Turk Telekom, companie care face parte din grupul Oger Telecom, controlat de Saudi Oger, este interesata sa continue achizitiile pe piata locala de telecomunicatii dupa ce in vara a anuntat tranzactia cu Euroweb Romania, printre companiile care sunt posibile tinte fiind furnizorii de servicii telecom wholesale din provincie si care au infrastructura proprie, afirma Laurentiu Stan, directorul general al Euroweb.
“La nivel informal, am dat cateva referinte despre posibilitatile de achizitie de pe piata locala, lucru pe care l-au facut si colegii din alte tari, dar o decizie sau un demers concret nu a avut loc inca. Ei (n.red. Turk Telekom) isi doresc sa se extinda paneuropean si sunt doua modalitati: pas cu pas sau prin achizitii. S-au facut cateva rapoarte din partea fiecarei tari privind oportunitatile existente, iar noi am facut teasing pentru zona de companii wholesale si cu infrastructura proprie pentru ca acestea ar putea completa infrastructura necesara in Romania si ar putea avea potential de sinergie. In Romania este vorba de sase firme, iar doua dintre ele au fost deja preluate de alti competitori”, explica seful Euroweb Romania, unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii de telecomunicatii pentru segmentul de business pe piata locala, cu afaceri estimate la 8,2 milioane de euro anul acesta.

Turk Telekom, companie detinuta de grupul Oger Telecom, acesta fiind controlat la randul sau de Saudi Oger, a cumparat in aceasta vara Euroweb Romania, companie care din 2005 si pana anul acesta a facut parte din grupul maghiar Invitel International. Saudi Oger a detinut si operatorul de telefonie mobila Telemobil (Zapp), prin intermediul companiei Inquam Romania, pana la preluarea acestuia de catre Cosmote in 2009.

Pe de alta parte, Turk Telekom anunta in primavara anului trecut ca are un buget de achizitii de circa un miliard de dolari pentru extindere in Kosovo, Kazahstan, Romania si Bulgaria.

Laurentiu Stan a realizat lista de companii in aceasta vara, iar operatorii recomandati nu sunt din Bucuresti.

Managerul companiei de telecom nu stie daca posibilele achizitii s-ar putea realiza prin Euroweb sau Turk Telekom pentru ca in fiecare caz primul lucru care va conta va fi componenta fiscala, iar, astfel, daca o firma va avea actionariat strain aceasta va fi cumparata printr-o companie straina, dar daca actionariatul va fi local, achizitia este posibil sa fie prin Euroweb.

Dar, deocamdata nu s-a stabilit un buget de achizitii pentru Romania si nici nu s-au luat decizii legate de modelul de business care va fi adoptat pentru piata locala ori legat de bugetul pentru 2011, preluara oficiala a Invitel fiind aprobata de autoritatile de concurenta la inceputul acestei luni, iar pana atunci nefiind posibila o colaborare intre Euroweb si noul actionar.

Astfel, planurile actuale de buget ale Euroweb pentru anul viitor nu iau in considerare o finantare pentru investitii care putea veni de la Turk Telecom. Cifrele s-ar putea schimba insa radical in urmatoarele saptamani cand se vor lua si primele decizii despre implicarea turcilor in businessul din Romania.

“Avem cateva planuri, dar acestea depind de discutiile pe care le vom avea pentru ca sunt cateva proiecte consumatoare de investitii mari si pe care nu le putem sustine singuri. Anul viitor ne dorim sa acoperim zona de nord, dintre Cluj si Iasi si dintre Cluj si Satu Mare cu POP-uri suplimentare (n.red puncte de prezenta tehnica) si sa investim in produse complementare precum cloud computing (n.red solutii care permit reducerea costurilor, intrucat aplicatiile, tehnologiile si datele sunt disponibile pe un server virtual)”, afirma Stan.

Pana la finalul anului, compania are planificate investitii de 1,6 milioane de euro in infrastructura.

In primele noua luni ale acestui an Euroweb a avut afaceri de 6,24 de milioane de euro, iar pentru tot anul, managerul se asteapta la un business de circa 8,2 milioane de euro, mai mic cu 17% fata de anul trecut cand a fost de 9,9 milioane de euro.

Pe de alta parte, profitul operational al companiei va fi in jur de 1,9 milioane de euro, in scadere cu circa 25% fata de anul trecut.

Euroweb are aproximativ 1.000 de clienti printre cei mai importanti numarandu-se Rompetrol, ZTE, Carpatair, Mercedes Benz, HP, IBM, Romstal Leasing, Cetelem sau Societatea Romana de Radiodifuziune. In general, un client al Euroweb plateste in medie pe luna aproximativ 2.000 de euro pentru serviciile telecom oferite.

Operatorul a pierdut circa 60 de clienti in primele noua luni din an, dar a castigat alti 78, insa dintre conturile pierdute cele care au avut cele mai mare impact asupra profitului operational (principalul indicator financiar pentru Euroweb) au fost companiile din zona de wholesale precum Datek Telecom (preluat in vara de GTS Telecom), Airbites (cumparat de RCS&RDS), CTR Executiv sau Vianet.

“Piata romaneasca continua trendul de agregare in contextul in care telecomul mai este chiar si in criza un domeniu dinamic. Astfel, suplimentar aceluiasi model de business care functioneaza de ani de zile, si anume densificarea si cresterea acoperirii fiecarui operator, singura cale logica de a face fata presiunilor crizei este agregarea mai multor operatori. De fapt, aceasta este moneda cu care se plateste eroziunea preturilor”, mai spune Laurentiu Stan.

Totodata oficialul Euroweb crede ca marile fuziuni si achizitii nu s-au intamplat inca, dar ca este posibil ca acestea sa aiba loc, compania care va avea un rol important pe aceasta zona fiind Deutsche Telekom, cel mai mare operator de telecomunicatii din Europa, prezent pe piata locala prin Cosmote si Romtelecom.

Euroweb are 82 de angajati dintre care in jur de o treime in zona de vanzari, segment pentru care mai vrea sa angajeze cinci persoane in urmatoarea perioada din cauza fluctuatiei foarte mari.

“In trei luni daca nu se ating parametrii de vanzare incetam contractul, iar vanzatorii buni se gasesc greu. De la inceputul anului pana la finalul de septembrie, am avut noua oameni noi la vanzari si sapte plecari”, mai spune seful companiei de telecom.

Aceasta a adaugat ca dupa un an, un specialist al Euroweb din domeniul vanzarilor poate avea un salariu net in jur de 3.000 de lei (700 de euro) pe luna si un comision aproximativ de 1.000-1.500 de euro.

Euroweb are aproximativ 2% din piata de telecomunicatii de business, o companie investind in general aproximativ 10-12% din buget pentru servicii telecom.

In 2009, serviciile de internet, telefonie fixa si mobila pentru segmentul de business au ajuns la circa un miliard de euro, potrivit unor surse din piata care citeaza date ale companiei de cercetare International Data Corporation (IDC).


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri