Proiectul Nabucco a fost initiat la inceputul anului 2002, cand au avut loc discutii preliminare intre OMV Austria si BOTAS Turcia.
OMV a abordat apoi MOL Ungaria, Transgaz Medias si Bulgargaz Bulgaria, iar in luna octombrie a aceluiasi an a fost semnat acordul de cooperare intre cele 5 companii, in baza caruia a fost realizat studiul de fezabilitate pentru construirea gazoductului dorit de UE pentru reducerea dependentei de gaze fata de Rusia, scrie Mediafax.

Numele "Nabucco" a fost preluat de la opera cu acelasi nume semnata de Giuseppe Verdi, partenerii fiind inspirati de un spectacol la care au asistat, la Opera din Viena, dupa intalnirea din octombrie 2002.

La sfarsitul anului 2003 a fost incheiat un acord de granturi intre cei cinci parteneri asociati proiectului si Comisia Europeana, pentru ca in 2004 sa fie infiintata, la Viena, compania de proiect Nabucco Gas Pipeline International.

Cinci ani mai tarziu, in ianuarie 2009, Nabucco a castigat angajamentul politic total al Uniunii Europene si al guvernelor din tarile de tranzit.
La jumatatea aceluiasi an a fost semnat, la Ankara, acordul interguvernamental intre Austria, Ungaria, Romania, Bulgaria si Turcia, prin care a fost armonizat cadrul legal pentru constructia proiectului, garantand conditii stabile, de egalitate, pentru toti partenerii si clientii din proiect.

In 2010 au fost infiintate in tarile de tranzit companiile nationale Nabucco, iar acordul interguvernamental a fost ratificat de parlamentele celor cinci state.

Consortiul a transmis oferta catre Sah Deniz in septembrie 2011, pe care a actualizat-o in mai 2012, dupa adoptarea variantei Nabucco West.

Nabucco West a aparut ca urmare a construirii gazoductului TANAP, care leaga zacamantul Sah Deniz, din Marea Caspica, de granita europeana a Turciei.

Tot in 2012 s-a vorbit despre retragerea Ungariei din proiect si preluarea participatiei MOL de catre Bayerngas, ipoteza care insa nu s-a materializat.