Marea Britanie va parasi piata unica in martie 2019, dar va incerca sa ajunga la un acord comercial inainte de 2020, potrivit unui raport publicat marti de The Economist Intelligence Unit (The EIU) care analizeaza impactul pe care l-ar avea Brexitul in sase sectoare din economica britanica si posibilitatea scenariului in care nu se ajunge la un acord.

In iunie 2016, cetatenii din Marea Britanie au votat iesirea din Uniunea Europeana. La finalul lunii martie 2017, premierul Theresa May a trimis o scrisoare presedintelui Consiliului European, Donald Tusk, prin care notifica intentia Marii Britanii de a parasi blocul comunitar, potrivit articolului 50 al Tratatului Uniunii Europene. La summitul care a avut loc pe 23 martie, liderii UE au stabilit termenii acordului dintre UE si Marea Britanie. Discutiile despre viitoarea relatie comerciala vor incepe curand, iar un acord ar urma sa fie gata in octombrie, anul acesta, pentru a avea timp pentru ratificare.

Raportul The Economist Intelligence Unit (The EIU) estimeaza o crestere a economiei Marii Britanii in perioada 2018-2022, in cazul in care se va ajunge la un acord cu Canada, chiar daca scenariul Brexit va fi unul negativ. Totusi, daca Marea Britanie paraseste Uniunea Europeana fara un acord comercial, este estimat ca pana in 2022, PIB-ul tarii sa scada cu 2,7%.

Scenariul de baza al raportului implica un acord complex de comert liber. In ciuda negocierilor dificile, este asteptat un acord comercial pana in anul 2021, potrivit analizei.

PIB-ul a crescut anual cu 1,9%, respectiv 1,8% in 2016 si 2017. Totusi, ritmul de crestere anual a scazut in 2017, de la 2,1% in perioada ianuarie-martie la 1,5% in octombrie-decembrie. In raport este estimata o scaderea modesta a cresterii economice in urmatorii doi ani, la 1,5% in 2018 si 1,4% in 2019, generata de scaderea cererii interne. De asemenea, cheltuielile consumatorilor ar putea scadea ca raspuns la cresterea scazuta a angajabilitatii.

Domeniul financiar

Dupa Brexit, Londra va ramane unul dintre cele mai importante centre financiare din lume, alaturi de New York si Singapore si hubul financiar al Europei. In scenariul de baza sunt prognozate mai multe miscari precum faptul ca unele institutii financiare vor reloca o parte din personal si parti din afacere dupa Brexit, insa sectorul se bazeaza mai mult pe trendurile globale decat pe cele din Uniunea Europeana.

Cateva posturi din domeniul financiar vor fi pierdute imediate. Potrivit unei analize realizate de Financial Times, in 2017, 4.600 de pozitii vor fi relocate din Marea Britanie in martie 2019. Totusi, reprezinta o mica proportie in raport cu angajatii care lucreaza in sectorul financiar din Marea Britanie si care sunt in numar de un milion. In prezent, sectorul angajeaza 3,2% din muncitorii din Marea Britanie, peste media de 2,6% din Uniunea Europeana si de 3,8% a economiilor comparabile din Franta, Germania, Irlanda si Olanda.

Sanatate

Sanatatea si domeniul stiintelor vor inregistra o micsorare a exporturilor, potrivit scenariului de baza. Cel mai sumbru scenariu – deficitul de medicamente – va fi evitat prin diverse acorduri. Cresterea economica incetinita, asteptata in cazul in care nu se va ajunge la un acord comercial cu UE, va miscora veniturile din taxe si cheltuielile consumatorilor. Daca nu vor fi adoptate politice pentru a combate efectul, cheltuielile de sanatate pe cap de locuitor vor fi cu 90 de lire mai mici in 2022 decat in cazul unui Brexit cu acorduri negociate in favoarea Marii Britanii. Totusi, guvernul tarii ar putea folosi o parte din economii pentru a combate impactul asupra acestui sector.

Serviciul National de Sanatate (National Health Service – NHS), cel mai mare angajator din Marea Britanie, are 1,5 milioane de anagajati. Aproape 10% din doctorii din spitale si 7% din asistente au nationala europeana. Aproape o treime din personal locuiesc in apropierea Londrei, ceea ce reprezinta un risc pentru sistemul de sanatate al Capitalei.

Sectorul auto

Fara un acord intre Marea Britanie si Uniunea Europeana in sectorul auto, productia la scara larga in Marea Britanie ar deveni dificila. Producatorii de masini vor incerca sa se extinda in alte piete de export, dar vor fi nevoiti sa stimuleze cererea interna. Fara un acord pentru Brexit, raportul prevede ca vanzarile de vehicule vor scadea cu 13,1% pana in 2022 comparativ cu modul in care vor scadea in cazul scenariului de baza. Cumulat, industria ar vinde cu circa 840.000 de vehicule mai putin in perioada 2019-2022 decat in cazul scenariului de baza, in care se va incheia un acord.

Chiar daca Marea Britanie va iesi din blocul comunitar cu un acord, vanzarile de masini sunt asteptate sa scada cu 6,5% in 2018, cu 0,3% in 2019, pana sa creasca cu 4% in 2020. Daca nu va exista un acord, revenirea va fi mai dificila, vanzarile de autovehicule de pasageri crescand cu doar 0,6% in 2022., comparativ cu 4,4% din scenariul de baza.

Forta de munca

Pierderea muncitorilor europeni si disputele in ceea ce priveste reglementarile vor afecta majoritatea producatorilor de bunuri de consum, dar si sectorul alimentar. Daca nu vor fi stabilite acorduri, efectul ar putea sa reduca exporturile si sa mareasca preturile importurilor. Cel mai mare impact pe care l-ar avea lipsa unui acord ar fi vizibil asupra cheltuielilor de retail, care vor fi cu 13,4% mai mici in 2022 comparativ cu scenariul de baza.

Domeniul energetic

In ceea ce priveste energia, Marea Britanie va continua politicile de reducere a emisiilor de carbon. Totusi, va deveni mai dificil, iar costurile energetice ar putea creste daca Marea Britanie paraseste piata interna de energie a Europei. Consumul de energie va fi cu 2,9% mai scazut pana in 2022 daca Marea Britania va iesi din UE fara un acord.

Brexit in domeniul telecom

Iesirea Marii Britanii din „piata unica digitala” va afecta, in primul rand, operatorii telecom care au afaceri mari pe continent. Totusi, ar putea avea efect si asupra investitiilor in inovatie si asupra preturilor pe care consumatorii britanici le platesc cand folosesc telefoanele mobile in afara tarii. Investitiile in tehnologia mobila ar putea fi cu 3,5% mai scazute pana in 2022 daca nu va exista o intelegere cu UE.

Scenariu sumbru

In cazul in care nu se va ajunge la un acord, primul impact economic va fi o depreciere a lirea sterline in raport cu euro, la finalul anului 2019, dar se va stabiliza la finalul anului 2020 in contextul in care guvernul se va concentra sa incheie acorduri si parteneriate cu tarile care sunt in afara Uniunii Europene.

De asemenea, Marea Britanie va fi nevoita sa instaleze infrastructura fizica si tehnologica necesara pentru a face fata procedurilor vamale asociate comertului dintre Marea Britanie si UE de la inceputul anului 2021.

Diminuarea cresterii exporturilor va fi evidenta in cazul in care va lipsi intelegerea comerciala. Scaderea lirei in 2019 va duce la cresterea inflatiei in 2021, generand o scadere a cheltuielilor de gospodarie.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri