Notebook-urile au muscat din cota de piata a netbook-urilor, terminalele portabile care au sporit vanzarile de PC-uri in ultimii doi ani, scrie Wall Street Journal (WSJ).

Multi consumatori, care cauta o putere de procesare mai mare decat cea pe care o ofera netbook-urile portabile, opteaza sa plateasca mai mult pentru laptop-uri cu ecrane mai mari ce raspund unor functii suplimentare. Alti cumparatori au fost atrasi de diferite terminale hardware, precum iPad si noile smartphone-uri.

Nu se poate declara sfarsitul erei de crestere a terminalelor de mici dimensiuni cu preturi de aproape 300 dolari. Totusi, o alta categorie de computere experimenteaza o crestere rapida, notebook-urile de mari dimensiuni, care pentru un pret mai mare ofera functii suplimentare.

Aceasta tendinta este un revers abrupt al caracterului de cumparare recent, cand netbook-urile au sustinut singura crestere din perioada recesiunii. "Cred ca segmentul netbook-urilor a surprins foarte multa lume", a declarat Brad Brooks, vice-presedintele pentru segmentul software consumer in cadrul Microsoft.

Datele Microsoft, bazate pe vanzarile de unitati ale sistemului de operare din primul trimestru, indica faptul ca laptop-urile cu preturi intre 550 si 850 de dolari au crescut cu mai mult de 35% in totalul vanzarilor anuale de unitati Windows vandute catre consumatori.

Vanzarile de netbook-uri au crescut cu mai putin de 20%, acoperind intre 12% si 18% din piata consumer din Statele Unite, Europa si Japonia, a declarat oficialul celui mai mare producator de software - Microsoft.

"Exista consumatori care au cumparat notebook-uri obisnuite in locul netbook-urilor", a declarat Jay Chou, analist IDC, adaugand ca aceasta schimbare in comportamentul consumatorului este semnalata in Europa, Africa si Orientul Mijlociu.

In trimestrul al patrulea, IDC estima ca aproximativ 11,5 milioane de netbook-uri vor fi vandute in intreaga lume, dintr-un total de 86 milioane de PC-uri vandute in intreaga lume, care include si desktop-uri.

Potrivit companiei de cercetare NPD, netbook-urile raman extrem de populare in Statele Unite, cu vanzari in crestere cu 81% in ianuare comparativ cu aceeasi luna a anului anterior.

"Toata lumea vrea sa anunte sfarsitul erei netbook-urilor, insa nu am remarcat-o", a declarat Jeff Barney, vice-presedintele pentru continentul american a diviziei de PC-uri din cadrul Toshiba. IDC a anuntat ca vanzarile companiei japoneze au crescut cu 49% in primul trimestru.

Dupa ce Asustek Computer a lansat primul netbook, majoritatea producatorilor de computere au adaugat masinarii de mici dimensiuni la liniile de produse, insa au actualizat si notebook-urile conventionale. Multe dintre laptop-urile de mari dimensiuni sunt mult mai profitabile decat netbook-urile, desi competitia mentine marjele de profit in ambele categorii.

Orice schimbare in preferinta pentru alte terminale reflecta mai multi factori, sustin analistii din industrie. Imbunatatirea conditiilor economice au dat posibilitatea consumatorilor cu venituri mari sa se directioneze catre sisteme mai scumpe.

Producatorii de computere au redus preturile notebook-urilor si au pus functii superioare in modele care sunt mai scumpe cu doar 150 dolari decat un netbook.

Ted Colpo, care conduce divizia de vanzari online a Dell, sustine ca utilizatorii au inceput sa realizeze limitarile netbook-urilor dovedite de ecranele mici si tastele inguste.

De asemenea, computerele tableta ca iPad-ul pot inlocui un netbook sau un laptop pentru utilizarea Internetului si pentru a gestiona functii importante.

Paul Otellini, directorul executiv al Intel, caracterizeaza cele doua categorii de computere (tabletele si netbook-urile) ca o prelungire a pietei, fara sa precizeze o scadere a vanzarilor de terminale portabile, adaugand ca se asteapta la o crestere importanta a pietei de netbook-uri in 2010.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri