Producatorii de tigarete si de tutun incearca sa convinga Comisia Europeana ca introducerea ambalajelor fara insemne grafice, respectiv fara marci comerciale, dar si interzicerea afisarii produselor la punctele de vanzare vor afecta grav industria de profil dar nu vor reduce consumul.
In mai putin de trei luni, Comisia Europeana va finaliza proiectul de modificare a directivei privind reglementarea produselor de tutun, care se refera la fabricarea, prezentarea si comercializarea produselor de tutun in statele membre.

Directiva vizeaza alinierea legislatiei din statele membre cu privire la nivelul de gudron, nicotina si monoxid de carbon al tigaretelor, folosirea avertismentelor de sanatate si a altor informatii pe ambalajele produselor de tutun, interzicerea termenilor descriptori precum mild sau light, anumite masuri cu privire la ingredientele folosite in produsele de tutun, precum si cu privire la interzicerea tutunului pentru uz oral.

Directiva este supusa unei revizuiri periodice, astfel ca in septembrie 2010 Directoratul General pentru Sanatate si Consumatori al Comisie Europene (DG SANCO) a lansat o consultare publica privind o posibila revizuire a acesteia, scrie Mediafax.

Principalele propuneri lansate in dezbatere publica de catre CE se refera la introducerea unor ambalaje generice sau fara insemne grafice, in locul celor actuale, ceea ce presupune eliminarea tuturor formelor de prezentare a marcii -marci comerciale, logo-uri etc, cu exceptia numelui de marca. Pachetele de tigarete ar urma astfel sa aiba o culoare neutra standard, cu exceptia avertismentelor de sanatate obligatorii, scopul Comisiei Europene fiind ca pachetele sa devina neatractive, iar avertismentele, care ar trebui sa acopere 75% din suprafata ambalajului, sa iasa mai mult in evidenta, reducand astfel incidenta fumatului.

Pana in prezent, Australia a adoptat o astfel de legislatie, aplicabila din decembrie 2012.

Modificarile directivei ar trebuie aplicate de la sfarsitul anului 2014 in statele membre.

Marc Fritsch, director regulatory affairs EU la producatorul de tigarete Philip Morris, a declarat insa, la un seminar pe tema modificarii Directivei, desfasurat in Italia, ca nu sunt dovezi ca "ambalajul generic" va reduce incidenta fumatului.

"Pachetul generic va incalca prevederile tratatelor privind proprietatea intelectuala si comertul international si va incuraja comertul ilicit", a spus el.

Alte propuneri ale CE vizeaza interzicerea afisarii produselor la punctele de vanzare, marirea pictogramelor si stabilirea unei liste comune de ingrediente permise sau interzise pentru utilizarea in produsele de tutun. Ingredientele de aromare contribuie la gustul de tutun al tigaretelor si creeaza caracteristicile de gust specifice fiecarei marci. Practic, pachetele de tigari nu vor mai fi expuse in punctele de vanzare, iar tigaretele mentolate sau cu alte arome vor disparea de pe piata.

Comisia Europeana spera ca prin aceste masuri sa fie redus consumul de tutun, mai ales in randul tinerilor.

"Eficacitatea acestor masuri este pusa la indoiala, insa impactul economic negativ al masurilor va fi semnificativ, mai ales in contextul crizei economice. Acestea vor duce la scaderea numarului de locuri de munca, mai ales la nivelul firmelor mici si mijlocii, care asigura intreg lantul de la productie la vanzare, inclusiv fermieri, la majorarea comertului ilegal, iar pretul va fi singura unelta de a concura pe piata", a adaugat reprezentatul Philip Morris.

Consultarea publica a generat peste 85.000 de comentarii din partea celor interesati, respectiv persoane fizice, ONG, guverne sau autoritati.
Potrivit datelor Philip Morris, in UE industria genereaza 1,46 milioane de locuri de munca, in special in firme mici si mijlocii, si venituri de 121 miliarde de euro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri