Ar putea disparea brandul Marlboro si alte marci cunoscute de tigari? In doua tari s-a intamplat deja, iar o a treia urmeaza sa decida daca adopta pachetele standardizate, disparitia logo-urilor, uniformizarea fonturilor si aceeasi forma cu si culoare pentru tigari. Este vorba despre directiva pachetelor generice. wall-street.ro va prezinta o analiza despre acest fenomen, implicatiile economice, dar si posibilitatile de a ajunge la o generatie de nefumatori.

Parlamentarii britanici au votat, miercuri, in favoarea legii care impune standardizarea pachetelor de tigari, iscand valuri de opozitie in randurile marilor companii de tutun, a unor grupuri de lobby si think thank-uri. "Pachetele generice vor favoriza inflorirea pietei negre si este un dezastru pentru piata libera", a precizat directorul Institutului britanic de Afaceri Economice.

Ce presupune adoptarea legii - disparitia logo-urilor, insemnelor marcii si a semnelor grafice de orice fel, numele brandurilor fiind standardizate, plasate pe pachet alaturi de avertismente cu privire la sanatate. de altfel, multe organizatii din domeniul sanatatii considera ca masura este menita sa descurajeze copiii si tinerii sa se apuce de fumat, avand totodata un efect pozitiv asupra sanatatii publice.

Orice afacere care pierde o proprietate in favoarea statului va vrea in mod inevitabil o compensatie in schimb.

Cu toate acestea, adoptarea acestei legi ar putea atrage costuri de 11 miliarde de lire sterline pentru guvernul britanic, avand in vedere ca gigantii industriei se pregatesc sa ia masuri legale daca Camera Lorzilor isi da acordul pe lege. Un anunt in acest sens a fost facut de British American Tobacco (BAT). "Nu vrem sa ajungem in situatia de a lua actiuni legale si nici nu vrem sa intram in aceasta zona - dar guvernul britanic nu ne da de ales, avand in vedere ca procesul de consultare a fost defectuos (...) Orice afacere care pierde o proprietate in favoarea statului va vrea in mod inevitabil o compensatie in schimb", a declarat directorul BAT, Jerome Abelman.

Un alt concurent puternic de pe piata tigarilor ia masuri in Australia, prima tara in care s-au adoptat pachetele generice. Dupa Australia a urmat Irlanda, care a incercat sa introduca directiva, iar acum ea a ajuns pe masa politicienilor britanici. Din acest motiv, oponentii ei spun ca ea s-ar putea raspandi in restul Europei si ca de aceea luptele duse acum au mai mult valoare simbolica.

Unele dintre brandurile care ar fi afectate de masura sunt printre cele mai mari din lume. Marlboro, de exemplu, este de multi ani in topul primelor 10 branduri cunoscute la nivel mondial.

PRO si CONTRA

Ce spun cei care sustin legea: standardizarea la reduce consumul. Pachetele vor avea culori neatractive, prin urmare vor fi mai putin atractive si tinerii nu se vor mai apuca de fumat, iar pe de alta parte, fumatorii vor pierde legatura cu brandul lor preferat si vor fi mai predispusi sa renunte la acest obicei. Un studiu din 2014 arata ca masura va duce la o reducere "modesta dar importanta", in timp, a celor care se apuca de fumat si a fumatorilor.

Companiile de tutun dezaproba clar aceste argumente. Mai mult, ele citeaza studii care prezinta concluzii diferite si avertizeaza asupra pericolului contrabandei cu tigari, care va scapa de sub controlul autoritatilor, fiind mai greu sa identifice traficul ilegal atunci cand pachetele si tigarile arata la fel. In prezent, jumatate din importurile ilegale de tigari care ajung in Marea Britanie sunt contrafacute - pachete si tigari care copiaza marile branduri, au acelasi gust, insa contin mai multa nicotina si gudron. In plus, acestia sustin ca daca produsele din aceasta categorie raman fara branduri, atunci singurul fel de a le diferentia va fi dupa pret, ceea ce va duce la o cursa a negocierilor de pret. Asta va incuraja si fumatorii, care vor consuma mai mult daca pretul scade, spun companiile din industrie.

Rezultatele primei tari care au ingropat brandurile de tigari

In Australia, masura pachetelor generice a fost introdusa la inceputul anului 2013. Unele studii arata ca multi consumatori considera pachetele mai putin atractive, se simt mai putin atasati fata de brand si sunt mai inclinati sa renunte. Altele, pe de alta parte, releva o crestere a consumului de la adoptarea acestei directive.

Legile au fost deja atacate la Organizatia Mondiala a Comertului de guvernele din Ucraina, Cuba, Honduras, Republica Dominicana si Indonezia, care au motivat ca violeaza prevederile comertului international.

PRO sau ANTI legea anti-fumat in restaurante? Dezbate aici.

Sursa foto: Brand de tigari/ Shutterstock.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri