Un astfel de exemplu este reprezentat de clubul de fotbal german Bayern Munchen. Bayern impreuna cu echipa din acelasi oras TSV 1860 Mnchen, au format o alianta si au construit unul din cele mai frumoase stadione din lume, care a fost inaugurat pe 31 mai 2005. Investitia celor doua cluburi in acest stadion (foto) s-a ridicat la aproximativ 300 de milioane de euro, iar o parte din aceasta suma este recuperata din vanzarea numelui stadionului catre Allianz, stadionul purtand astfel numele de Allianz Arena.
Numai ca pe parcursul Campionatului Mondial de Fotbal, care se va desfasura incepand cu acest weekend in Germania, mai multe stadioane isi vor schimba denumirile pentru a nu se intra in contradictie cu reglementarile FIFA. Decizia forului fotbalistic nu este insa motivata de considerente etice ci de considerente economice. Companiile care sponsorizeaza cluburile, primind dreptul de folosinta a numelui unui stadion, nu sunt aceleasi cu cele care sponsorizeaza intrecerea fotbalistica, iar FIFA nu doreste sa isi supere sponsorii. In consecinta a hotarat ca toate stadioanele care se afla in aceasta situatie sa poarte pe durata Campionatului Mondial o denumire comuna, care inglobeaza orasul in care se afla stadionul. In acest fel, sponsorii competitiei sportive au parte de vizibilitate maxima, recuperindu-si sumele investite in promovare, care nu sunt deloc mici.
FIFA castiga 700 de milioane de euro
Potrivt unor estimari citate de BBCNews, FIFA va obtine in total din vanzarea dreptului de folosire a insemnelor Campionatului Mondial de Fotbal din Germania aproximativ 700 de milioane de euro. Pentru a nu isi supara cei 15 sponsori oficiali ai competitiei, printre care Adidas, Coca-Cola si Yahoo, forul fotbalistic a decis ca nu mai putin de sapte din cele 12 stadioane care vor gazdui meciuri ale competitiei fotbalistice sa se numeasca "Fifa WM Stadion" impreuna cu numele orasului respectiv. Astfel, stadioanele din Munich, Hamburg, Frankfurt, Hannover, Cologne, Gelsenkirchen, si Dortmund vor trebui sa isi scoata denumirile sponsorilor din numele lor.
In situatia Allianz s-a trezit si alte companii, precum AOL sau banca locala Norisbank, care au trebuit sa renunte pentru durata Campionatului Mondial la beneficiile rezultate din inglobarea marcii in numele stadionului. Spre exemplu Norisbank a platit clubului din Nuremberg aproximativ noua milioane de euro pentru a fi imprimat numele bancii pe scaunele si in exteriorul stadionului, denumirea arenei sportive ingloband un produs al bancii.Acest contract are durata de zece ani, dar pe parcursul competitiei sportive valabilitatea sa va fi sistata. Alte companii nu au renuntat atat de usor la aceste beneficii, clubul din Hamburg platind 500.000 de euro sub forma de despagubiri gigantului AOL.
FIFA nu s-a lasat impresionata de aceste neplaceri cauzate cluburilor de fotbal, hotarand ca si in apropierea stadioanelor sa nu existe inscriptii cu denumirile sponsorilor. In schimb vor exista din plin inscriptii ale celor 15 sponsori oficiali precum si a altor sase sponsori locali, printre care Deutsche Bahn si grupul energetic EnBW, care au platiti fiecare cate 15 milioane de euro.
Am vandut sponsorilor oficiali dreptul de exclusivitate si intentionam sa le garantam acest privilegiu, a declarat, citat de BBC, Gregor Lentze, directorul de marketing al Campionatului Mondial de Fotbal din Germania. In acest sens FIFA a instaurat un control drastic al tuturor campaniilor de marketing din orasele gazda ale CM 2006, cerand chiar autoritatilor locale sa interzica comercializarea de produse pe rutele de acces catre stadioane care nu apartin marcilor reprezentate de sponsorii oficiali.
Campionatul Mondial de Fotbal din Germania va incepe in acest weekend, iar forul suprem din lumea fotbalului si-a asigurat deja un profit consistent din organizarea sa prin aplicarea regurilor de marketing in ceea ce este catalog de unii deja ca o industrie ci nu ca un sport.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: