata. In prezent, nu ne putem compara cu anii precedenti, fiindca piata in care actionam s-a schimbat.

Influentatori principali ai modulului in care industria de IT a evoluat anul trecut au fost diminuarea puterii de cumparare a companiilor, rata slaba de crestere a economiei, deficitul bugetar precum si investitiile publice reduse in IT.

WS: Cum vedeti piata IT in 2010, dupa evolutia din primele trei luni?

MB:
Piata de hardware va fi temperata de utilizarea tot mai frecventa a tehnologiilor de virtualizare si cloud computing. Virtualizarea va juca un rol important, la fel si gama din ce in ce mai larga de aplicatii software. In zona securitatii informatice, tinand cont de faptul ca majoritatea amenintarilor sunt distribuite prin intermediul e-mail-ului, asigurarea securitatii postei electronice va trebui sa fie o prioritate si in 2010.

In aria de comunicatii si networking, ca tendinta, tot mai multe dispozitive vor deveni wireless si se prevede o crestere a vitezei de acces la Internet. Broadband-ul fix accelereaza intrarea pe fibra optica. Pe pietele emergente, concurenta va deveni din ce in ce mai dura, Romania fiind recunoscuta pe plan european ca fiind una dintre cele mai concurentiale piete.

Subiectul „Software as a Service”, discutat mult in 2009, va ajunge probabil mai de actualitate in viata de zi cu zi in 2010. De asemenea, anul acesta, analistii considera ca piata va incepe sa inteleaga oportunitatile, avantajele si riscurile noilor concepte gen SaaS, cloud computing, iar urmatorul pas ar fi o crestere in utilizare.

Teoretic, piata se va „aseza” in primul semestru (cand vom vedea inca insolvente, falimente si fuziuni), deci cresterile pot aparea doar in semestrul doi.

WS: Va extindeti anul acesta? Aveti in plan deschiderea de birouri noi?

MB:
La ora actuala, urmarim gestionarea optima a resurselor pe care le avem, insa in cazul in care vor exista astfel de oportunitati, este foarte probabil sa luam in calcul si un astfel de scenariu.

WS: Cati angajati aveti in prezent?

MB:
Grupul Brinel numara momentan 140 de angajati. Pastram aproape constant acest numar, dar mai ales urmarim sa pastram o anumita stabilitate in ceea ce priveste echipa, fara mari fluctuatii de personal.

WS: Ati luat in calcul reduceri de personal ca urmare a crizei economice?

MB:
Analizam atent piata. Am recurs la ajustari justificate, prin renuntarea la cei neimplicati si inainte de criza, insa nu putem da vina pe contextul economic actual pentru orice demers facut in acest sens. Ramane sa vedem in continuare care vor fi implicatiile crizei, in functie de modul in care aceasta va evolua.

WS: Ce investitii ati proiectat pentru acest an si inspre ce segmente se vor orienta?

MB:
2010 este anul cu cele mai interesante proiecte. Avem in derulare un proiect de e-administratie, focalizat pe relatia cetateanului roman cu institutiile administratiei locale, dar si un proiect de e-Learning, menit sa faciliteze relatiile si comunicarea dintre studenti si universitate din Cluj, eficientizand procesul de invatamant. Iar la acestea se adauga un Disaster Recovery Center, bazat pe cele mai noi tehnologii.

WS: Cat de ofertant este pentru Brinel sectorul public?

MB:
O parte importanta din proiectele Brinel sunt realizate in sectorul public. Nevoia de dezvoltare si aliniere la standardele europene a acestui sector se traduce in oportunitati importante pentru piata IT.

WS: Ce credeti ca ar trebui sa faca companiile locale din IT pentru a avea mai multe sanse de reusita in proiectele nonguvernamentale?

MB:
Acestea ar trebui sa ofere valoare explicita, nu doar produse. Sa se implice activ in ceea ce se intampla in piata si sa aiba un cuvant de spus la nivel de competente si experienta similara, pentru a fi si credibile.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri