Rusia a decis sa abandoneze vehiculul spatial de tip cargo din gama Progress valorand 51 de milioane de dolari si aflat in prezent in deriva pe o orbita terestra, care a fost lansat marti, intr-o misiune de aprovizionare a Statiei Spatiale Internationale (ISS), informeaza Reuters.

Aceasta informatie, care marcheaza un nou esec pentru programul spatial al Rusiei, a fost anuntata miercuri de Agentia spatiala rusa, Roscosmos. Un vehicul spatial de tip cargo Progress M-27M, care avea la bord o incarcatura de aproape trei tone, nu a reusit sa se conecteze la ISS, din cauza unor probleme tehnice aparute la scurt timp dupa ce a fost lansat, marti dimineata, de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan, a precizat Igor Komarov, directorul Roscosmos, scrie Mediafax.

Igor Komarov a prezentat o lista cu problemele tehnice care au facut ca acel vehicul spatial sa devina incontrolabil de la sol, la scurt timp dupa ce a fost plasat pe o orbita intermediara. "Din cauza acestor probleme, zborul si conectarea lui la ISS nu mai sunt posibile", a adaugat oficialul rus intr-o conferinta de presa. Explorarea spatiala reprezinta un veritabil motiv de mandrie in Rusia, care isi are radacinile in "cursa spatiala" cu Statele Unite din timpul Razboiului Rece, insa prabusirea fostei Uniuni Sovietice a dus la scaderea fondurilor pentru programul spatial al acestei tari, care a suferit numeroase esecuri in ultimii ani.

Disputele dintre marile companii industriale si numeroasele acuzatii de coruptie formulate la adresa directorilor acestora au impiedicat finalizarea cosmodromului Vostochny din Orientul Indepartat al Rusiei, iar Roscosmos a anuntat, saptamana trecuta, ca isi va reduce cheltuielile cu peste o treime in urmatorii zece ani, din cauza crizei economice cu care se confrunta aceasta tara. Costul total al acestui vehicul Progress de tip cargo si al lansatorului sau a fost de 2,59 de miliarde de ruble, a precizat pentru agentia de presa Reuters un purtator de cuvant de la Roscosmos.

Datele de lansare pentru alte doua vehicule Progress vor fi amanate pana in al treilea sau al patrulea trimestru al acestui an, a precizat Aleksander Ivanov, director adjunct al Roscosmos. Vehiculul Progress M-27M, aflat in prezent in deriva pe orbita, va arde cel mai probabil la reintrarea in atmosfera, a spus Vladimir Soloviev, directorul de zbor pentru sectiunea ruseasca de pe ISS. "Traiectoria sa de coborare indica faptul ca elementele structurale ale vehiculului nu vor ajunge la suprafata Pamantului", a adaugat el.

Deseurile care ar putea supravietui reintrarii in atmosfera ar putea ajunge pe Terra intre 5 si 7 mai, insa oamenii de stiinta nu vor cunoaste cu exactitate locul in care ele vor cadea, pentru inca alte doua zile, a precizat Vladimir Soloviev. Vehiculul spatial Progress M-27M se afla in prezent la o altitudine de aproximativ 197 de kilometri deasupra Terrei, potrivit site-ului de monitorizare a satelitilor n2yo.com. Expertii de la NASA au spus la randul lor ca nu cunosc data la care acest vehicul va reintra in atmosfera terestra.

Actualul echipaj de la bordul Statiei Spatiale Internationale este alcatuit din americanii Terry Virts si Scott Kelly, rusii Anton Skaplerov, Ghenadi Padalka si Mihail Kornienko si italianca Samantha Cristoforetti. Vehiculele spatiale rusesti Progress sunt capsule robotizate de unica folosinta, fiind considerate un fel de "cai de povara" in randul vehiculelor folosite pentru alimentarea ISS. Aceste vehicule au fost folosite in mod curent pentru transportul de materiale spre avanpostul orbital inca din anul 2000, cand primele echipaje umane au ajuns la bordul ISS, si au o istorie de succes. In august 2011, o defectiune din timpul lansarii a dus la prabusirea vehiculului Progress 44.

Vehiculele Progress sunt echipate cu un sistem automat de navigare, Kurs, care le permite conectarea automata la ISS. Un sistem secundar, de rezerva, numit Telerobotically Operated Rendezvous Unit, le permite cosmonautilor de la bordul ISS sa preia controlul manual de la distanta, in cazul in care apar probleme cu sistemul Kurs. Vehiculele spatiale Progress au un aspect similar cu cel al capsulelor spatiale Soyuz, fiind alcatuite din trei module, utilizate pentru transportul spre si dinspre ISS al echipajelor umane. In locul unei capsule pentru transportul echipajului uman, vehiculele Progress includ un modul umplut cu combustibil care este utilizat de ISS pentru mentinerea pe orbita corecta.

Aceste vehicule rusesti sunt parte a unei flote spatiale robotizate care livreaza in mod regulat materiale catre ISS. Vehicule automatizate din Japonia si Europa sunt folosite de asemenea pentru misiuni de alimentare a Statiei Spatiale, dar si vehicule comerciale construite de companiile americane SpaceX si Orbital Sciences Corp., care efectueaza misiuni pentru NASA. Cea mai recenta misiune de alimentare a ISS a fost efectuata de capsula fara echipaj uman Dragon, a companiei americane SpaceX, care a fost lansata pe 14 aprilie si s-a conectat la ISS pe 17 aprilie.

ISS este un proiect spatial in valoare de 100 de miliarde de dolari, finantat in principal de Statele Unite ale Americii si la realizarea caruia participa 16 tari. Statia este ocupata in permanenta, din noiembrie 2000, de echipaje comune. ISS se afla pe orbita terestra la o altitudine de 400 de kilometri, efectuand o rotatie completa in jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigand cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ ora. Cantarind peste 408 tone, ISS ofera un spatiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri