Sanctiunile economice americane vor lovi din nou Iranul incepand de luni, consfintind astfel linia dura adoptata de Donald Trump dupa retragerea unilaterala a SUA din acordul privind dosarul nuclear iranian, in timp ce companiile europene vor fi la randul lor serios afectate, comenteaza duminica AFP.

Primul val al noilor sanctiuni va intra in vigoare marti la ora 04:01 GMT. Sanctiunile includ oprirea tranzactiilor financiare si a importurilor de materii prime, precum si restrictii privind achizitiile in sectoarele auto si aeronautic, conform Agerpres.ro.

O a doua faza a sanctiunilor va intra in vigoare in luna noiembrie si ea priveste sectorul petrolier si al gazelor naturale, dar si tranzactiile efectuare de banca centrala a Iranului.

Toate aceste sanctiuni au implicatii si asupra companiilor europene, intrucat, daca nu inceteaza afacerile cu Iranul, ele risca la randul lor sanctiuni din partea Washingtonului, sau pentru ca in cazul unor produse au nevoie de licente americane, cum este cazul avioanelor fabricate in Europa, dar care au si componente produse in SUA.

Compania franco-italiana producatoare de avioane de transport regionale ATR a livrat duminica 5 avioane ATR 72-600 companiei aeriene Iran Air, cu numai o zi inaintea intrarii in vigoare a sanctiunilor americane. Aceste avioane au circa 10% din piese produse in SUA, prin urmare pentru exportul lor este nevoie de licente americane. Compania europeana a cerut SUA sa permita livrarea si celorlalte 12 avioane din acelasi contract incheiat cu Iran Air - alte 3 avioane au fost deja livrate -, dar deocamdata nu este clar care va fi raspunsul Washingtonului.

Si Airbus a primit din partea companiilor aeriene din Iran comenzi pentru circa 100 de avioane, din care numai 3 au fost livrate pana in prezent, toate avand si licente americane. Totusi, in cazul Airbus pierderea pietei iraniene nu va avea un impact major, dat fiind ca aceasta companie are pe lista de asteptare peste 7000 de avioane comandate, care ii asigura productia pentru multi ani.

In sectorul auto, societatile franceze Renault si PSA, care impreuna furnizeaza aproape jumatate din autoturismele noi inmatriculate in Iran, au abordari diferite in ceea ce priveste aceste sanctiuni. Astfel, in timp ce PSA a anuntat ca isi suspenda activitatile in Iran, minimizand totodata pierderea a 'mai putin de 1% din cifra de afaceri', Renault a declarat ca nu doreste sa renunte la relatiile cu Iranul, dar ca isi va reduce vanzarile acolo cu circa 10%.

In ce-i priveste pe marii producatori germani din sectorul auto, desi acestia au preferat sa ramana discreti in reactiile fata de sanctiunile americane, ei ar putea fi de asemenea serios afectati. Mai ales Daimler, care a semnat un acord cadru cu doua grupuri iraniene pentru productia si comercializarea de camioane, dar si Volkswagen, societate foarte activa pe piata americana si care ar putea fi din acest motiv obligata sa renunte la piata iraniana, pentru a evita sanctiuni in SUA.

Si investitii majore in sectorul petrolului si gazelor naturale sunt puse sub semnul intrebarii. Astfel, grupul francez Total ar urma sa se retraga dintr-un proiect in care s-a asociat cu compania chineza CNPC pentru exploatarea unui zacamant de gaze in Golful Persic, intrucat proiectul nu a primit derogare din partea SUA, urmand probabil ca el sa fie continuat numai de grupul chinez.

Vor fi de asemenea afectate afaceri ale companiilor europene in sectoare precum turismul si transportul aerian de pasageri, industriile feroviara si navala, domeniul farmaceutic si numeroase alte activitati industriale.

Pentru a doua faza a sanctiunilor, cea care va intra in vigoare in noiembrie, SUA au cerut tuturor statelor sa sisteze complet importurile de petrol iranian.

Pe termen mediu, analistii intrevad mai multe scenarii. Unul ar fi ca in urma sanctiunilor si izolarii diplomatice liderii iranieni sa accepte sa se aseze la masa negocierilor cu SUA, presedintele Trump aratandu-se recent dispus la dialog. In urma unui astfel de dialog, regimul iranian ar putea face concesii cu privire la ceea ce Washingtonul considera a fi 'influenta nefasta' a Iranului in regiune, mai ales sprijinul oferit de Teheran regimului de la Damasc.

Intr-un alt scenariu, sanctiunile ar escalada tensiunile dintre Washington si Teheran, acesta din urma amenintand recent din nou ca ar putea incerca sa blocheze transporturile de petrol care trec prin Stramtoarea Ormuz.

Gardienii Revolutiei (unitatea de elita a armatei iraniene) au anuntat duminica efectuarea in zilele precedente a unor ample manevra in Golful Persic si in Stramtoarea Ormuz, la exercitiu participand peste 100 de nave.

Sursa foto: By a katz / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri