Comunicarea si investitiile continue in formarea angajatilor sunt principalele metode prin care Romtelecom reuseste sa-si tina personalul motivat, in ciuda procesului de restructurare derulat de companie inca din 2008.
Anca Georgescu, directorul executiv de resurse umane al Romtelecom, s-a alaturat celui mai mare operator de telefonie fixa de pe piata locala la mijlocul lui 2007, cu doar jumatate de an inainte ca managementul companiei sa dea unda verde celei mai agresive restructurari operata in ultimii ani in Romania.

La inceputul lui 2008, Romtelecom avea 12.500 de salariati, pentru ca la finalul anului trecut sa ajunga la circa 8.600 de angajati.

“Sa te desparti de atatia oameni necesita un consum emotional foarte mare. Personal, imi spun ca sunt lucruri pe care trebuie sa le facem pentru o sansa mai buna pe termen lung. In viata trebuie sa iei o multime de decizii neplacute si trebuie sa faci in asa fel incat disconfortul creat sa fie cat mai redus”, spune Anca Georgescu.

2008 a fost cel mai dur an in ceea ce priveste reducerile de personal operate de Romtelecom. Compania s-a despartit atunci de aproape 2.200 de salariati.

Incepand cu 2008, am purtat discutii individuale cu mii de angajati. Reactia normala a oricarui om aflat intr-o astfel de situatie este de suparare, manie, dezamagire si chiar furie. In niciun caz nu te astepti sa primesti aplauze si flori, ci te astepti la o multime de intrebari despre situatia data si trebuie sa fii pregatit sa raspunzi”, subliniaza Georgescu.

Reducerile de personal s-au facut in urma unui proces de evaluare a tuturor 12.500 de salariati de la inceputul lui 2008. Aproximativ 9.000 de angajati au fost evaluati in 2008, iar restul in 2009. Romtelecom este una dintre putinele companii de pe piata locala care a implementat o procedura obiectiva de evaluare pentru a decide cine ramane si cine pleaca din organizatie.

“Am considerat ca este nevoie de o formula obiectiva de diferentiere a personalului. Evaluarea a constat atat in masurarea abilitatilor tehnice, cat si in cuantificarea abilitatilor soft. Am folosit instrumente de evaluare dezvoltate intern pentru a evolua competentele tehnice si performanta individuala, in vreme ce pentru zona de soft am avut alte metode, cum ar fi interviurile structurate sau testele psihometrice”, afirma directorul executiv de resurse umane al Romtelecom.

Pentru evaluarea salariatilor, compania a infiintat 40 de centre nationale. Sub 1% din angajatii evaluati au contestat rezultatul testelor.

Procesul de evaluare a fost facut atat de personalul intern al companiei, cat si de consultanti externi specializati in astfel de probleme.

Oficialul operatorului de telefonie fixa considera ca intr-un proces de restructurarea comunicarea constituie un lucru vital pentru organizatie. Atat pentru salariatii care urmeaza sa plece, cat si pentru cei care raman.

“Comunicam foarte mult. Le explicam oamenilor ce se intampla, de ce se intampla si ii facem parte din schimbare, tratandu-i cu respect. Trebuie sa tratezi lucrurile grele cu respect, in primul rand pentru ca e vorba despre oameni. La sfarsitul zilei, nu este vorba doar de notiuni ca eficienta, productivitate, ci este vorba si de anumite schimbari care afecteaza un grup de oameni”, sustine Georgescu.

Cum a reusit insa Romtelecom sa isi motiveze angajatii astfel incat cei care au ramas sa lucreze la fel de bine sau poate mai bine, in contextul in care au trebuit sa faca si munca salariatilor plecati?

Primul pas a fost comunicarea catre cei care au ramas despre soarta colegilor care au parasit compania. Romtelecom s-a angajat ca fiecare salariat disponibilizat sa aiba parte de minimum doua interviuri de angajare pentru un alt loc de munca. In 2009, 80% din salariatii care au apelat la serviciile firmei de outplacement pusa la dispozitie de companie si-au gasit un alt job.

Comunicarea aferenta procesuli de restructurare s-a facut atat la nivel organizatiei, cat si la nivelul sefilor de echipa.

Orice organizatie are nevoie de lideri sau sefi care sa o ajute sa treaca printr-o schimbare si le remonteze moralul oamenilor spunandu-le: <<Am fost acolo, acum suntem aici si ne indreptam inspre aceasta directie!>>. Liderii pot fi sefii de echipe sau managerii, indiferent de nivelul ocupat in organizatie”, considera Anca Georgescu.

Totodata, compania si-a motivat angajatii ramasi prin oferirea de programe de formare profesionala continue. De exemplu, in 2010, Romtelecom a tinut 8.200 de ore de e-learning, in crestere cu 22% fata de 2009, si a avut 11.300 de participanti la cursuri de pregatire, cu 66% mai mult decat cu un an in urma.

“Motivarea oamenilor se poate face fie prin programe desfasurate la nivelul organizatiei pe care sa le adresezi oarecum nediferentiat tuturor angajatilor, fie prin programe adecvate nevoilor individuale. Nu am reinventat roata, ci am incercat sa facem bine ceea ce am crezut ca trebuie facut”, spune Georgescu.

La finalul lui 2009, compania avea 10.017 angajati, iar anul trecut numarul acestora a scazut la 8.600. Aproximativ 400 de angajati au fost transferati catre Ericsson Romania pentru o perioada de cinci ani, 600 de persoane au fost disponibilizate in luna mai, iar alte sute de angajati au plecat prin programele de plecari voluntare organizate de companie.

La inceputul acestui an, Romtelecom a anuntat ca va concedia inca 1.000 – 1.400 de oameni in 2011, astfel ca numarul salariatilor va ajunge la sfarsitul lunii decembrie la 7.000 – 7.500.

Ca si in anii anteriori, angajatii disponibilizati vor primi compensatii duble fata de ceea ce prevede contractul colectiv de munca, in cazul plecarilor prin acordul partilor (pana la 14.000 euro, in functie de vechimea in organizatie). Pe langa compensatiile financiare, operatorul va oferi, de asemenea, servicii de replasare celor care parasesc compania in urma evaluarilor care se vor desfasura in lunile urmatoare.

In ciuda reducerilor de personal din ultimii ani, operatorul de telefonie fixa continua sa ramana atractiv pe piata fortei de munca, pentru fiecare post cost la concurs compania primind sute de CV-uri.

Romtelecom a receptionat anul trecut 6.000 de CV-uri pentru cele 50 de locuri de internship pe care le-a pus la bataie. Fiecare candidat care a aplicat pentru un stagiu de internship de trei luni a fost platit cu un salariu net lunar de 600 de lei.

In ceea ce priveste angajatii permanenti, politica operatorului de telefonie fixa prevede acordarea de salarii in medie pietei. Ultimele majorari salariale operate de Romtelecom au avut loc in 2008. De atunci, salariile angajatilor operatorului de telefonie au stagnat.

In paralel cu reducerea costurilor cu personalul, compania a incercat sa consolideze ceea ce functiona bine si sa dezvolte noi segmente de business care sa genereze bani. Incepand cu 2008, operatorul de telefonie fixa a angajat anual 500 – 600 de oameni.

Recrutarile nu au vizat acoperirea posturilor lasate vacante in urmare procesului de restructurare, ci pe cele datorate fluctuatiei anuale de 4% a personalului.

Un proces de recrutare dureaza intre trei saptamani, pentru pozitii standard, cum ar fi operatorii de call-center, si sase luni pentru joburile de nisa sau management.

In prezent, aproximativ 4.000 dintre angajatii Romtelecom lucreaza in zona de tehnic si tehnologii, peste 2.500 in comercial si sub 1.000 de oameni in suport.

Primele doua nivele de management din cadrul companiei numara 80 – 100 de oameni.

Efectele restructurarii de personal din perioada 2008 - 2010 s-au reflectat pozitiv in profitabilitatea companiei, care a crescut de la 23,1 milioane de euro in 2007, la 26,6 milioane de euro la sfarsitul lui 2009, an in care afacerile Romtelecom s-au apropiat de 790 de milioane de euro.

Totodata, diminuarea costurilor cu personalul i-a permis operatorului telecom sa scada tarifele la servicii de telefonie fixa, televiziune si Internet si sa devina un competitor din ce in ce mai important pentru RCS & RDS, liderul pietei de televiune si Internet din Romania.

Grupul grec OTE a devenit actionar la Romtelecom in 1998, cand a preluat 35% capitalul social al companiei si a primit dreptul de uzufruct pentru inca 16% din actiuni pentru 675 milioane de dolari.

OTE este actionarul majoritar al operatorul roman din 2003, cand si-a sporit participatia la 54,01% din capital, contra sumei de 273 milioane de dolari. Deutsche Telekom si statul roman, prin intermediul Ministerul Comunicatiilor, detin restul actiunilor companiei.

Romtelecom este actionar la Cosmote Romania, al treilea operator local de telefonie mobila, cu o participatie de 30%, si la NextGen Communications, o companie care activeaza pe piata telecom din 2008, unde detine toate actiunile.

Citeste si Cat a cheltuit Romtelecom pentru restructurarea personalului: 70 MILIOANE de euro
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri