Insa negocierile pentru achizitii nu sunt tocmai simple, avand in vedere ca unii proprietari de retele solicita preturi care erau posibile in urma cu doi, trei ani cand serviciile de telecomunicatii inregistrau cresteri importante ale veniturilor.
„Operatorii mici vor sa incaseze un pret cat mai mare, sunt situatii cand preturile mentionate nu au nicio legatura cu un plan de afaceri sau o profitabiliate pe care si-o doreste cumparatorul. Cei care vand isi trateaza uneori companiile ca pe cele de real estate, adica spun ca au investit un euro per abonat si ar vrea sa vanda pentru cinci euro. Uneori sunt nevoit sa intreb vanzatorul daca ar mai face acea tranzactie daca ar fi in locul meu”, explica Ovidiu Ghiman.
El adauga ca in general companiile mici sunt evaluate la un pret per client, iar in cazul celor mai mari se discuta si de multipli de profit.
In majoritatea cazurilor NextGen negociaza achizitii de companii care au operatiuni intr-o localitate sau doua, care ofera un serviciu sau mai multe (cablu TV, internet, telefonie fixa) si care au un potential de crestere limitat din cauza lipsei de acces la finantare pentru investitii in infrastructura.
Totodata, compania face achizitii mai ales in zona centrala, in sudul, estul si sud-estul Romaniei, NextGen oferind momentan Internet, televiziune prin cablu si telefonie fixa in 10 orase mici si mijlocii (Giurgiu, Mangalia, Miercurea Ciuc, Mioveni, Odorheiul Secuiesc, Slobozia, Targoviste, Targu Jiu, Targu Secuiesc si Tulcea) si peste 100 de localitati rurale.
In ceea ce priveste orasele mari, strategia NextGen si implicit a Romtelecom este sa creasca organic si prin investitii, sumele fiind orientate mai ales catre reteaua de fibra optica.
Daca in orasele mai mari consolidarile aproape s-au epuizat, in cele mici si in zona rurala acestea vor continua, iar piata telecom va arata diferit in doi, trei ani, afirma directorul executiv de strategie si dezvoltarea afacerii din cadrul Romtelecom.
Nu doar fuziunile si achizitiile sunt o tendinta pe piata locala de telecomunicatii, ci si investitiile in infrastructura si lansarea de noi servicii, lucru diferit de alte tari, in care operatorii prefera sa isi protejeze profitul.
„Concurenta este acerba, este o batalie pentru oferirea de continut exclusiv si pentru serviciile de calitate superioare precum televiziunea de inalta definitie ori cea interactiva (IPTV), toata lumea investeste in atragerea de noi clienti, ceea ce este diferit de pietele mature. Segmentul telecom a scazut cu 10% in privinta veniturilor, iar paradoxul este ca desi veniturile scad, operatorii investesc ca sa atraga clienti, pe cand in pietele mature operatorii incearca sa isi apare baza de clienti si profitul”, afirma Ghiman.
Pentru acest an Romtelecom si-a bugetat investitii de circa 150 de milioane de euro in infrastructura, dintre acestea in primul trimestru fiind investite in jur de 40,4 milioane de euro in reteaua de telefonie fixa.
Romtelecom a inregistrat in primul trimestru al acestui an venituri de 194,8 milioane de euro si un profit operational de 59,3 milioane de euro.
Compania telecom avea la finalul lui martie aproximativ 890.000 de utilizatori de televiziune, 830.000 de clienti de internet si 2,7 milioane de abonati de telefonie fixa.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: