Una dintre principalele probleme o reprezinta pozitionarea bursei germane, Deutsche Börse, in cadrul unei eventuale fuziuni intre Euronext si de bursa new-yorkeza. Euronext, piata care reuneste bursele de la Paris, Amsterdam, Bruxelles si Lisabona a propus, pentru prima data, la mijlocul saptamanii, crearea unei apropieri de Bursa de la Frankfurt si de cea de la Milano, in conformitate cu propunerile raportului Lachmann, informeaza NewsIn.

Raportul Lachmann, sponsorizat de un gpup francez de lobby, Paris Europlace, a fost prezentat, saptamana trecuta, de catre Henri Lachmann, presedinte al societatii Schenider Electric. Raportul propune ca Deutsche Börse sa cedeze activitatile sale de negociere de actiuni catre Euronext, in schimbul unei participari de 15% pana la 20% din capital. Reprezentantii Deutsche Börse au salutat raportul, care afirma preferintele pentru o "integrare paneuropeana sub directie europeana".

Bursa de la Frankfurt urmeaza, de altfel, sa creeze o scrisoare de intentie comuna cu Borsa Italiana, in care sa faca propunerea de alianta pentru Euronext. Reprezentantii Bursei de la Milano au declarat, joi, ca accepta aceasta idee, la iesirea de la sedinta unui consiliu de administratie.

Veleitatile paneuropene, astfel relansate, se situeaza pe o pozitie opusa discutiilor referitoare la oportunitatea unei apropieri de New York Stock Exchange (Nyse), care a incheiat, in primavara, un acord de fuziune cu Euronext. "Deutsche Börse si Borsa Italiana considera proiectul de creare a unei piete bursiere unite ca fiind "o solutie alternativa mai buna" decat proiectul de uniune cu Nyse", a declarat, joi, unul dintre membri consiliului de adminsitratie ai bursei milaneze, Massimo Segre.

O apropiere Euronext-Nyse, chiar in conditiile consolidarii pietei bursiere europene, reprezinta o idee cu care institutia de la Frankfurt nu este de acord. Reprezentantii Euronext, in schimb, considera aportul pietelor de actiuni de la Deutsche Börse si Borsa Italiana ca un element "complementar" pentru fuziunea cu Nyse. Acesta este un punct major de divergenta, a carei concluzionare reprezinta punctul de baza inaintea oricarei manevre paneuropene.

Chiar daca pozitia fiecarui reprezentant pare stabila, presedintele consiliului director al Euronext, Jean-François Théodore, manifesta o anumita doza de pragmatism. Théodore a declarat, intr-un interviu acordat, vineri, publicatiei Tribune, ca acordul semnat cu Nyse "nu ne obliga, in cazul in care primim o propunere mai buna decat cea formulata de bursa new-yorkeza. Mingea se afla in terenul germanilor".

Luand in considerare paritatile propuse de Nyse, respectiv de Deutsche Börse, cu ocazia prezentarii ofertelor, la fel ca si cursurile actuale, concluzia este ca ofertele sunt, in acest moment, oarecum similare ca valoare.Nyse propune echivalentul a 94,82 de euro pentru o actiune Euronext, iar Deutsche Börse 94,58 de euro.

"Deutsche Börse nu beneficiaza de o marja foarte larga de manevra, pentru a majora oferta sa", considera un analist, sub anonimat. "Exista o anumita logica economica in spatele acestei oferte, prin urmare, Deutsche Börse nu poate propune suma de 100 de euro", a precizat acesta. in afara acestui lucru, "in joc exista mai multe aspecte decat o simpla chestiune de oferta", afirma analistul. "Chestiunea derivativelor si a compensatiilor a fost putin eludata, insa este fundamentala", a declarat analistul.

Euronext nu doreste decat fuzionarea activitatilor de piete de actiuni, in timp ce Deutsche Börse ar intentiona conservarea in cadrul grupului a celei mai mari parti a activitatilor sale integrate, in special Clearstream, filiala sa luxemburgheza de reglementare/compensare. Analistii considera ca exista numeroase puncte de divergenta, in timp ce consiliului de administratie al Euronext ii mai ramane o perioada de cateva saptamani, pentru a se pronunta referitor la fuziunea cu Nyse. "Prioritatea o constituie apropierea intre Euronext si Nyse, si nu vad ce anume ar putea opri aceasta apropiere, cu exceptia refuzului regulatorilor", sustine unul dintre analisti, sub anonimat.